برنامه ریزی برای استفاده از فناوری های نوین در ساخت طرح های جدید

شرکت ملی صنایع پتروشیمی از توسعه و گسترش پژوهش و فناوری با هدف بهره گیری از دانش روز جهان در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی حمایت می کند.
مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشمی در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهارکرد: استفاده از فناوری های نوین و دانش روز جهان می تواند در مسیر ساخت طرح های جدید پتروشیمی تحول ایجاد کرده و برنامه ریزی های انجام شده برای تحقق جهش دوم و سوم صنعت را محقق کند.

علی محمد بساق زاده ادامه داد: یکی از موضوع های مهم صنعت پتروشیمی بهره مندی از فناوری های نوظهور و نوین در تولید محصولات پتروشیمی است که نمونه آن تبدیل متانول به پروپیلن از جمله آنهاست.یکی دیگر از زمینه های استفاده از فناوری های نوین ، بکارگیری کاتالیست های به روز در تولید محصولات پتروشیمی است.

وی افزود: تولید و استفاده از کاتالیست های نسل جدید همواره در صنعت پتروشیمی مورد توجه قرار گرفته که در حال حاضر تولید آنها در شرکت پژوهش و فناوری در دست اقدام است و از جمله می توان به کاتالیست فرآیند های متانول ، HDPE و LLDPE اشاره کرد که منجر به انعقاد قرارداد با واحد های تولیدی نیز شده است.

بساق زاده با بیان این که پتروشیمی ها به دلیل تولید محصولات نهایی و تکمیل زنجیره ارزش دارای اهمیت فراوانی در توسعه اقتصادی و صنعتی کشور هستند گفت: استفاده از فناوری های نوین و دانش روز جهان سبب ایجاد ارزش افزوده بالایی در این صنعت خواهد شد و نقش پژوهش و فناوری و همچنین شرکت های دانش بنیان و استارت اپ ها و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود در کشور بسیار مهم و تاثیر گذاراست.

وی با بیان این که از طریق توانمندسازی بخش خصوصی می توان به برنامه های پیش بینی شده در صنعت پتروشیمی دست یافت گفت: انتقال دانش فنی، بومی سازی فناوری، ساخت داخل تجهیزات و مواد، مورد حمایت کامل وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

بساق زاده حمایت از عوامل تولید، حمایت از تولید داخل، اصلاح الگوی مصرف، نوآوری و شکوفایی و تلاش و فعالیت با مصداق کار جهادگونه را از رویکردهای اقتصاد مقاومتی در صنعت پتروشیمی برشمرد و گفت: برنامه‎های صنعت پتروشیمی بر محور استفاده از توان داخلی با هدف پاسخگویی به نیاز داخل و بازارهای بین المللی تاکید دارد و این شرایط زمینه توسعه این صنعت را فراهم می کند.

وی افزود: صنعت پتروشیمی درسراسر جهان با شتاب در حال تحول و پیشرفت است و اگر شرکت‌های ایرانی فعال درصنعت پتروشیمی می‌خواهند قدرت رقابت پذیری خود را در بازارهای بین المللی حفظ کنند باید از دانش و فناوری روز جهان بهره مند شوند.
۳۰ آذر ۱۳۹۸ ۱۵:۳۶
تعداد بازدید : ۳۰۹