بیانیه همایش صادرکنندگان فرآورده های نفتی

چهاردهمین همایش سالانه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با شعار آینده صادرات در تنگنای چالش های داخلی و بین المللی برگزار شد.
به گزارش تصویر روز در پایان این همایش بیانیه ای از سوی فعالان صنایع و صادرات فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران و به پشتوانه ۱۶ سال کار تشکلی در قالب اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت و گاز و پتروشیمی ایران، در قالب خواسته های کلان از دولت و حاکمیت به شرح ذیل صادر شد :

۱- چالش های منطقه ای و بین المللی فراروی کشور به سطح بسیار بالا و بی سابقه ای رسیده است. نظر به این که هرگونه تنشی تاثیر مستقیم در امر صادرات و متعاقب آن یقیناً اثر منفی در تولیـد خواهد داشت، لذا از حاکمیت خواهان افزایش تعامل در روابط بین الملل، به ویژه با همسایگان در قالب طرح پیشنهادی ریاست محترم جمهوری تحت عنوان “طرح صلح هرمز” هستیم تا اقتصاد مبتنی بر تولید و صادرات از این تنگنا خارج گردد.

۲- طی دهه های متمادی صنعت نفت کشور در انحصار دولت بوده است. حال که در سال های اخیرتصمیم گیرندگان نظام در پی نقش دادن به بخش خصوصی می باشند، نباید این نقش در حد گفتار باقی بماند، بلکه نیازمند یک سیاست گذاری درست و جامع نگر و ایجاد ارتباط سازنده با بخش خصوصی و از همه مهمتر اعتماد سازی بین دو بخش خصوصی و دولتی می¬باشد.

۳- ماهیت انحصـار در استخراج نفت و گاز و همچنین شبـه انحصار در حلقه بعدی زنجیره، تنظیم¬گری بر پایه قانون و با نگاه به بیشینه سازی منافع ملی در صنایع نفت و گاز را اجتناب ناپذیر می¬نماید. در این راستا، ایجاد رگولاتوری تخصصی و مستقل زنجیره نفت و گاز از ابتدای زنجیره تا هر بخشی که شرایط رقابت کامل در آن برقرار نیست، ضروری است. ما خواهان تصمیم گیری هر چه سریعتر در این خصوص هستیم.

۴- صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، هم در ابعاد جهانی صنعتی عظیم محسوب می گردد و هم برای کشوری همچون ایران “ستون فقرات اقتصاد کشور” در دهه های اخیر بوده است. در چند دهه آینده این صنعت کماکان میتواند نقش موتور حرکت “رشد و توسعه ” دیگر بخش های اقتصادی کشور را داشته باشد. صنعتی با این سطح از تبادلات مالی نمی¬تواند خارج از چارچوبهای بانکی دنیا کار کند. بنابراین از دولتمردان خواستاریم با تدابیر لازم جلوی ورود ایران به لیست سیاه FATF را بگیرند تا از وقوع بحران دیگری برای تجارت خارجی کشور جلوگیری گردد.

۵- ما خواهان مبارزه همه جانبه با هرگونه قاچاق و رانت در این صنعت هستیم. لذا براین باوریم که برای جلوگیری از قاچاق و رانت باید گام به گام یارانه های مواد نفتی را، به تناسب مصرف داخل و اثر بر معیشت خانواده، حذف کرد. در این مقطع لازم است یارانه برخی از مواد مانند نفت کوره و نفت سفید را که مصرف آنها در جامعه به حداقل ممکن رسیده است، حذف کرد.

۶- تعدد سازمان های ذی مدخل در بخش تولید و صادرات فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی با مأموریتهای گوناگون و بعضاٌ اهداف متناقض و نبود یکپارچگی در سیاستگذاری تولید و صادرات از موانع جدی فراروی این بخش است. از دولتمردان انتظار می¬رود، به ویژه در این شرایط، به جد از تصمیم گیریهای پراکنده و “نهضت تولید بخشنامه” جلوگیری نمایند و هر تصمیمی را، پیش از اخذ، به رأی و مشورت نهادهای تخصصی آن، از جمله این اتحادیه بگذارند.
۳۰ دی ۱۳۹۸ ۱۳:۰۵
تعداد بازدید : ۴۹۱