از سند چشم‌انداز عقبیم

از سند چشم‌انداز عقبیم
رییس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر این‌که صندوق توسعه ملی فرصت تاریخی برای ملت به حساب می‌آید، به آسیب‌شناسی وضعیت کنونی اقتصاد کشور پرداخت.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یحیی آل‌اسحاق در اولین همایش ملی ثروت ملی و توسعه پایدار با اشاره به اهمیت موضوع این همایش و توجه به جایگاه بخش خصوصی اظهار کرد: به گزارش بانک جهانی در مورد ثروت استناد می‌کنم که آن را به سه حوزه منابع طبیعی، منابع تولیدی و اجتماعی یا انسانی تقسیم کرده است. رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: در این تقسیم بندی سهم ثروت‌های طبیعی 29 درصد، ثروت‌های تولیدی 16 درصد و سرمایه انسانی 55 درصد است و مقایسه‌ها نشان می‌دهد که در کشورهای با درآمد پایین سهم سرمایه طبیعی 15 درصد، سرمایه تولیدی 21 درصد و سرمایه انسانی 60 درصد است؛ این در حالی است که در کشورهای با درآمد بالا استفاده از منایع طبیعی دو درصد، منابع تولیدی 17 درصد و سرمایه انسانی حدود 18 درصد است به عبارت دیگر بررسی کشورهای با درآمد بالا نشان می‌دهد که سرمایه‌های انسانی بزرگترین ثروت آن‌ها به شمار می‌رود و استفاده از منابع طبیعی به حداقل می‌رسد. وی با بیان این‌که در مورد توسعه پایدار دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد، گفت: این ثروت‌ها باید به گونه‌ای باشد که فقط نیازهای یک نسل را برآورده نکند و نسل‌های آتی نیز بتوانند از آن‌ها بهره گیرند. آل‌اسحاق گفت: سازمان‌های بین المللی در جمع بندی‌های خود در مورد توسعه پایدار شش مورد را مطرح کرده‌اند که پیوستگی محیط زیست و توسعه اقتصاد، اهمیت افراد در دستیابی به توسعه پایدار و توجه به مردم به عنوان محور توسعه، توجه به مردم و رفع نیازهای اولیه واساسی آن‌ها از جمله مسکن، توسعه درونی در چارچوب محدودیت‌های منابع طبیعی، کمک به فقرا و تلاش برای دستیابی به عدالت اجتماعی و سعی در برقراری عدالت اقتصادی را شامل می‌شود.

 

 

به اهداف سند چشم‌انداز نرسیده‌ایم

 

 

رییس اتاق بازرگانی تهران در ادامه با اشاره به سند چشم انداز گفت: ایران در 1404 باید رتبه اول اقتصادی را در منطقه داشته باشد و اگرچه موارد مختلفی در این سند مطرح شده است اما همان طور که وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد به اهداف سند چشم انداز نرسیدیم و در این زمینه عقب افتادگی جدی داریم. آل‌اسحاق با اشاره به این‌که به رغم وجود منابع عظیم صنعت و تجارت به حد لازم پیشرفت نکرده است گفت: منظور دولت و یا شخص خاصی نیست اما نظام مدیریتی در کشور ما با مشکل روبرو است.

 

 

باید درحوزه اقتصاد بازنگری داشته باشیم

 

 

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که باید در حوزه اقتصاد بازنگری جدی داشته باشیم، تصریح کرد: متاسفانه هنوز اقتصاد را در حاشیه می‌بینیم و این در حالی است که کشورهای پیشرفته نخ تسبیح و نیروی پیش برنده کار را اقتصاد قرار داده‌اند. وی با انتقاد نسبت به این‌که در حوزه اقتصاد سیاسی عمل می‌کنیم، اظهار کرد: متاسفانه احزاب سیاسی در همه امور سیطره دارند و متر سیاسی معیار کارها شده است و براین اساس است که فردی منصوب و یا برکنار می‌شود.

