افزایش حجم داد و ستد محصولات پلیمری در بورس کالا

حجم داد و ستد پلیمرها در بورس کالا هفته گذشته رشد محسوسی داشت و افزایش 17.5 درصدی این حجم به نسبت مدت مشابه در هفته گذشته به ثبت رسید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از خبرنگار نیپنا ،معاملات محصولات پتروشیمی بورس کالا هفته گذشته در شرایط متعادلی قرار داشت و می‌توان گفت که این بازار رونق را تجربه کرده است و مهمترین خبر در هفته گذشته افزایش حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا بود.

حجم داد و ستد پلیمرها در بورس کالا رشد محسوسی داشت و شاهد افزایش نزدیک به 17.5 درصدی این حجم به نسبت مدت مشابه در هفته گذشته بودیم که یک رشد خوب به شمار می‌رود. افزایش حجم معاملات در هفته قبل بزرگ‌ترین رشد هفتگی داد و ستد پلیمرها در 5 هفته اخیر بود. افزایش عرضه‌ها و رشد تقاضا برای خرید را می‌توان مهمترین دلیل برای افزایش حجم داد و ستد پلیمرها به شمار آورد. همین نکته یعنی رشد تقاضا نشان می‌دهد که برخی نگرانی‌های اخیر مستهلک شده و می‌توان باز هم به تعادل در بازار خوش‌بین بود. در هفته قبل حجم عرضه‌های مرسوم به نسبت هفته قبل از آن بیش از 8 درصد رشد کرد و به بالای 91 هزار و 500 تن رسید.

این رقم به معنی ثبت سومین رکورد بالای حجم عرضه‌ها در سال جاری است و اگر تداوم رشد عرضه‌ها را در بورس کالا شاهد باشیم، اوضاع احتمالاً باز هم بهتر خواهد شد. حجم تقاضای خرید پلیمرها نیز در هفته گذشته با رشدی بیش از 22 درصد به نزدیکی 124 هزار تن رسید که از حجم معاملات در بورس کالای ایران حمایت کرد. در هفته گذشته همچنین نزدیک به 85 درصد عرضه‌ها مورد داد و ستد قرار گرفت آن‌هم در شرایطی که متوسط درصد داد و ستد عرضه‌ها در شش‌ماهه نخست سال جاری کمتز از 68 درصد بود.

بر اساس این گزارش ، بازار شیمیایی‌های بورس کالا شاهد افت کمتر از 5 درصدی حجم معاملات به نسبت هفته قبل بود اگرچه هنوز هم حجم کل معاملات در این گروه کالایی در سطوح جذابی قرار دارد. حجم داد و ستد ترکیبات شیمیایی در هفته قبل رقمی نزدیک به 35 هزار تن بود که بالاتر از متوسط نیمه نخست سال جاری و رقمی نزدیک به 22 هزار و 500 تن محسوب می‌شود. همین موارد نشان می‌دهد و با وجود افت حجم معاملات هفتگی، ولی این بازار هنوز در فاز رونق قرار دارد. همچنین هفته گذشته شاهد کاهش 8.6 درصدی عرضه‌ها و افت 6.3 درصدی تقاضا بودیم که می‌توان دلیل افت حجم معاملات را در همین دو سیگنال مورد بررسی قرار داد.
در هفته گذشته بیش از 71 درصد از عرضه‌ شیمیایی‌ها مورد معامله قرار گرفت که رقم مطلوبی به شمار می‌رود.

۷ دی ۱۳۹۸ ۱۴:۱۱
تعداد بازدید : ۵۲۲