نفت در روزنامه‌های امروز / نیاز ۱۰ میلیارد دلاری به سرمایه‌گذاری در بخش پالایشگاهی



🔻 امروز سه شنبه ۲۴ دی ماه روزنامه ایران در گزارشی با عنوان گزینه‌های سوخت کم سولفور نوشت: از دهه ۱۹۸۰، نگرانی مجامع بین‌المللی نسبت به افزایش آلودگی هوا منجر به عزم جامعه جهانی برای تدوین و تصویب مقررات سخت‌گیرانه زیست محیطی شد. یکی از این مقرارات ضمیمه کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی کشتی‌ها (کنوانسیون مارپل) است که بر اساس آن کلیه مناطق جهان موظف شده‌اند، از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی میزان گوگرد سوخت مصرفی خود را در ناوگان حمل و نقل دریایی به نیم درصد برسانند. با ورود به سال 2020 این نگرانی شکل گرفت که کشور در تولید سوخت مورد نیاز کشتی‌های با استانداردهای جدید موفق نباشد. اما اکنون وزیر نفت می‌گوید: «مهم‌ترین بخش کشتیرانی نفتکش است که قاطع می‌گویم هیچ اختلالی در آن ایجاد نمی‌شود. »

🔻 در ادامه گزارش ایران آمده: زنگنه با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۷ میلادی تولید نفت کوره در دنیا روزانه یک میلیون تن بوده که ۲ درصد حاوی گوگرد کمتر از نیم درصد و مطابق استاندارد سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) بوده است، تصریح کرد: «در مجموع دوسوم نفت کوره تولیدی جهان که به‌عنوان سوخت کشتی‌ها مصرف می‌شود گوگرد بالای ۲.۵ درصد دارد.»
وزیر نفت با بیان اینکه قیمت مازوت اکنون کاهش و قیمت نفت کوره کم سولفور افزایش یافته و به اندازه قیمت گازوئیل رسیده است، اظهار کرد: «اگر فعالیت پالایشگاه‌های کشور عادی باشد، مقدار نفت کوره تولیدی، روزانه حدود ۴۰ هزار تن است که ۱۳ هزار تن آن در پالایشگاه آبادان تولید و دوباره تصفیه می‌شود، حدود ۲۰ هزار تن نفت کوره با سولفور بالا داریم.» او با بیان اینکه راه‌حل اصلی تهیه نفت کوره با سولفور کم، بهینه‌سازی پالایشگاه‌هاست تا هم گوگرد نفت‌ کوره و هم تولید نفت‌ کوره کاهش یابد، تصریح کرد: برای حل این مشکل نیازمند ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم که در شرایط کنونی تأمین آن بسیار دشوار است.زنگنه با اشاره به اینکه بارها گفته‌ام قیمت نفت کوره کم سولفور بشدت بالا می‌رود و این واقعیت بازار است، افزود: هم‌اکنون هزینه کشتیرانی هم در دنیا به همین دلیل بالارفته است.زنگنه مخلوط کردن نفت‌کوره (محصول گوگرد بالا با محصول گوگرد پایین مخلوط که به حد استاندارد مورد استفاده کشتی برسد) را راه‌حلی دیگر برشمرد که اصطلاحاً به آن بلندینگ می‌گویند.او ادامه می‌دهد: خوشبختانه با همکاری شرکت ملی نفتکش ایران به ترکیب سوختی رسیدیم که در موتورهای کنونی جواب می‌دهد. اکنون پالایشگاه‌ها ماهانه ۴۰ تا ۵۰ هزار تن از این سوخت را تأمین می‌کنند و به قیمت بین‌المللی می‌فروشند.

🔻 دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان سایه روشن صلح تجاری برای ایران نوشت: چین و آمریکا در آستانه امضای توافق اولیه و برداشتن اولین گام برای پایان دادن به جنگ تجاری دو ساله قرار دارند؛ موضوعی که می‌تواند اقتصاد جهانی را از شرایط رکود خارج کند و تحرک را به بازارها بازگرداند.در این میان اما تاثیر این توافق بر شرایط اقتصادی ایران کمی پیچیده به‌نظر می‌رسد. هرچند توافق تجاری بین پکن و واشنگتن قیمت نفت را می‌تواند در بازارهای جهانی افزایش داده و به رشد درآمدهای نفتی ایران (مانند دیگر کشورهای صادرکننده نفت) کمک کند؛ اما تحریم‌ها ‎ممکن است شرایط متفاوتی را پیش‌روی کشور قرار دهند. در بیش از یک‌سال گذشته تحت‌تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران، صادرات نفت کشور تقلیل رفته و درحال‌حاضر چین تنها خریدار رسمی نفت ایران است.

🔻 در بخشی از گزارش دنیای اقتصاد آمده: انتظار می‌رود چین و ایالات‌متحده در چهارشنبه پیش‌رو گام اول را برای رسیدن به صلح برداشته و توافق اولیه تجاری را در کاخ سفید امضا کنند. پلاتس بر این باور است که همزمانی این موضوع درحالی‌که آمریکا در تلاش برای افزایش هرچه بیشتر فشار بر ایران است، ممکن است شرایط را برای پکن به‌عنوان تنها خریدار رسمی نفت و میعانات گازی ایران کمی پیچیده کند. پلاتس در این خصوص به اظهارات اخیر وزیر خزانه‌داری آمریکا اشاره کرده و آن را نشان از افزایش فشارها به چین در آستانه توافق تجاری برای قطع خرید نفت از ایران دانسته است. استیو منوچین با بیان اینکه بخش عمده صادرات کنونی نفت ایران به چین انجام می‌شود، مدعی شده که درحال همکاری با پکن برای قطع خرید نفت ایران است. وزیر خزانه‌داری آمریکا با بیان اینکه با مقامات چینی در این باره مذاکره کرده‌ام، گفته است: «آنها هیاتی را برای دیدار و مذاکره با ما و مقامات وزارت‌خارجه به آمریکا فرستادند. مقامات چینی اطمینان داده‌اند که تمامی خریدهای نفت این کشور از ایران توسط شرکت‌های دولتی قطع شده است. با این حال ما درحال همکاری نزدیک با چینی‎ها برای اطمینان از قطع تمامی تبادلات نفتی دو کشور هستیم.»
۲۴ دی ۱۳۹۸ ۰۸:۵۲
تعداد بازدید : ۲۶۴