نفت در روزنامه‌های امروز/نفت زیر سایه تهدید



🔻 امروز یکشنبه ۱۵ دی ماه موضوع ترور ناجوانمردانه سردار قاسم سلیمانی همچنان در راس اخبار روزنامه‌ها قرار داشت. روزنامه اعتماد در صفحه اقتصاد و در گزارشی با عنوان "بازگشت ریک ژئوپلتیک به بازار نفت" نوشت: حملات تروریستی شامگاه جمعه در بغداد، علاوه بر افزایش تنش در منطقه خاورمیانه، نگرانی پنج کشور تولید‌کننده نفت در خلیج فارس را نیز بالا برد. ساعاتی پس از انتشار اخبار مرتبط با این حمله تروریستی، قیمت نفت با جهشی چهار درصدی به حدود 69 و نیم دلار رسید. این افزایش قیمت پس از حمله به تاسیسات نفتی سعودی‌ها توسط پهپادهای یمنی، دومین تغییر قیمت نفت به دلیل ریسک‌های ژئوپلتیک در سال جاری بود. اما تاثیر حمله امریکایی‌ها به خودرو حامل فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با حمله به تاسیسات آرامکو بر بازار نفت متفاوت است. اولین تفاوت این دو اتفاق در نوع ریسک تزریق شده به بازارهای نفت است. در حمله پهپادی به تاسیسات آرامکو در سپتامبر سال 2019 میلادی‌، یک‌شبه حدود 5.6 میلیون بشکه یا 5 درصد از کل تولید نفت جهان از بازار حذف شد به همین دلیل قیمت نفت با افزایش 20 درصدی به حدود 68 دلار رسید که پس از مدتی به دلیل مازاد عرضه نفت در بازار، قیمت روند کاهشی خود را آغاز کرد و پس از مدتی به حدود 63 دلار رسید. اما حملات تروریستی پنجشنبه شب، نه تنها نگرانی در خصوص کاهش صادرات نفت از خلیج‌فارس را افزایش داد، بلکه تهدیدها نسبت به زیرساخت‌های نفتی را نیز بالا خواهد برد. این اوضاع می‌تواند تا مدت‌ها بازار و به خصوص کشورهای تولیدکننده و تقاضا‌کننده را در نگرانی کاهش تولید و صادرات نفت فرو برد. اما نکته دیگر در خصوص اقدام اخیر امریکا، بالا ماندن قیمت به دلیل بیم آن چیزی است که ایرانیان، از آن به عنوان «انتقام» حمله تروریستی ناجوانمردانه امریکایی یاد می‌کنند و ممکن است در کوتاه‌مدت آثار خود را در بازار نشان دهد. موردی که تقریبا تمام تحلیلگران و فعالان بازار نفت به آن اشاره دارند.

🔻 در بخش دیگری از گزارش اعتماد آمده: اکثر رسانه‌های خارجی یک روز پس از رخدادهای اخیر و بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه و افزایش حدود 4 درصدی قیمت نفت‌، به بررسی بازار و سناریوهای پیش روی آن پرداختند. در این بین «فوربس» با نظرسنجی از کارشناسان و تحلیلگران این بازار ضمن اشاره به این موضوع که «مشخص نبودن زمان انتقام ایران از امریکا» می‌تواند بر نااطمینانی فعالان بازار انرژی تاثیر بگذارد و قیمت نفت را تا مدت‌ها بالا نگه دارد. برخی تحلیلگران معتقدند اقدام امریکا پیام واضحی مبتنی بر تشدید تنش‌ها در منطقه است و واکنش قیمت نفت به این پیام نیز متفاوت از واکنش بازار به حمله به تاسیسات نفتی آرامکو است، چراکه ماهیت ریسک ژئوپولیتیک در نامشخص بودن زمان اثرگذاری آن است. اما حمله به آرامکو با وجود اینکه اقدامی خرابکارانه به شمار می‌رفت، پس از گذشت چند هفته آثار تخریبی آن در بازار نفت تخلیه شد و قیمت‌ها به حالت اولیه بازگشتند. گروه دیگری نیز معتقدند میزان تاثیر اقدام اخیر در افزایش تنش آن هم پس از کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس همچنین امضای فاز اول توافق تجاری میان پکن و واشنگتن‌، به اقدام ایران بستگی دارد. هر قدر این اقدام غیرمنتظره‌تر باشد، می‌تواند اخلال گسترده‌تری را ایجاد کند. در صورت وقوع چنین اخلالی تلاش عربستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس برای پوشش آن کم خواهد بود.

🔻 تعادل هم در گزارشی با همین مضمون نوشت:اکثر رسانه‌های خارجی یک روز پس از رخدادهای اخیر و بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه و افزایش حدود 4 درصدی قیمت نفت‌، به بررسی بازار و سناریوهای پیش روی آن پرداختند. در این بین «فوربس» با نظرسنجی از کارشناسان و تحلیلگران این بازار ضمن اشاره به این موضوع که «مشخص نبودن زمان انتقام ایران از امریکا» می‌تواند بر نااطمینانی فعالان بازار انرژی تاثیر بگذارد و قیمت نفت را تا مدت‌ها بالا نگه دارد. برخی تحلیلگران معتقدند اقدام امریکا پیام واضحی مبتنی بر تشدید تنش‌ها در منطقه است و واکنش قیمت نفت به این پیام نیز متفاوت از واکنش بازار به حمله به تاسیسات نفتی آرامکو است، چراکه ماهیت ریسک ژئوپولیتیک در نامشخص بودن زمان اثرگذاری آن است. اما حمله به آرامکو با وجود اینکه اقدامی خرابکارانه به شمار می‌رفت، پس از گذشت چند هفته آثار تخریبی آن در بازار نفت تخلیه شد و قیمت‌ها به حالت اولیه بازگشتند. گروه دیگری نیز معتقدند میزان تاثیر اقدام اخیر در افزایش تنش آن هم پس از کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس همچنین امضای فاز اول توافق تجاری میان پکن و واشنگتن‌، به اقدام ایران بستگی دارد. هر قدر این اقدام غیرمنتظره‌تر باشد، می‌تواند اخلال گسترده‌تری را ایجاد کند. در صورت وقوع چنین اخلالی تلاش عربستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس برای پوشش آن کم خواهد بود.
۱۵ دی ۱۳۹۸ ۰۸:۵۲
تعداد بازدید : ۳۶۶