نامدار زنگنه در گفتگو با رادیو اقتصاد:

پتروشیمی ها از رانت خوراک استفاده نمی کنند

پتروشیمی ها از رانت خوراک استفاده نمی کنند
وزیر نفت با اشاره به اینکه پتروشیمی ها به معنای واقعی از رانت خوراک استفاده نمی کنند، گفت: گاز خوراک اصلی واحدهای پتروشیمی است که به قیمت رقابتی و بین المللی با آنان عرضه می شود.
«بیژن نامدار زنگنه» در برنامه امشب رهیافت رادیو اقتصاد افزود: بالاترین قیمت گاز در ایران مربوط به خوراک پتروشیمی هاست.

وی همچنین اظهارداشت: اکنون به ازای هر متر مکعب گاز ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان از این واحدها پول دریافت و به خزانه دولت واریز می شود.

وزیر نفت گفت: واقع مطلب اینکه در شرایط حاضر ۵,۵ تا ۶ میلیارد دلار انواع محصولات از واحدهای بالادستی پتروشیمی در اختیار صنایع پائین دستی قرار می گیرد تا ضمن تبدیل به محصول نهایی به بازار مصرف عرضه شود.

وی افزود: صنایع بالادستی پتروشیمی نیز هیچ محدودیتی برای تحویل این مقدار محصول به صنایع پائین دستی ندارد بلکه محدویت تقاضای بازار باعث شده واحدهای پائین دستی به صنایع بالا دست رجوع نکنند.

نامدار زنگنه بیان داشت: محصولات تولیدی صنایع پائین دستی باید در داخل مصرف یا روی ریل صادرات قرار گیرد وقتی هم در مصرف داخلی و هم صادرات محدودیت وجود داشته باشد به خودی خود تقاضا کم می شود.

وی با بیان اینکه صنعتی در کشور مشابه صنعت پتروشیمی وجود ندارد که بتواند ۵,۵ تا ۶ میلیارد دلار به واحدهای پائین دستی خود خوراک تحویل دهد، گفت: عامل محدود کننده در بحث خوراک واحدهای بالادستی نبوده بلکه عامل اصلی تقاضای بازار است که این مهم نیز متاثر از متغیرهای اقتصاد کلان کشور می باشد.

وزیر نفت افزود: کاری که در بخش بالا دستی صنعت پتروشیمی باید صورت گیرد اینکه خوراک اولیه تامین شود که خوشبختانه این مهم یعنی خوراک گاز با توسعه فاز های پارس جنوبی و خوراک مایع به اندازه کافی برای آینده در کشور تامین شده است.

وی اظهارداشت: واحدهای پتروشیمی که می خواهند از گاز اتان استفاده کنند در آینده ملزم خواهند شد معادل این گاز در ترکیب خوراک خود از گاز مایع هم استفاده تا تنوع محصولات بیشتر شود.

نامدار زنگنه ادامه داد: کشور تاکنون جهش اول و دوم را در صنعت پتروشیمی تجربه و جهش سوم نیز آغاز شده است.

وی با اشاره به این جمله که «جهش دوم» از سال ۱۳۹۲ آغاز و تا سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت، گفت: ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی در این بازه زمانی به میزان ۱۰۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت و همینطور ارزش تولیدات این حوزه به بالای ۲۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ خواهد رسید.

وزیر نفت افزود: «جهش سوم» که طی سال های گذشته برنامه ریزی و هدف گذاری شده در افق ۱۴۰۴ به نتیجه خواهید رسید و ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی را به میزان ۱۳۵ میلیون تن افزایش و همینطور سطح در آمد از ۲۵ میلیارد دلار سال ۱۴۰۰ به ۳۷ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۴ ارتقا پیدا خواهد کرد.

وی اظهارداشت: همچنین چند مگاپروژه نیز در صنعت پتروشیمی تعریف شده که این پروژه ها به سرمایه گذاری ۸ تا ۱۰ میلیارد دلاری نیاز دارند.

