نفت در روزنامه‌های امروز/ صادرات گاز راه مقابله با کسری بودجه!



🔻 امروز یکشنبه ۲۲ دی ماه موضوع تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی و کشته شدن برخی هموطنان در این حادثه دهشتناک، تیتر اصلی و صفحه اول اکثر روزنامه‌ها را به خود اختصاص داده بود. تحریریه نفت‌خبر نیزبه سهم خود این حادثه تلخ را به بازماندگان داغ‌دار و عموم هموطنان تسلیت عرض می کند.

🔻 روزنامه تعادل امروز در گزارشی با عنوان " صادرات گاز، راه‌حل اساسی کسری بودجه در شرایط تحریم" به نقل از خبرگزاری تسنیم نوشت: ساختار منطقه‌ای بازار گاز به نحوی است که صادرات گاز طبیعی و به تبع آن درآمدهای حاصل از آن از تحریم‌های ظالمانه مصون می‌ماند. بنابراین می‌توان با افزایش درآمدهای حاصل از صادرات گاز، فشارهای تحریم بر بودجه کشور را به‌طور اساسی بی‌اثر کرد.کشور ما در طول سالیان پس از انقلاب همواره با انواع تحریم‌ها مواجه بوده است. به‌طوری که سیاست کشور همواره در پی کاهش وابستگی یا دور زدن آنها بوده است. به دلیل وابستگی اقتصادی بالای کشور به درآمد حاصل از صادارت نفت خام، تحریم صادرات نفت خام همیشه مورد توجه ویژه­ دشمنان جمهوری اسلامی بوده و همواره درپی آن بوده و هستند تا بتوانند با کاهش حجم صادرات نفت خام ایران فشارها را بر ایران افزایش دهند. بنابراین باید تلاش کرد با جایگزین کردن منابع درآمدی تحریم ناپذیر به جای صادرات نفت خام این فشارها را خنثی کرد.

🔻 در ادامه این گزارش آماده: " بدین منظور کشور ما با داشتن حجم قابل توجهی از ذخایر گازی (18 درصد) جهان همچنین در همسایگی کشورهای رو به رشد که تقاضای بالای واردات گاز طی سال‌های آتی دارند؛ می‌تواند با صادرات گاز طبیعی درآمد تحریم ناپذیر و پایدار برای بلندمدت کشور کسب کرده و درآمدهای کشور را از تحریم‌ها مصون کند. تجربه روسیه در صادرات گاز به اروپا در دو دهه گذشته همچنین تجربه عدم تحریم صادرات گاز ایران به ترکیه و عراق در دو دور تحریم‌های کشور، همه موید این موضوع است." البته نویسنده گزارش تسنیم احتمالا از خاطر برده که پیشتر تلاش ها برای گسترش صادرات گاز ایران به کشورهای منطقه به دلیل اقدامات نابجایی همچون لغو یکجانبه قرارداد کرسنت و یا مخالفت‌های سیاسی با قراردادهای توسعه میادین گازی بی نتیجه مانده بود.

🔻 دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان برندگان و بازندگان قوانین جدید کشتیرانی نوشت: از ابتدای ژانویه قانون محیط‌زیستی سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) که استفاده از سوخت کشتی با سولفور بیش از ۵/ ۰ درصد را منع می‌کند عملیاتی شد. براساس منابع مختلف بین ۵۰ تا ۸۰ هزار کشتی در سر‌تا‌سر دنیا از تبعات این قانون متاثر خواهند شد. ابعاد جدی قانون جدید آیمو وقتی مشخص می‌شود که بدانیم بیش از ۹۰درصد تجارت دنیا از طریق دریا انجام می‌شود و نوع، قیمت و فراوانی سوخت کشتی‌ها می‌تواند بر جوانب مختلفی از تجارت در دنیا تاثیر بگذارد. با‌توجه به اقبال خریداران نفت به گرید‌های شیرین‌تر و سبک باید شاهد بهبود قیمت این نوع نفت و از سوی دیگر افت قیمت نفت ترش و سنگین در آینده نزدیک باشیم. در این بین ایران نیز از دو محور احتمال دارد تحت‌تاثیر این قوانین قرار بگیرد. اولین موضوع که در هفته‌های اخیر مطرح شده، مشکل در تامین سوخت کشتی‌ها منطبق با محدودیت جدید سولفوری است که البته مسوولان قویا آن را تکذیب می‌کنند. موضوع دوم، افزایش فاصله قیمتی میان نفت شیرین و ترش و تاثیر گذاشتن بر تقاضا برای نفت ایران است.

🔻 در بخش دیگری از گزارش آمده: وضعیت ایران پس از «IMO ۲۰۲۰» زیر سایه عدم شفافیت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. دو موضوع مهم در رابطه با ایران مساله تامین نفت‌کوره کم سولفور به‌عنوان سوخت کشتی‌هایش و قیمت نفت این کشور است که بیشتر متشکل از گرید‌های ترش و سنگین‌ است. در‌حالی‌که مدیران نفتی کشور وجود هرگونه اختلال در تامین سوخت همسو با مقررات سختگیرانه IMO را رد می‌کنند برخی از فعالان صنعت کشتیرانی از عملکرد وزارت نفت در این خصوص گلایه دارند. دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی با گلایه از عدم همکاری وزارت نفت برای تولید سوخت نیم‌درصد سولفور اخیرا گفت: طی سال‌های اخیر مکاتبات بسیاری از سوی سازمان بنادر و دریانوردی با شرکت ملی نفت و وزارت نفت برای تولید سوخت کم‌سولفور انجام شده... آنچه که در این‌خصوص واضح است نیاز کشور به افزایش ظرفیت تولید محصولات نفتی کم‌سولفور در پالایشگاه‌ها است. یکی از طرح‌های اولویت‌دار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران که می‌تواند به تامین نفت‌کوره کم‌سولفور برای سوخت کشتی‌های کشور کمک شایانی کند احداث واحد RHU به منظور تصفیه نفت‌کوره به ظرفیت ۸۱ هزار بشکه در روز به‌عنوان بخشی از طرح بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان است. اما متاسفانه براساس پیش‌بینی‌های انجام شده ثمردهی این واحد به سال ۲۰۲۰ نمی‌رسد.
۲۲ دی ۱۳۹۸ ۰۸:۵۰
تعداد بازدید : ۱۹۱