نفت در روزنامه های امروز/ ۸۰۰ میلیون دلار زنجانی کجاست؟



🔻 امروز چهارشنبه ۲۷ آذر، در حالیکه مهمترین عکس صفحه اول اغلب روزنامه ها، سیل در خوزستان، این استان نفتخیز بود، خبرهای نفتی حضور کمرنگی در صفحه اول روزنامه ها داشت. در این میان "آرمان ملی" در گزارشی با تیتر "دلواپسان برای فرار از پاسخ، به دولت حمله می کنند: ۸۰۰ میلیون دلار زنجانی کجاست؟" به اظهارنظر غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه‌قضائیه پرداخت که در پاسخ به سوالی درباره صحبت‌های جهانگیری مبنی براینکه در پرونده بابک زنجانی مسائلی است که شفاف‌سازی نشده است، گفت: بیش از سایر پرونده‌ها به پرونده بابک زنجانی پرداخته شده ولی نمی‌دانم چرا برخی دنبال این هستند که پرچم را برافراشته بدارند. پرونده رسیدگی و حکم صادر شد و مجازات سنگین هم لحاظ شد و اموال در ایران شناسایی و تقویم شد و به دولت داده شده است. وی افزود: برای اموال خارج از کشور تلاش می‌شود. در مورد حکم اعدام در رای آمده که اگر اموال برگشت، دادگاه تجدیدنظر کند. تا امروز بخش قابل توجهی از اموال در داخل برگشته و برای اموال خارج از کشور در تلاش هستیم. ما تابع قانون هستیم و هرجا قانون اعدام و حبس ابد یا مجازات دیگر در نظر بگیرد همان اعمال می‌شود.

🔻 در ادامه این گزارش آمده است: بابک زنجانی ابزار هجمه به دولت در بزنگاه‌های انتخاباتی است و اکنون که زمان کمی به برگزاری انتخابات مجلس مانده بار دیگر شایعات درباره زنجانی افزایش پیدا کرده است. دلواپسان هجمه‌های زیادی به زنگنه وزیر نفت دولت روحانی وارد می‌کنند مانند چندی قبل که برخی مدعی ارتباطی میان مخالفان زنگنه با بابک زنجانی شدند. این عده می‌گویند منتقدان در شرایط تحریم به دنبال موقعیت‌هایی برای ایجاد بابک زنجانی‌های تازه‌اند اما وزیر نفت چنین پاسخ داد: «فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم.» ۲۲ تیر هم زنگنه به نفت‌خواری با برند بابک زنجانی اشاره کرد و گفت: «هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورم، دو هفته در مطبوعات به ما حمله می‌شود؛ تعدادی مطبوعات جیره‌خوار بابک زنجانی و رسانه‌ها، اما من نمی‌توانم اسم وی را رها کنم. این برندِ نفت‌خواری مختص اوست و نمی‌توانم از آن بگذرم.» او در همان روز تصریح کرد: «بابک زنجانی در برخی رسانه‌ها خیلی فعال است و فکر می‌کنم یک مقدار بسیار کمی از پول‌هایی را که برده خرج این رسانه‌ها می‌کند.» جهانگیری هم ۲۲ آبان اظهار داشت: یکی از بحث‌های امروز مربوط به پولی است که بابک زنجانی به میزان ۸۰۰ میلیون دلار از بانک گرفته است، اینکه چه کسی دستور این را داده است، باید مشخص شود؛ بحث نه بر سر بازداشت وی (بابک زنجانی)، بلکه بر سر نحوه پیگیری و منابع آن است اینکه این پول به کجا رفته، آیا فردی یا برای دستگاه خاصی بوده، این موضوعات به روشنگری نیاز دارد.»

🔻 روزنامه "جوان" در گزارشی با تیتر " دریچه نفتی ژاپن به جای واسطه‌گری ماکرون؟!" به موضوع سفر آتی حسن روحانی به ژاپن پرداخته و نوشته است: دولت دوازدهم بعد از ناامید شدن از طرح واسطه‌گری فرانسه عضو اروپایی برجام، مایل شده که یک بار دیگر دریچه ژاپن را فعال کند. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به ایران درباره کاهش برخی تحریم‌ها یا اتخاذ یک سازوکار جبران خسارت پیشنهاد کرده بود و حسن روحانی هم گفته بود حاضر است «تغییرات جزئی در برجام»‌را قبول کند. حالا به فاصله چند ماه بعد، در حالی که طرح ماکرون به نتیجه نرسیده، حسن روحانی تهران را به مقصد کوالالامپور ترک کرد و بعد از دیدار با مقام‌های مالزی، یک سفر کمتر از ۲۴ ساعته به ژاپن خواهد داشت، این سفر حدود شش ماه بعد از سفر آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن به تهران انجام می‌شود، سفری که البته نخست‌وزیر ژاپن در آن، از تهران پاسخ مثبتی درباره میانجیگری میان ایران و امریکا نشنید.

🔻 "جوان" می افزاید: درباره «ابتکار عمل هایی» که علی ربیعی سخنگوی دولت از آن‌ها صحبت کرده، رسماً اظهار نظری نشده، ولی سخنان دیروز عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه نشان می‌دهد که در جریان سفر رئیس دولت دوازدهم بحث‌های نفتی بین ایران و ژاپن مطرح خواهد بود. عراقچی تأکید کرده که ایران به مقابله با تحریم‌های امریکا ادامه خواهد داد، اما ابراز امیدواری کرده که از طریق روابط قوی با ژاپن بتوانند بر این فشار غلبه کنند. عراقچی در مصاحبه با شبکه ان‌اچ‌کی گفته است: «ژاپن خریدار قدیمی نفت خام ایران است، اما خرید نفت را به دلیل همراهی با تحریم‌های امریکا متوقف کرده است.» او گفت که امیدوار است دولت توکیو و سازمان‌های این کشور خرید دوباره نفت از ایران را از سر بگیرند. شبکه ان اچ‌کی ژاپن، گفته که ایران از ژاپن و دیگر کشور‌ها خواسته مراودات تجاری و تراکنش‌های مالی را که متوقف شده دوباره شروع کنند، اما این کشور هنوز به درخواست‌ها پاسخ نداده است.
۲۷ آذر ۱۳۹۸ ۰۹:۱۷
تعداد بازدید : ۲۹۰