نامدار زنگنه ادامه داد: پروژه های مزبور هم به مقدار قابل توجهی خوراک های متنوع برای صنایع پائین دستی و صادرات تولید خواهند کرد.

وی همچنین به موضوع تدوین آئین نامه اجرایی احداث پتروپالایشگاه‌ها نیز به رادیو اقتصاد توضیح داد: قرار بر این بود آئین نامه مزبور دو ماهه تهیه و جهت تصویب به هیئت وزیران ارسال شود که خوشبختانه زودتر از موعد مقرر یعنی یک ماهه تدوین و تقدیم دولت شده است.

وزیر نفت گفت: تاکنون سه جلسه در خصوص این آئین نامه در کمیسیون اقتصادی دولت تشکیل و چهارمین جلسه فردا برگزار خواهد شد.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی چند ماه قبل طرح احداث پتروپالایشگاه با استفاده از سرمایه مردمی را به تصویب رساند اما به مرحله اجرا درآمدن این طرح نیازمند تدوین و تصویب آئین نامه اجرایی در دولت است.

نامدار زنگنه همچنین در خصوص استخدام فارغ التحصیلان صنعت نفت نیز به رادیو اقتصاد اظهارداشت: تعداد فارغ التحصیلان زیاد و همه به دنبال استخدام هستند.

وی تصریح کرد: استخدام هم قوانین و مقررات خاص خود را دارد و نمی توان کاری خارج از قاعده و قانون کرد.

وزیر نفت گفت: اشتغال تنها این نیست که افراد در دولت کار کنند بلکه روش های دیگری مثل استارت آپ ها، شرکت های دانش بنیان و نظایر این وجود دارد که فارغ التحصیلان دانشگاهی می توانند مشغول به کار شوند.

وی افزود: هم اکنون سرمایه گذاری بسیار مهم زیر بنایی و ساختاری برای استقرار استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان در منطقه ری در حال انجام است.

نامدار زنگنه اضافه کرد: امسال برای شکل‌گیری شرکت های دانش بنیان و حمایت از استارتاپ های صنعت نفت در این وزارتخانه وقت بسیار گذاشته شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در این راستا صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت با ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه تعریف و جهت تصویب به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز ارسال شده است.

وزیر نفت یادآورشد: این صندوق غیر دولتی و میزان سرمایه آن نیز با کمک و حمایت بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.

«بهزاد محمدی» معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز در برنامه رهیافت گفت: وزارت نفت در گذشته مجبور بود در صنعت پتروشیمی توسعه حجمی ایجاد کند که خوشبختانه در این زمینه هم موفق عمل کرده است.

وی افزود: بطورکلی در شرایطی تولید حجم بالایی از محصولات پتروشیمی در کشور با هدف مصرف داخلی و صادرات بسیار ضرورت داشت.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: وزارت نفت در شرایط فعلی به شدت دنبال اینکه توسعه صنعت پتروشیمی را در کشور متوازن و هدفمند کند تا خوراک های که در دسترس است اعم از گاز و مایع بتواند پایداری را در بخش تولید محصولات ارتقا بخشد.

وی افزود: این موضوع در برنامه جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی نیز لحاظ شده است.

محمدی اظهارداشت: توسعه صنعت پتروشیمی در جهش سوم بطور کامل متوازن و پایدار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی در حال حاضر نقش اول را در درآمدهای غیر نفتی کشور به عهده دارد، گفت: این صنعت به دلیل تاثیر قابل توجه در فرآیند توسعه کشور از اهمیت ویژه ای برخورداراست.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: گذر از خام فروشی یک ایده و آرمان برای صنعت پتروشیمی است بنابراین این موضوع به شدت در سطح صنعت دنبال می شود.
۹ دی ۱۳۹۸ ۱۰:۰۹
تعداد بازدید : ۷۸۴