نبود وحدت رویه در میان دستگاه های اجرایی

نبود وحدت رویه در میان دستگاه های اجرایی

بخش اصلی معضلات پیش روی صادرات کشور، از چالش های داخلی سرچشمه می گیرد که نبود انسجام و ثبات در سیاستگذاری های دستگاه های اجرایی مهم ترین آن ها است. در شرایط کنونی کشور، هرگاه صحبت از صادرات می شود، در بحث کاهش میزان آن، انگشت اتهام به سمت تحریم ها نشانه می رود. این در حالی است که به اذعان تحلیلگران مسائل اقتصادی، چالش های داخلی نقش بسزایی در سخت شدن شرایط صادرات دارند.
در این رابطه سید مهدی حسینی، کارشناس مسائل نفتی با اشاره به آینده صادرات در تنگنای چالشهای داخلی و بین المللی به خبرنگار اوپکس گفت: ما در مجموع گستره اقتصاد، نفت و سایر بخش های صنعتی کشورمان، هیچ سیاست منسجم و متحدی را دنبال نمی کنیم. البته نبود ثبات رویه منحصر به بخش های دولتی نبوده، تعدد سیاست های صادراتی در بخش خصوصی نیز سبب آسیب رساندن به صادرات این حوزه شده است. به گفته حسینی، ما به تعداد افرادی که در این بخش فعال هستند، تئوری در زمینه صادرات داریم اما دریغ از ایجاد وحدت در میان بخش خصوصی. برای مثال در زمینه فروش و صادرات قیر، فعالان این حوزه، اذعان می کنند که دامپینگ قیمتی در بازارهای صادراتی که از سوی شرکت های تولیدکننده قیر داخلی صورت می گیرد، علاوه بر کاهش قیمت قیر ایران در بازارهای بین المللی، به بی اعتمادی خریداران خارجی قیر نیز دامن زده است. وی با تاکید بر پُررنگ بودن آثار چالش های داخلی بر صادرات کشور نسبت به مشکلات بین المللی گفت: بنده این موضوع را تایید کرده و دلیل اصلی این چالش ها را تعدد دیدگاه و نبود انسجام در سیاست های تولید و صادرات کشور می دانم.
این کارشناس معتقد است که ما به تعداد 80 میلیون نفر در کشور تئوریسین در حوزه تولید و صادرات داریم که هیچ کدام هم بنا ندارند از یک سیاست واحد پیروی کنند. از سویی دیگر در حوزه های تخصصی نفتی مشکل دیگر این است علاوه بر نبود وحدت در پیروی از سیاست های صادراتی، تعصب بی جا نیز سبب آسیب رساندن به حوزه صادرات شده است. بدین معنا که تمایلی به اتخاذ شیوه های نوین بازاریابی و بازارسازی وجود نداشته و بیشتر در بازارهای یکدیگر ورود می کنند. وی نبود آشنایی با بازارهای بین المللی، نداشتن آگاهی در خصوص ابزارهای نوین بازاریابی و همچنین بازارسازی، عدم وجود نگاه های کلان در حوزه صادرات و رقابت و حسادت های ویران کننده برای بین بردن بازار شرکت های رقیب داخلی را از دیگر معضلات داخلی صادرات عنوان کرد.
۱۷ دی ۱۳۹۸ ۱۵:۳۱
تعداد بازدید : ۳۴۷