 

 

اقتصاد از حاشیه به متن بیاید

 

 

آل‌اسحاق با اشاره به این‌که مهمترین درد اقتصاد ما بعد از بینش سیاست‌زدگی است گفت: باید حوزه سیاست و اقتصاد را جدا کنیم چرا که جنس مسائل سیاسی و اقتصادی متفاوت است. رییس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر این‌که باید در این زمینه فکر جدی کنیم، اضافه کرد: باتوجه به تهدیدی که در عرصه بین المللی وجود دارد و جنگ اقتصادی به تمام معنایی علیه ما شکل گرفته است ذولت بعدی که بر سر کار می‌آید باید مسائل اقتصادی را پیش برنده کارهایش قرار دهد. وی با بیان این‌که ایجاد صندوق توسعه ملی فرصت تاریخی برای ملت به حساب می‌آید تاکید کرد: باید اقتصاد از حاشیه به متن بیاید. آل اسحاق بی انضباطی در حوزه اقتصاد را از دیگر مشکلات اعلام و خاطرنشان کرد: اقتصاد با بی انضباطی همخوانی ندارد و اگر یک بنگاه اقتصادی از نظم مالی برخوردار نباشد ورشکست خواهد شد. بنابراین در اداره اقتصاد انضباط باید رکن اصلی باشد.

 

 

حرکت در راستای اجرای اصل 44 کند است

 

 

رییس اتاق بازرگانی تهران در ادامه به نقش بخش خصوصی در توسعه کشور اشاره و تصریح کرد:‌ دولت باید در سیاست گذاری، نظارت، هدایت و پشتیبانی بر اقتصاد حضور داشته باشد و تا جای ممکن در امور اقتصادی دخالت نکند. وی افزود: تجربه دنیا نشان داده که اقتصاد دولت – ملت می‌تواند راهگشا باشد و اساسا بدون دخالت‌ دولت‌ها به ویژه در شرایط خاص توسعه امکان پذیر نخواهد بود. آل‌اسحاق گفت: به رغم ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی حرکت در این زمینه کند است.

 

 

فضای بانکی فضای بی‌اعتمادی است

 

 

رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این‌که به بی اعتمادی دچار شده‌ایم، خاطرنشان کرد: با تمامی احترامی که برای نظام بانکی قائل هستم متاسفانه فضای ایجاد شده در حوزه بانکی بی اعتمادی است و مسوولان بانکی تصمیم نمی گیرند. وی افزود: اگرچه مشکل کمبود منابع داریم اما اساسا انگیزه تصمیم گیری و حل مشکلات به طور جدی وجود ندارد و صندوق توسعه نیز به سیستم بانکی متصل شده است. آل‌اسحاق با اشاره به این‌که پرداخت تسهیلات با فرایند طولانی بروکراسی روبرو است، گفت: در واقع فضای حاکم در نظام بانکی مشکل ایجاد کرده است. او با اشاره به این‌که نفت و گاز را باید به جای ثروت، سرمایه تلقی کنیم گفت: بسیاری از کشورهای آفریقایی از منابعی مانند نفت و گاز برخوردارند اما موفق نیستند و در این زمینه آنچه اهمیت دارد این است که به نفت و گاز به عنوان سرمایه نگاه کنیم و با مدیریت درست از آن‌ها در راستای توسعه کشور بهره بگیریم. وی با تاکید بر این‌که در شرایط امروز کشور نگاه ما در حوزه های داخلی و بین المللی نسبت به دیپلماسی اقتصادی باید تغییر کند، افزود: در روابط بین الملل در حوزه اقتصاد سه راه وجود دارد یا باید حل شویم، یا حذف شویم و یا با تعامل منطقی مسائل را برطرف کنیم. وی تاکید کرد: منافع ما در گرو این مسئله است و باید سناریویی را براساس برد برد با منطقه و جهان تنظیم کنیم.

۱۴ آذر ۱۳۹۱ ۱۷:۰۵
ایسنا |
تعداد بازدید : ۱,۰۳۸