در فروش فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی کارنامه موفقی داشتیم/ الزامات قانونی بورس نفت حفظ شود

در فروش فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی کارنامه موفقی داشتیم/ الزامات قانونی بورس نفت حفظ شود
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در فروش فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی کارنامه موفقی داشتیم. لذا این مسیر ادامه خواهد داشت تا به سرانجام برسد. عرضه نفت و فرآورده در بورس، تجربه جدیدی است که نیاز به زمان دارد.
سلام امینی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره روند عرضه نفت و فرآورده‌­های نفتی در بورس انرژی گفت: با توجه به پیشینه فروش نفت در دوره‌­های تحریمی گذشته و در راستای ایجاد شفافیت در این رابطه، سال گذشته تصمیم گرفته شد تا از بورس برای فروش نفت استفاده شود و کمیسیون انرژی پیگیری‌های لازم در این خصوص را انجام داد.

وی افزود: در واقع بورس انرژی بستری را فراهم میکند تا شرکت‌های خصوصی داخلی که میتوانند در فروش نفت به وزارت نفت کمک کنند؛ وارد میدان شوند و در دور زدن تحریم‌ها نقش ایفا کنند زیرا با اعمال تحریم‌های نفتی راه‌های فروش نفت محدود شده است و باید از همه ظرفیت‌مان استفاده کنیم.

امینی در ادامه به اشاره به بستر شفاف و رقابتی بورس برای انجام معاملات نفتی خاطر نشان کرد: نکته مهم آنکه پس از مسائلی که برای برخی اشخاص در دوره‌­های قبلی در زمینه فروش نفت ایجاد شده بود، استفاده از بورس داخلی می­توانست مانع تکرار آن فضاها و اتهامات شود؛ زیرا در سازوکار بورس تمامی تمهیدات لازم اندیشیده شده و امکان ایجاد فساد وجود ندارد.

* ساختار فعلی و الزامات قانونی عرضه نفت در بورس انرژی حفظ شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره کارنامه فروش نفت و فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی تصریح کرد: متاسفانه استقبال زیادی برای خرید نفت خام در بورس به وجود نیامده است و در این زمینه به طور کلی مشکلاتی وجود دارد؛ اما علیرغم این قضیه، در فروش فرآورده‌های نفتی کارنامه موفقی داشتیم. لذا این مسیر ادامه خواهد داشت تا به سرانجام برسد.

وی در پایان اظهار داشت: عرضه نفت و فرآورده در بورس، تجربه جدیدی برای ما است و تا این مساله جا بیفتد و شرکت­‌های داخلی بتوانند مشتریان خارجی خود را پیدا کنند، بورس نفت نیاز به زمان لازم است. بنابراین این گونه نیست که در عرض چند ماه بتوانیم به شرایط ایده‌­آل برسیم. اما قطعا در ماه‌­ها و سال‌­های آینده این راهکار موفق­‌تر خواهد بود و ضروری است که ساختار فعلی و الزامات قانونی عرضه نفت در بورس انرژی حفظ شود.
۱۱ دی ۱۳۹۸ ۱۰:۱۵
تعداد بازدید : ۲۳۹