نفت در روزنامه های امروز/ روایت اجرای نادرست یک طرح ملی

 

🔻 امروز یکشنبه در نخستین روز از زمستان، "مردم سالاری" گفت و گویی با فریبرز پناهی، مبدع طرح تولید بنزین از پتروشیمی ها را با تیتر " روایت اجرای نادرست یک طرح ملی در سال 90" منتشر کرده است. پناهی که آن زمان کارمند شرکت ملی صنایع پتروشیمی بوده و امروز، کارمند شرکت ملی گاز است، طرح تولید بنزین از پتروشیمی ها را در سال 86 به عنوان یک اختراع به نام خود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ثبت کرده اما معتقد است طرحی که در آن دوران برای تولید بنزین از پتروشیمی ها اجرا شد، ناقص بود.

🔻 مبدع طرح تولید بنزین از پتروشیمی ها گفته است: این طرح به صورت پایلوت و به دستور مهندس نوذری وزیر نفت آن زمان، در سال 1386 در پتروشیمی بوعلی سینا به اجرا درآمد و نمونه اخذ شده بنزین آن برای تایید به پالایشگاه شیراز ارسال شد. طرح بنده اگر در سه مجتمع پتروشیمی که نام بردم اجرا می شد، حدود 20 میلیون لیتر بنزین با مشخصات قابل قبول تولید می کرد و قابلیت ارسال مستقیم به جایگاه های سوخت را داشت ولی درعوض امکان تولید هیچ محصول پتروشیمی دیگری در آن واحدها وجود نداشت. اما طرح ناقص حدود 8 تا 9 میلیون لیتر بنزین آلوده تولید می کرد و نیمی دیگر به تولید محصول پتروشیمی اختصاص یافته بود، این یعنی این میزان بنزین نیز با مولفه های بسیار خطرناک برای سلامت و جان مردم تولید شده است. پناهی در این گفتگو توضیحات فنی کاملی درباره تفاوتهای طرح خود با آنچه در آن دوره اجرا شد بیان کرده و از جمله گفته است که ناآگاهی از تفاوت واحدهای CCR در پالایشگاه و پتروشیمی، به تولید بنزین آلوده منجر شد.

🔻 او می گوید: در سال 1386 و ماجرای سهمیه بندی بنزین، بنده که کارمند شرکت ملی صنایع پتروشیمی بودم، طرحی ارائه کردم که با اجرای آن در واحدهای آروماتیک صنایع پتروشیمی، می توانستیم خروجی واحدها را با اعمال یک تغییرات فرایندی و مکانیکی به سمت تولید بنزین سوق دهیم. این یک طرح فقط برای شرایط اضطرار بود که در صورت اجرا می بایست تمام خروجی واحد پتروشیمی به بنزین اختصاص می یافت و برای اینکه در آن سال صنایع پایین دستی و زنجیره ارزش نیز مورد توجه بود، صلاح نبود که خروجی مجتمع های پتروشیمی به بنزین اختصاص یابد و از سایر محصولات باز بمانند. در سال 90 و با وجود مشکلات کمبود بنزین، این طرح مجددا در دستور کار قرار گرفت، اما از آنجایی که مجری طرح نمی دانست که با اجرای اشتباه چه ضررهای جبران ناپذیری به محیط زیست و جان مردم وارد می آید، و برای اینکه مجتمع های پتروشیمی از سود سایر محصولات باز نمانند، طرح به صورت ناقص و به طور کلی با اشتباهات فاحش به اجرا درآمد.

🔻 "همشهری" گزارشی با تیتر "رونق سهمیه فروشی در پمپ بنزین ها" به عنوان یک کسب و کار تازه، در صفحه اول خود منتشر کرده و نوشته: ورود متصدیان جایگاههای سوخت به بازار خرید و فروش سهمیه بنزین تاکسی ها و خودروهای عمومی، و اختصاص چند نازل در جایگاهها برای این کار، موجب ازدحام ورودی پمپ بنزین ها شده است.

🔻 "مهم‌ترین نگرانی‌های نفتی در 2020" تیتر یک روزنامه "تعادل" است. محور این گزارش، ارزیابی فایننشال تایمز است که پنج موضوع کلیدی نفت در سال جدید میلادی را نفت شیل آمریکا، کندی رشد تقاضا، اوپک پلاس، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و موضوع محیط زیست ارزیابی کرده است. در این گزارش آمده است: هر چند تحلیلگران معتقدند که سرعت رشد تولید نفت شیل امریکا در سال 2020 کاهش خواهد یافت، اما نگرانی‌ها بابت افزایش تولید نفت شیل و بالطبع اشباع عرضه در بازار جهانی همچنان به قوت خود باقی است و حتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش هم نتوانستند با تنظیم‌گری بازار این نگرانی‌ها را از بین ببرند. همچنین، جنگ تجاری چین و امریکا باعث شد که طرف تقاضای نفت نیز متحمل فشار شده و با کندی رشد روبه‌رو شود؛ بنابراین معامله‌گران نفت به آن توجهی ویژه دارند. تصمیمات اوپک پلاس از آن جهت مورد توجه بازار است که این گروه با در دست داشتن سهم 40 درصدی از بازار نفت توانایی دگرگون کردن روندهای جاری را دارد، کما اینکه طی چند سال گذشته بارها این کار را انجام داده است. نگرانی بعدی بازار نفت، انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا در سال 2020 است که می‌تواند منشا تحولات زیادی در جهان باشد. در نهایت مهم‌تر شدن هر روزه مسائل زیست‌محیطی در سال 2020 نیز ادامه خواهد یافت و بخش سوخت‌های فسیلی و نفت به عنوان بزرگ‌ترین متهم انتشار گازهای گلخانه‌ای را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
۱ دی ۱۳۹۸ ۰۸:۵۴
تعداد بازدید : ۳۲۲