اجرای 150 میلیارد دلار طرح نفتی درکشور

اجرای 150 میلیارد دلار طرح نفتی درکشور
معاون وزیر نفت از اجرای 150 میلیارد دلار طرح نفتی در کشور خبر داد و گفت: تامین منابع مورد نیاز برای اجرای پروژه های بالا دستی نفت ( استخراج و اکتشاف) از منابع دولتی ، امسال به 20 درصد کاهش می یابد.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) ، احمد قلعه به ایجاد روش های مختلف تامین منابع مالی موردنیاز پروژه های صنعت نفت گفت: در دو تا سه سال گذشته، میزان تامین منابع موردنیاز برای اجرای پروژه های بالادستی صنعت نفت از محل منابع داخلی به کمتر از 30 درصد کاهش یافت؛ در حالی که پیش تر 100 درصد منابع توسعه میدان های نفت و گاز کشور از محل بودجه دولت تامین می شد.
وی گفت : منابع مورد نیاز صنعت نفت از محل های گوناگون از جمله انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی و صندوق توسعه ملی و صکوک تامین می شود.
قلعه بانی تصریح کرد: تاکنون 16 روش تامین منابع مالی طرح های صنعت نفت تعریف و 6 روش آن اجرایی شده است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از سرمایه گذاری 22 میلیارد و 500 میلیون دلاری در بخش بالادستی صنعت نفت در سال گذشته خبر داد و گفت: کل بودجه ای که دولت در سال گذشته برای تولید، هزینه جاری و توسعه صنعت نفت اختصاص داد، کمتر از 10 میلیارد دلار بود.
وی افزود: ارزش طرح های در دست اجرای صنعت نفت 150 میلیارد دلار است که 68 میلیارد دلار آن در فازهای پارس جنوبی باید هزینه شود.
قلعه بانی درباره روند تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه در این صنعت گفت: سال گذشته 2 میلیارد و 100 میلیون بشکه نفت و 847 میلیارد مترمکعب گاز در کشور کشف شد، در حالی که بر اساس برنامه پیش بینی شده قرار بود سالانه 700 میلیون بشکه نفت و 140 میلیون مترمکعب گاز در کشور کشف شود که خوشبختانه موفق شدیم در سال گذشته به اهداف برنامه پنجم دست یابیم.
وی تصریح کرد: امسال تمرکز ما کشف منابع جدید و توسعه این منابع در بخش های مرزی است.
قلعه بانی یکی از سیاست گذاری های صنعت نفت را افزایش ظرفیت تولید صیانت شده نفت متناسب با ذخایر موجود در کشور دانست و گفت: افزایش قدرت اقتصادی، امنیتی و سیاسی کشور به توان ما در بخش انرژی بستگی دارد و در صورتی که تولید و میزان صادرات نفت خود را افزایش دهیم، کشورهای دیگر نمی توانند به راحتی ما را از بازار انرژی کنار بگذارند.
معاون وزیر نفت با تاکید برسیاست افزایش ظرفیت تولید گاز با هدف تامین مصرف داخلی و جایگزینی آن با فرآورده های نفتی گفت: دشمنان در مهر 89 با تحریم واردات بنزین به ایران، تصمیم داشتند با وارد کردن ضربه، خللی در تامین انرژی موردنیاز ما ایجاد کنند، اما با توانمندی و تلاش متخصصان داخلی در بخش بالادستی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، توانستیم در زمینه تامین بنزین موردنیاز خودکفا شویم.
وی ادامه داد: هم اکنون روزانه بیش از 90 میلیون لیتر بنزین و گازوییل در کشور مصرف می شود و هیچ مشکلی در تامین بنزین وجود ندارد.
قلعه بانی با تاکید بر سیاست گذاری صنعت نفت برای گسترش تحقیقات بنیادی و توسعه ای همگام با تقویت نیروی انسانی متخصص و تلاش برای ایجاد مرکز جذب و صدور دانش فنی در سطح بین المللی در صنایع نفت و گاز گفت: دستیابی به دانش فنی در صنایع نفت و گاز، نقش مهمی در افزایش ارزش افزوده اقتصادی کشور دارد.
این مقام مسئول تصریح کرد: بر اساس سیاست های ابلاغی وزیر نفت، کنسرسیوم های مختلفی میان صنعت نفت و دانشگاه ها در بخش های نرم افزاری و سخت افزاری صنایع نفت و گاز ایجاد شده است که از جمله آن می توان به کنسرسیوم ازدیاد برداشت اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک ایران در منطقه خلیج فارس و وجود منابع عظیم نفت و گاز در این منطقه، ایران می تواند به قطب (هاب) انرژی تبدیل شود. وی افزود: ضروری است با ساخت و گسترش پالایشگاه ها و جلوگیری از خام فروشی، نقش تاثیرگذاری در بازار منطقه داشته باشیم و همزمان نیز سوآپ ( معاوضه) و بانکرینگ ( سوخت رسانی دریایی ) را در دریای خزر و خلیج فارس گسترش دهیم.

معاون وزیر نفت بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی را از سیاست های مهم صنعت نفت اعلام و تصریح کرد: با وجود افزایش آمار خودروهای کشور، مصرف بنزین روند کاهشی دارد.
وی گفت : با اجرای سیاست بهینه سازی مصرف انرژی در کشور، میانگین مصرف بنزین در خودروهای داخلی از 12.8 لیتر در هر 100 کیلومتر به 8 لیتر کاهش یافته است.
قلعه بانی سیاست گذاری برای افزایش مصرف سوخت سی ان جی در خودروها را موثر ارزیابی و تصریح کرد: هم اکنون بیش از 2 میلیون و 800 هزار خودرو دوگانه سوز در کشور تردد دارد و ایران دومین دارنده خودروهای دوگانه سوز جهان است.

۱۲ آذر ۱۳۹۱ ۰۰:۴۹
تعداد بازدید : ۱,۲۰۸