نفت در روزنامه‌های امروز/ عراق تسلیم فشارهای ریاض شد


🔻 امروز چهارشنبه چهارم‌ دی ماه روز دوشنبه الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که احتمال دارد در ماه مارس (اسفند سال 98) که موعد اتمام توافق جدید اوپک پلاس مبنی بر کاهش 500 هزار بشکه در روز دیگر از تولید کشورهای عضو است، اعضا محدودیت‌های تولید نفت خود را کمتر کنند. این اظهارات بار دیگر یادآور شد که شرکت‌های نفتی روسیه از محدودیت‌های تولید ناراضی هستند و برای افزایش تولید فشار وارد می‌کنند. با این حال، توافق جدید اوپک پلاس تاکنون موثر بوده و علاوه بر اینکه باعث شده است برنت به کمتر از محدوده 60 دلار در هر بشکه افت نکند، حتی حدود 6 دلار هم بر قیمت‌ها افزوده و برنت را از حدود 60 دلار در هر بشکه به حدود 66 دلار در هر بشکه رسانده است. اما حالا موسسه «ریستاد انرژی» پیش‌بینی می‌کند که کاهش تولید اوپک پلاس با آنکه اثر مثبتی در سه‌ماهه نخست سال 2020 بر تعادل عرضه و تقاضای نفت می‌گذارد، اما برای آنکه در سه‌ماهه دوم دوباره شاهد سقوط ارزش نفت خام نشویم، اوپک و متحدان باید 900 هزار بشکه دیگر از تولید خود را کاهش دهند. رشد تولید نفت شیل امریکا مهم‌ترین عامل بروز مازاد عرضه و از دست رفتن تعادل بازار نفت در سال‌های اخیر بوده است.14 عضو اوپک، روسیه و کشورهای دیگر عضو اوپک پلاس در 6 دسامبر سال 2019 توافق کردند که کاهش تولید نفت خود را به میزان نیم میلیون بشکه در روز دیگر تشدید کنند و آن را از تاریخ یکم ژانویه سال 2020 از یک میلیون و 195 هزار بشکه در روز به یک میلیون و 699 هزار بشکه در روز برسانند.

🔻 دنیای اقتصاد هم در گزارشی با عنوان عراق تسلیم فشارهای ریاض شد نوشت: شرکت‌های پترو لجستیک و جن اسکیپ که تولید نفت را رصد می‌کنند اعلام کردند عراق ماه میلادی جاری برای عمل به تعهداتی که به اوپک داشته است، میزان عرضه خود را کاهش داده است. پترو لجستیک برآورد کرده که تولید نفت عراق در دسامبر ۱۱۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد. با این حال این کشور هنوز راه طولانی در پیش دارد. تولید این کشور در سطح ۶۷/ ۴ میلیون بشکه در روز تازه به نقطه شروع کاهش تولید نفت اوپک در سال ۲۰۱۹ رسیده است. این کشور در طول سال ۲۰۱۹ مدام تولید خود را بالا برد و از این رو برای عمل به توافقات جدیدی که میان اعضای اوپک برای سال ۲۰۲۰ منعقد شده است، باید کاهش تولید چشمگیری را اعمال کند. به گفته دانیل گربر، مدیرعامل شرکت پترو لجستیک که صادرات نفت اوپک را در چهار دهه گذشته رصد کرده است، عراق برای عمل به تعهدات خود در چارچوب توافق اوپک‌پلاس، باید کاهش تولید اساسی صورت دهد. اوپک‌پلاس که گروهی متشکل از ۲۴ تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک است، برای جلوگیری از اشباع عرضه بازار در سال میلادی آینده و در مواجهه با تقاضای جهانی ضعیف و رشد تولید نفت شیل آمریکا، تصمیم گرفته است کاهش تولید نفت خود را افزایش دهد. اما از زمان آغاز شکل‌گیری اتحاد اوپک‌پلاس در اواخر سال ۲۰۱۶، عراق یکی از ضعیف‌ترین عملکردها را در زمینه پایبندی به توافق داشته است. بغداد همواره برای محدود کردن تولید نفت خود تحت فشار قرار گرفته است. عراق پس از تحمل چند دهه جنگ، تحریم و این اواخر جنگ با داعش، سرگرم بازسازی صنعت نفت و اقتصاد از هم پاشیده خود بوده و به جای کاهش تولیدی که وعده داده بود در واقع تولیدش را افزایش داده است.

🔻این روزنامه در ادامه نوشت: عراق پس از تحمل چند دهه جنگ، تحریم و این اواخر جنگ با داعش، سرگرم بازسازی صنعت نفت و اقتصاد از هم پاشیده خود بوده و به جای کاهش تولیدی که وعده داده بود در واقع تولیدش را افزایش داده است. ثامر غضبان، وزیر نفت عراق که از سوی عربستان سعودی برای بهبود پایبندی به توافق کاهش تولید تحت فشار قرار گرفته است، اغلب منطقه نیمه خودمختار کردستان عراق را که قادر است مستقل از دولت مرکزی نفت صادر کند، مسبب قلمداد می‌کند. اما افزایش تولید نفت عراق از جنوب این کشور هم که در آنجا دولت مرکزی با شرکت‌های بین‌المللی نظیر BP و لوک اویل همکاری دارد، صورت گرفته است.
۴ دی ۱۳۹۸ ۱۰:۰۴
تعداد بازدید : ۲۳۶