توسعه صنعت پتروشیمی راهبردی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: توسعه صنعت پتروشیمی ایران می‌تواند همزمان با افزایش صادرات غیرنفتی منجر به کاهش خام فروشی شود که پیامد آن گام برداشتن در راه تحقق اقتصاد مقاومتی است.
شهاب جوانمردی، عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران درگفتگو با خبرنگار نیپنا درباره ضرورت توسعه صنایع پتروشیمی در کشور گفت: بودجه کشورمان در گذشته به عواید ناشی از صادرات نفت خام وابسته بود اما اکنون با توجه به برنامه ریزی های انجام شده این روند در حال تغییر است و بدون تردید توسعه صنعت پتروشیمی می تواند راهکاری مطمئن برای کاهش خام فروشی باشد.

وی افزود: ورود منابع نفتی به بودجه برای تامین بخش درآمدی آن است. از این رو، باید با راهکارهایی صادرات غیرنفتی به ویژه محصولات پتروشیمی را افزایش داد تا منابع حاصل از این مسیر وارد بودجه شود و خوشبختانه امروز نقش آفرینی پتروشیمی ها بیش از گذشته اثر بخش است.

جوانمردی تصریح کرد: توسعه صادرات غیرنفتی در صنعت نفت از رهگذر توسعه صنایعی مانند پتروشیمی است، زیرا این صنایع قادر هستند محصول و کالای نهایی را به بازار‌های منطقه‌ای و بین‌المللی صادر کنند و امید است تداوم روند افزایش صادرات محصولات پتروشیمی را شاهد باشیم.

عضو اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: یکی از محل‌هایی که باید درآمدهای نفتی در آن هزینه شود صنایع بزرگ و زیربنایی است، زیرا این صنایع پول نفت را مولد می‌کنند و سبب زایش سرمایه می‌شود، درحالی که اگر پول نفت خام را در بودجه جاری هزینه کنیم سرمایه کشور غیرمولد خرج می‌شود. البته در لایحه بودجه سال 99 تصمیم بر این است که درآمدهای نفتی صرف فعالیت‌های عمرانی شده و در بودجه جاری وارد نشود که این موضوع خود می‌تواند سدی در برابر خام فروشی باشد.

وی گفت: توسعه صنایع ایجادکننده ارزش افزوده مانند پتروشیمی در چارچوب مشخص، ضمن آنکه از صادرات مواد خام در کشور می‌کاهد عواید بیشتری نصیب کشور می‌کند و سبب ایجاد اشتغال نیز می‌شود.
۷ دی ۱۳۹۸ ۱۴:۱۲
تعداد بازدید : ۴۹۸