نفت در روزنامه های امروز/از اثر بنزین بر قیمتها تا کم فروشی در پمپ بنزین ها



🔻امروز دوشنبه دوم دی ماه، "دنیای اقتصاد" تیتر اول خود را به موضوع "اثر بنزین بر قیمت‌ها" اختصاص داده و نوشته: بررسی آمارهای تورم آذرماه نشان می‌دهد اثر تورمی سیاست بنزینی، تنها به گروه حمل و نقل محدود شده است. گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد از ۱۲ گروه شاخص بهای مصرف‌کننده تنها گروه «حمل و نقل» تورم قابل توجهی به میزان ۷/ ۱۴ درصد داشته است. بررسی آمارها در بقیه گروه‌ها حاکی از آن است که سطح قیمتی آنها در مقایسه با آبان ماه سال جاری و آذر ماه سال قبل، تغییر قابل توجهی نداشته است. مطابق آمارها، تورم گروه خوراکی در آذرماه سال جاری به میزان ۲/ ۴ درصد ثبت شده که نسبت به آذرماه سال قبل در سطح کمتری بوده است. افزایش قیمت محصولات خوراکی عمدتا به دلیل رشد قیمت کالاهایی بوده که متاثر از شرایط آب و هوایی پاییز، عرضه آنها در بازار کاهش یافته است. در گروه مسکن نیز تورم ماهانه کمتر از نیم درصد گزارش شده و سطح آن نسبت به آذرماه سال قبل کمتر ثبت شده است. در سایر گروه‌ها، نظیر بهداشت و درمان، پوشاک، لوازم خانگی و آموزش، واکنش قیمت غیرمعمولی نسبت به افزایش قیمت بنزین مشاهده نمی‌شود. در آذرماه، روند کاهشی نرخ تورم «نقطه به نقطه» پس از ۶ ماه متوقف شد و این نرخ با افزایش ۸/ ۰ واحد درصدی به ۸/ ۲۷ درصد رسید؛ اما روند کاهشی تورم «متوسط» ادامه یافت و این متغیر با یک واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۴۰ درصد رسید.

🔻"آرمان ملی" در گزارشی با عنوان "کاهش مصرف سوخت؛ روزانه ٢٠ میلیون لیتر" نوشته: مدیریت و کاهش مصرف بنزین یکی از اصلی‌ترین دلایلی بود که سران قوا را مجاب کرد تا از ۲۴ آبان تصمیم خود مبنی بر افزایش نرخ بنزین را به اجرا بگذارند. البته راه‌های مختلفی برای مدیریت مصرف سوخت وجود دارد که اصلاح نرخ، تنها یکی از این راه‌ها به حساب می‌آید که در ۳۷ روز اخیر به اجرا درآمده است. حال پرسش این است که این امر تا چه حد بر صرفه‌جویی شهروندان تاثیر داشته است؟ طبق صحبت‌های مسئولان و گزارش‌های رسمی می‌‌توان نتیجه گرفت که در این مدت مصرف بنزین روزانه به‌طور میانگین حدود ۲۰ میلیون لیتر (بیش از ۲۰ درصد) کاهش داشته است. در این ۳۷ روز شاهد صرفه‌جویی ۷۴۰ میلیون لیتری بنزین بوده‌ایم. البته با توجه به تعطیلی‌های اعمال‌شده به دلیل آلودگی هوا راستی‌آزمایی این اعداد با ابهام مواجه است. با این حال با توجه به تسهیلاتی که دولت برای گازسوزکردن خودروها در نظر گرفته به نظر می‌رسد موج دیگری از صرفه‌جویی از راه برسد. طوری‌که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند با استفاده از سوخت C.N.G می‌توان امید داشت که مصرف سوخت در روز ۱۰ میلیون لیتر دیگر کاهش پیدا کند.

🔻"جوان" در مطلبی با تیتر "برخی پمپ بنزین‌ها کم‌فروشی می‌کنند" به نشست خبری رییس سازمان استاندارد پرداخته و به نقل از او نوشته است: همزمان با افزایش قیمت بنزین، بررسی نازل‌های سوخت در جایگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت که در آبان ماه ۲۱۵ مورد از ۵ هزار و ۱۰۰ مورد نازل بازرسی شده و در آذرماه نیز ۱۶۳ مورد از ۴ هزار و ۹۷۸ نازل و در یک هفته گذشته هم ۳۵ مورد از هزار مورد بازرسی نازل‌ها کم فروشی داشتند. این نازل‌ها توسط کارشناسان سازمان استاندارد و وزارت نفت پلمب شدند. جوان در ادامه همچنین به نقل از پیروزبخت نوشته است: طبق آزمایش‌های صورت گرفته، بنزین تولیدی کشور از نظر شاخص‌های گوگرد، بنزن و آروماتیک‌ها که در آلودگی هوا تأثیرگذار هستند، هیچ مشکلی ندارد.

🔻"آفتاب یزد" عکس اصلی صفحه اول خود را به صیادان اختصاص داده و در گزارشی با تیتر "صیادان در برزخ بنزین" از رکود کسب و کار صیادان نوشته است. در این گزارش آمده: با وجود زمزمه تخصیص بنزین برای صیادان، سه روز قبل بود که یک مقام مسئول در بخش صیادی گفت فعلا هیچ خبری از اختصاص بنزین به صیادان وجود ندارد.
۲ دی ۱۳۹۸ ۰۸:۵۲
تعداد بازدید : ۱۹۹