نفت در روزنامه های امروز/ نوروزگردی با بنزین سهمیه‌ای!



🔻امروز دوشنبه نهم دی ماه، روزنامه "ابتکار" در گزارشی با تیتر "نوروزگردی با بنزین سهمیه ای" نوشت: تنها کمتر از سه ماه تا پایان سال 98 و آغاز تعطیلات نوروزی که مهم‌ترین رخداد گردشگری در ایران به شمار می‌آید، باقی است، اما هنوز تکلیف صنعت گردشگری با افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین روشن نشده است. وزیر وزارتخانه تازه تاسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تازگی قول داده که سهمیه سوخت سفر برای نوروز را به دولت بدهد و آن را پیگیری کند.

🔻ابتکار در ادامه می نویسد: تا زمانی که حرف از گردشگری خارجی و سفر به کشورهای دیگر آن هم از طریق هوایی و نه زمینی است، شاید بنزین آنقدرها سهمی در گردشگری نداشته باشد اما وقتی پای گردشگری داخلی آن هم در ایران در میان باشد، نمی‌توان از پیوندی ناگسستنی میان گردشگری داخلی و بنزین چشم پوشید. بنزینی که گران شدن و سهیمه‌بندیش نه تنها حمل و نقل تورهای داخلی را با چالش مواجه می‌کند بلکه سفرهای شخصی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنزین که یکی از فاکتورهای مهم حمل و نقل را شکل می‌دهد، یکی از تاثیرگذارترین عوامل بر صنعت گردشگری است. صنعتی که حیاتش در گرو حمل و نقل مسافران است. برای مردمی که روز به روز با کاهش توان مالی روبه‌رو هستند، گردشگری به تدریج از لیست الزامات زندگی خارج می‌‌شود و به لیست اقدامات لوکس اضافه می‌شود. این اتفاق تنها در ایران رخ نمی‌دهد اما آنچه این رخداد را در ایران مهم‌تر می‌کند، این است که گردشگری داخلی در ایران بیشتر به سفرهای شخصی، با خودروهای شخصی، بیشتر به استان‌های شمالی و در زمان‌های خاص به خصوص در تعطیلات عید محدود می‌شود. براساس آماری رسمی که مسئولان گردشگری اعلام کرده‌اند، مازندران سالانه میزبان بیش از 50 میلیون نفر شب مسافر و گردشگر است ولی بیش از 70 درصد این گردشگران با خودروهای شخصی خویش و تحمل ساعت‌ها ترافیک سنگین و خستگی ناشی از آن وارد مازندران می‌شوند اما به هیچ عنوان علاقه‌ای به استفاده از تورهای چند روزه با بسته کامل که شامل حمل و نقل، اقامت، برنامه‌های تفریحی و بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی می‌شود، ندارند. گردشگری داخلی متکی بر سفرهای شخصی در ایران با سهمیه‌بندی و گرانی بنزین با تاثیرات منفی مواجه خواهد شد. علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرده که «حتما پیشنهاد اختصاص سهمیه سوخت ویژه سفر را به دولت و به خصوص وزرای نفت و کشور خواهیم داد و بسیار امید داریم تا این سهمیه اختصاص یابد.» او گفته: «ستادی در وزارت کشور برای موارد خاص اختصاص سهمیه سوخت ایجاد شده است که ما حتما با قرارگیری در ایام نزدیک به نوروز، پیشنهاد سهمیه سوخت نوروزی را به این ستاد خواهیم داد. »

🔻"آمریکایى ها بیشتر از «به دنبال نفت بودن» «سردرگُم» هستند!" این عنوان گفت و گوی امروز "آفتاب یزد" با دکتر احمد شیرزاد استاد دانشگاه و نماینده اسبق مجلس است که میگوید: آمریکایى ها بیشتر از آن که به دنبال نفت در معناى برداشت هاى وسیع و سودجویانه باشند دچار سردرگمى و جست و جوى راهى هستند تا بتوانند در آینده اى نه چندان دور با دولت رسمى سوریه بر سر یک میز مذاکره بنشینند و توافقات دو یا چندجانبه اى را به دست آورند. علاقه به نفت سوریه -حتى اگر کم و اندک نیز باشد ـ به معناى یک سیاست کلى است که ایالات متحده آمریکا در تمامى دنیا به دنبال آن است و آن کسب منافع اقتصادى از هر حضور و دخالتى است. تعاملات در سوریه سخت و پیچیده است پس اگر موضوع را تنها معطــوف به نفت کنیم از باقى قضایا باقى خواهیم ماند ضمن آن که آمریکایى ها در حوزه ژئوپولیتیکى غرب خاورمیانه به دلیل حضور تعیین کننده ایران نمى تواند از کنار موضوع سوریه به آسانى عبور کند.
۹ دی ۱۳۹۸ ۰۹:۲۲
تعداد بازدید : ۴۸۴