قاچاق سوخت افزایش یافت/اختلاف 4300 تومانی قیمت در داخل و خارج

قاچاق سوخت افزایش یافت/اختلاف 4300 تومانی قیمت در داخل و خارج
اگرچه اختلافی بین ستاد مدیریت مصرف سوخت و وزارت نفت بر سر ارقام افزایش قاچاق سوخت وجود دارد، ولی مابه التفاوت 4300 تومانی سوخت در ایران و خارج از کشور موجب شده است شاهد افزایش قاچاق سوخت باشیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس تاکنون دولت اقدامات موثری را در مورد کاهش قاچاق سوخت در کشور انجام داده است که از جمله این فعالیتها می توان به سوخت رسانی از طریق کارتهای هوشمند و حتی سهمیه بندی اشاره کرد،حتی افزایش قیمت سوخت در گام اول هدفمند کردن یارانه ها موجب شد تا قاچاق سوخت به شدت کاهش یابد،اما به گفته رستم قاسمی و برخی از مسئولان صنعت نفت توقف گام دوم هدفمند کردن یارانه ها و همچنین افزایش نرخ ارز در ماه های اخیر موجب شده است تا بار دیگر شاهد افزایش قاچاق سوخت در کشور باشیم.

اقرار وزیر و مسئولان صنعت نفت به افزایش قاچاق سوخت در حالی رخ می دهد که محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت این موضوع را رد کرده و در نشست خبری که اخیرا برگزار شد اعلام کرد"وزیر نفت نگران افزایش قاچاق سوخت است،اما افزایش قاچاق سوخت صحت ندارد".

وی ادامه داد: درحال حاضر تنها مقداری گازوییل قاچاق می‌شود، برای پیشگیری از قاچاق گازوییل باید بیشتر دقت کنیم اما بنزین به هیچ عنوان قاچاق نشده است.

با تمام این حرف ها ولی رویانیان افزایش کاذب مصرف سوخت را در کشور تایید کرده و تصریح می کند در چند ماه گذشته شاهد این مصرف کاذب هستیم و باید برای مقابله با این حجم مصرف برنامه ریزی کرد.

در عین حال همانگونه که رستم قاسمی معتقد است به دلیل افزایش بسیار زیاد نرخ فرآورده های نفتی در داخل کشور نسبت به کشورهای همسایه پدیده قاچاق سوخت که تقریبا به صفر نزدیک شده بود،دوباره رونق گرفته است.

وی با تاکید براینکه در چند ماه اخیر شاهد افزایش کاذب مصرف سوخت در کشور هستیم تصریح می کند: باید هر چه زودتر مقابل این افزایش کاذب ایستاد.

رستم قاسمی،خاطرنشان می کند که قاچاق سوخت که با اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها به صفر نزدیک شده بود، دوباره رونق گرفته است.

در همین رابطه علیرضا ضیغمی صبحت های وزیر نفت را تایید و اخیرا اعلام کرده است پس از افزایش نرخ ارز و توجیه پذیر شدن قاچاق سوخت،این اقدام از نظر اقتصادی صرفه پیدا کرده است؛ به طوری که در حال حاضر هر لیتر گازوئیل یا بنزین به طور متوسط در کشورهای همسایه غربی ایران بین پنج تا شش هزار تومان ارزش دارد اما در ایران قیمت هر لیتر بنزین آزاد 700 تومان است.

وی تصریح کرده است که سال گذشته مصرف متوسط روزانه بنزین در کشور حدود 60 میلیون لیتر بود، اما این رقم امروز به طور متوسط به حدود 65 میلیون لیتر رسیده است که اگر حدود 2 میلیون لیتر آن به دلیل افزایش تعداد خودروها باشد مابقی آن نشان‌دهنده قاچاق است که باید از آن جلو گیری کرد.

این گزارش اضافه می کند: اگرچه هنوز ستاد مدیریت مصرف سوخت افزایش قاچاق را تائید نمی کند ولی شواهد حاکی از افزایش قاچاق سوخت است به همین دلیل برای مبارزه به این پدیده علاوه براین که باید کنترل و نظارت در مرزهای کشور افزایش یابد به دلیل توقف گام دوم هدفمند کردن یارانه ها در سال جاری و منتفی شدن افزایش نرخ سوخت باید چاره ای اندیشید تا حتی المقدور نرخ ارز به گونه‌ای مدیریت شود که قاچاق سوخت اینگونه برای قاچاقچیان دارای صرفه اقتصادی نباشد.

۱۲ آذر ۱۳۹۱ ۰۰:۴۷
تعداد بازدید : ۱,۴۰۷