نفت در روزنامه های امروز / شبکه نفوذناپذیر فروش نفت


🔻امروز دوشنبه ۷ بهمن ماه روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی با عنوان شبکه نفوذناپذیر فروش نفت نوشت: در روزهای پایانی هفته گذشته خزانه‌داری آمریکا از تحریم دو شخص و شش شرکت مستقر در دبی، شانگهای و هنگ‌کنگ خبر داد. چهار شرکت از این شش شرکت و دو فرد تحریم شده با شرکت ملی نفت ایران در ارتباط بوده‎اند و آمریکا بهانه تحریم این شرکت‌ها و اشخاص را آنچه کمک به ایران برای صادرات صدها میلیون دلار نفت‎خام، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی است، عنوان کردهبا این حال آن‌طور که پلاتس به نقل از تعدادی از کارشناسان اقتصادی و سیاسی اعلام می‌کند، این تحریم‌ها نمی‌تواند تاثیر چندانی بر روابط تجاری ایران و چین داشته باشد و جریان صادرات نفت ایران ادامه خواهد یافت. ریچارد نفیو، معمار تحریم فروش نفت ایران در دوران ریاست‌جمهور اوباما و همچنین نویسنده کتاب «هنر تحریم» یکی از این دسته از کارشناسان بوده است. او بر این باور است که کار فروش نفت ایران توسط شبکه‌ای از افراد و شرکت‌ها انجام می‌شود که با وجود فشارهای آمریکا هستند و خواهند بود.

🔻 دنیای اقتصاد در ادامه می‌نویسد: براساس گزارش پلاتس، میزان صادرات نفت‌خام و میعانات گازی ایران به چین در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ حدود ۲۲۵ هزار بشکه در روز بوده است که هرچند نسبت به مقدار ۴۰۰ هزار بشکه‌ای برآورد شده در نیمه اول سال کاهش را نشان می‌دهد، اما از تداوم صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا خبر می‌دهد. صادرات نفت ایران به چین در سال ۲۰۱۸ نیز حدود ۶۵۰ هزار بشکه در روز برآورد می‌شود. پلاتس در این گزارش مدعی شده که ایران این میزان صادرات نفت‌خام خود را با به‌کار گرفتن راهکارهایی انجام داده است. از این‌رو، ارقام گفته شده برای صادرات نفت ایران به چین از قطعیت لازم برخوردار نیست و ممکن است بسیار فراتر از حدود ۲۰۰ هزار بشکه مذکور باشد.منبع اطلاعاتی و آماری پلاتس، میزان صادرات نفت‌خام و میعانات گازی ایران در ماه گذشته میلادی را ۳۹۴ هزار بشکه در روز اعلام می‌کنند و از آنجا که بخش اعظم این مقدار به چین صادر شده، پکن همچنان بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران محسوب می‌شود. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا هفته گذشته با بیان اینکه «شرکت‌های دولتی چینی خرید نفت ایران را متوقف کرده‌اند، گفت: «تنها پالایشگاه‌های مستقل همچنان اقدام به خرید نفت ایران می‌کنند. همکاری با چین برای اطمینان از توقف چنین فعالیت‌هایی ادامه دارد.»

🔻 تعادل در گزارشی با موضوع بازار ان ال جی نوشت: ظاهراً اوضاع نابسامان یک سال گذشته بازار نفت به بازار ال‌ان‌جی هم سرایت کرده و این صنعت را به مرز توجیه‌ناپذیری اقتصادی رسانده است. به گزارش بلومبرگ، قیمت‌های جهانی این حامل انرژی به پایین‌ترین سطوح خود رسیده و حتی در مناطقی مثل شمال آسیا به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است. بسیاری از تولیدکنندگان سنتی ال‌ان‌جی به مرحله‌ای از کاهش حاشیه سود رسیده‌اند که صرفاً هزینه حمل محموله‌ها به مقصد را بپردازند و از این رو ممکن است صدور گاز را متوقف کرده یا به تعویق اندازند. تحلیلگران معتقدند زمستان گرم‌تر امسال به نسبت سال‌های گذشته باعث کاهش مصرف ال‌ان‌جی شده و ورود تولیدکنندگان جدید به بازار به مازاد عرضه دامن زده است. صنعت ال‌ان‌جی که طی سال‌های اخیر توسعه فراوانی در جهان یافته مهم‌ترین امید گازی‌ها برای سهم‌گیری از بازار گاز در چشم‌انداز 2050 است و کشورهایی مثل قطر، استرالیا و امریکا سرمایه‌گذاری‌های کلانی روی آن انجام داده‌اند. ایران که سال‌هاست درصدد کسب سهمی از بازار جهانی گاز است به سبب انحصاری بودن تکنولوژی ال‌ان‌جی در دستان ایالات متحده و ژاپن، در این صنعت که رقیب جدی خطوط لوله گاز قلمداد می‌شود نتوانسته پیشرفتی حاصل کند و با وجود آنکه به تعبیری دارنده بزرگ‌ترین ذخایر گازی جهان به حساب می‌آید، به کل از دغدغه‌های قیمت جهانی حال حاضر ال‌ان‌جی فارغ است.
گاز مایع طبیعی (ال‌ان‌جی) به سبب منابع عرضه جدید و دمای گرم‌تر زمستان که از افزایش مصرف گاز ممانعت می‌کند، در حال تجربه کمترین سطح قیمتی در سال جاری است.
۷ بهمن ۱۳۹۸ ۰۹:۱۲
تعداد بازدید : ۳۵۸