نفت در روزنامه های امروز/ پیشبینی نفتی اشتباه آقای درخشان!



🔻امروز سه شنبه ۲۶ آذر، موضوع منتفی شدن استیضاح وزیر نفت، مورد توجه چند روزنامه قرار گرفته است؛ هرچند روزنامه خراسان ترجیح داده از تیتر "خبرهای متناقض درباره منتفی شدن استیضاح زنگنه" استفاده کند! درحالیکه استیضاح عملا از دستور کار مجلس خارج شده است. سه روزنامه هم خارج از موضوع استیضاح، نقل قولی از زنگنه را در صفحه اول خود بازتاب داده اند. "اعتماد" به نقل از زنگنه نوشت: باز هم سهممان را از بازار نفت پس می گیریم. "جمهوری اسلامی" هم به نقل از زنگنه نوشته: خرید کالاهای کیفی موردنیاز صنعت نفت تضمین می شود" و "صبح اقتصاد" به نقل از وزیر نفت تیتر زده: "مشکل مصرف سوخت را در خودروها جستجو کنید".

🔻"عبور رشد از یخبندان" عنوان گزارشی از "دنیای اقتصاد" است که البته در متن آن، خبر خوبی برای نفت ندارد. در این گزارش آمده است: رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید در نیمه نخست سال جاری رشد اقتصادی بخش غیرنفتی به نیم درصد رسیده است. رشد اقتصادی بدون نفت نیز در فصل تابستان شش دهم درصد گزارش شد. در بهار سال جاری هم رشد اقتصادی محاسبه شده از طرف بانک مرکزی چهار دهم درصد عنوان شد تا این متغیر در دو فصل متوالی بالای صفر باقی بماند. بنابراین به نظر می‌رسد رشد اقتصادی از وضعیت یخبندان پاییز و زمستان سال ۹۷ عبور کرده است. مهم‌ترین عامل مثبت بودن رشد اقتصادی در نیمه نخست سال، بهبود تولید بخش کشاورزی بوده است. رشد ارزش افزوده گروه کشاورزی در بهار پنج و شش دهم درصد ثبت شد که این رقم در تابستان سال جاری به نه و نیم درصد افزایش یافته است. بارش‌های ابتدای سال و انگیزه‌های صادراتی ناشی از نرخ ارز، دو عامل موثر در بهبود تولید این بخش به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، گروه صنعت و معدن نیز به یاری بخش کشاورزی آمده و در تابستان سال جاری رشد چهار دهم درصدی را ثبت کرده است. رئیس‌کل بانک‌مرکزی آماری از تولید نفت ارائه نکرد و تنها در این گزارش عنوان کرد: «بخش نفت نیز شرایط خاص خود را دارد.» این موضوع نشان می‌دهد که رشد این بخش در تابستان سال‌جاری منفی بوده است و به‌نظر می‌رسد تا پایان سال‌جاری این رویه در بخش نفت تداوم یابد. براساس برخی گزارش‌ها، رشد تولید بخش نفت در سه ماه نخست سال‌جاری منفی یازده درصد گزارش شده بود، بنابراین به نظر می‌رسد که این روند رشد اقتصادی نفت در تابستان نیز تکرار شده است زیرا گزارش‌ها نشان می‌دهد که میزان صادرات نفتی ایران در همان شرایط محدود ادامه دارد.

🔻"استراتژی‌های انرژی استوار بر مفروضات غلط" عنوان گزارشی در "تعادل" است که به غافلگیرکننده بودن دنیای انرژی برای کارشناسان می پردازد و در آن آمده است: شاید باورش سخت باشد که برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که پیش از سال ۱۴۰۴ خورشیدی ایران به واردکننده نفت تبدیل خواهد شد. آنها حتی وضع بنزین را شاهد ادعای خود می‌آوردند که ایران با وجود داشتن منابع عظیم هیدروکربنی، یک سوم از بنزین مورد نیاز خود را وارد می‌کند. به گفته مسعود درخشان، بنیان‌گذار و رییس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) و اقتصاددان ارشد دفتر مطالعات بین‌المللی انرژی لندن (وابسته به وزارت نفت) در سال ۱۳۸۶، «اگر به وزرای قبلی می‌گفتید که بر اساس محاسبات برخی از کارشناسان، ما در سال‌های آینده باید حدود ۹ میلیارد دلار بنزین و گازوئیل وارد کنیم، ایشان چه برخوردی می‌کردند؟ آیا نمی‌گفتند محال است؟ اگر این پیش‌بینی را به جامعه می‌گفتیم، جامعه هم برای باور آن آمادگی نداشت، این در حالی است که گفته می‌شود سال آینده باید ۹ میلیارد دلار بنزین و گازوئیل وارد کنیم. این وضعیت نشان می‌دهد که ما توان پیش‌بینی ۸ سال آینده را هم نداشتیم یا نمی‌خواستیم داشته باشیم.» وی در ادامه این مصاحبه بیان کرده بود که «ممکن است شما بگویید واردات نفت را در آینده نزدیک نمی‌توانیم باور کنیم. واردات بنزین را که می‌توانیم باور کنیم! من گزارشی اجمالی از بحران نفت ارایه می‌دهم: در حال حاضر ۱.۶ میلیون بشکه نفت خام در روز مصرف داخلی ماست که با احتساب ۹ میلیارد واردات بنزین و گازوئیل، تقریبا معادل ۲.۵ میلیون بشکه نفت خام در روز است. اگر هر سال ۱۰ درصد رشد طبیعی آن را حساب کنیم (که طبیعی هم است) قبل از رسیدن به افق چشم‌انداز، مصرف ما به بیش از ۳ میلیون بشکه نفت در روز می‌رسد. در عین حال افت تولیدات نفت هم باعث می‌شود که تولید از ۳ میلیون بشکه کمتر شود. نتیجه می‌گیریم که قبل از اینکه به افق چشم‌انداز برسیم، ما وارد‌کننده نفت می‌شویم.» با وجود این، پیش‌بینی آقای درخشان هم درباره بنزین و هم نفت خام درست از آب درنیامد و ایران هم صادرکننده نفت باقی ماند و هم تبدیل به صادرکننده بنزین شد.
۲۶ آذر ۱۳۹۸ ۰۹:۱۳
تعداد بازدید : ۲۸۳