نفت در روزنامه‌های امروز/ کاهش ارزش الماس سعودی


🔻 امروز سه شنبه ۱۷ دی ماه روزنامه تعادل در گزارشی با عنوان نفت شاخص اندازه گیری سطح تنش‌های بین المللی نوشت: در پی افزایش نگرانی‌ها از وقوع درگیری نظامی گسترده در منطقه نفتخیز خاورمیانه در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس، فرمانده شاخه شبه‌نظامی حشدالشعبی در عراق به دست نیروهای امریکایی، نقش عوامل فیزیکی و اقتصادی در بازار نفت به حاشیه رانده شد و نوسانات قیمتی این حامل انرژی تبدیل به شاخصی برای اندازه‌گیری سطح تنش‌های سیاسی شد. ترور سردار سلیمانی در روز جمعه قیمت‌های نفت را حدود 4 درصد بالا برد و حوادث پس از آن از جمله تصمیم پارلمان عراق برای اخراج نیروهای نظامی امریکایی از این کشور و پاسخ دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده به این تصمیم که عراق را به تحریم‌هایی شدیدتر از تحریم‌های ایران تهدید کرد، باعث شد که دیروز هم نفت شاهد جهش در قیمت‌ها باشد.شاخص نفتی برنت دیروز در مقاطعی مرز 70 دلار در هر بشکه را رد کرد که البته در ادامه روز کمی کاهش یافت و در نهایت با 86 سنت یا 1.25 درصد رشد به 69 دلار و 46 سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفتی امریکا نیز دیروز شاهد نوسانات شدیدی بود و 2 دلار و 45 سنت یا 4 درصد افزایش یافت. این شاخص نفتی در معاملات آتی دیروز با 63 دلار و 63 سنت در هر بشکه معامله شد.

🔻 تعادل در ادامه می نویسد: یک تحلیلگر نفتی در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت در صورتی که افزایش تنش‌ها بین ایران و امریکا باعث اختلال در عرضه نفت از خاورمیانه شود، قیمت نفت می‌تواند تا ۸۰ دلار هم جهش کند. به گزارش مهر، این تحلیلگر گفت: «قیمت نفت حول ۷۰ دلار باقی خواهد ماند اما اگر درگیری‌ها به مناطق نفتی جنوب عراق یا کشتی‌رانی نفت در تنگه هرمز کشیده شود، قیمت تا ۸۰ دلار بالا خواهد رفت.»اما یک تحلیلگر ایرانی معتقد است که اثرگذاری درگیری‌های نظامی احتمالی آتی بر نفت بسیار بیشتر خواهد بود و می‌تواند برنت را به 150 دلار در هر بشکه برساند. علی اصغر زرگر، کارشناس اقتصاد سیاسی درباره ایجاد تنش در خاورمیانه و افزایش قیمت نفت گفت: «قیمت‌ها بیشتر از سوی بورس‌بازان و شرکت‌های درگیر حمل‌ونقل تغییر می‌کند، زمانی که فضای بین‌الملل ملتهب می‌شود هر اتفاقی ممکن است در بازار نفت بیفتد از جمله اینکه عرضه کاهش یابد و قیمت‌ها بالا برود.»

🔻 ایران در گزارشی با عنوان کاهش ارزش الماس سعودی در بازارهای مالی نوشت: تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و تهدید ترامپ برای وضع تحریم‌ها علیه عراق و حمله به تأسیسات نفتی خاورمیانه، قیمت نفت خام را به بالاترین رقم 6 ماه اخیر رساند. به طوری که قیمت نفت در معاملات ابتدایی روز گذشته از ۷۰ دلار فراتر رفت.این جهش قیمتی از روز جمعه شروع شد و تا زمان تنظیم این گزارش در روز گذشته از مرز 5 درصد افزایش، عبور کرد. به عبارت دیگر قیمت نفت خام در روز دوشنبه حدود 4 دلار بالاتر از پنجشنبه هفته گذشته بود.2.4 درصد از این جهش 5 درصدی قیمت نفت خام در روز گذشته رقم خورد که بنابر گزارش «فایننشال تایمز» نتیجه تشدید درگیری‌های لفظی میان واشنگتن و تهران بود.روز یکشنبه دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا عراق را تهدید کرد که اگر نیروهای امریکایی وادار به ترک عراق شوند، تحریم‌هایی را علیه دومین تولید‌کننده بزرگ نفت اوپک وضع خواهد کرد. مجموعه رفتارهای ترامپ باعث شده که قیمت شاخص جهانی نفت، یعنی برنت، به رقمی برسد که هیچ کارشناسی برای شروع سال 2020 میلادی پیش‌بینی نمی‌کرد. آخرین باری که قیمت نفت خام از ۷۰ دلار عبور کرد، ماه سپتامبر و پس از حملات موشکی به تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان بود. البته افزایش قیمت سپتامبر گذرا و برای مدت محدودی بود.

🔻 در ادامه گزارش ایران آمده: کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که جهش قیمت نفت خام ممکن است تا محدوده 75 تا 80 دلار برای هر بشکه ادامه داشته باشد. اما با توجه به ظرفیت مازاد عرضه نفت خام از سمت تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک و ضعف تقاضای جهانی این رشد کوتاه مدت خواهد بود و استمرار ندارد.به گزارش رویترز، آیهام کامل، تحلیلگر مؤسسه اوراسیا گروپ در یادداشتی نوشت، اتفاقات اخیر «موجب ایجاد چرخه‌ای طولانی از تقابل منطقه‌ای می‌شود و ریسک فراوانی را متوجه دارایی‌های امریکا و زیرساخت‌های انرژی خاورمیانه می‌سازد. هرچند جنگ تمام عیار بعید است رخ دهد، اما ریسک رویارویی محدود بالاست. »
۱۷ دی ۱۳۹۸ ۰۸:۵۹
تعداد بازدید : ۲۱۸