درخواست گزارش عملکرد "آخرین وضعیت اجرای ماده (13) قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور در بخش های بالا دستی و پایین دستی نفت و شرکت های تابعه وزارت نفت "

اعضاء محترم اتحادیه

با سلام؛
به پیوست تصویر نامه شماره 11066/14200-82 مورخ 98/11/05 سرپرست محترم دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش¬های مجلس شورای اسلامی مبنی بر درخواست گزارش عملکرد "آخرین وضعیت اجرای ماده (13) قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور در بخش¬های بالادستی و پایین¬دستی نفت و شرکت¬های تابعه وزارت نفت" جهت آگاهی و اعلام نظر ارسال می‌شود.
ماده ۱۳ـ کلیه پالایشگاه‌های کشور مشروط به پرداخت و تسویه وجوه نفت خام و میعانات گازی خریداری شده تحویلی به قیمت هر بشکه نودوپنج درصد (۹۵%) تحویل روی کشتی (فوب) خلیج‌فارس و به‌صورت نقدی یا اعتبار اسنادی یک‌ماهه به شرکت دولتی ذی ربط تابعه وزارت نفت، مجازند فراورده‌های نفتی مازاد بر نیاز داخلی را رأساً صادر کنند و دولت مکلف است سالانه سهم صندوق توسعه ملی را پرداخت نماید.
تبصره ۱ـ استفاده از سازوکارهای بورس انرژی در خریدوفروش نفت خام و میعانات گازی و فراورده‌های نفتی و انرژی برق در اولویت قرار دارد.
تبصره ۲ـ شرکت دولتی ذی ربط تابعه وزارت نفت مجاز است قیمت پایه نفت خام و میعانات گازی عرضه‌شده در بورس را:
۱ـ تا دو درصد (۲%) کمتر از نودوپنج درصد (۹۵%) تحویل روی کشتی (فوب) خلیج‌فارس تعیین کند.
۲ـ تا سه درصد (۳%) کمتر از بند (۱) برای توسعه پالایشگاه‌های موجود یا احداث پالایشگاه‌های جدید تا ده سال پس از بهره‌برداری، تعیین کند.
تبصره ۳ـ به وزارت نفت و سایر دستگاه‌ها اجازه داده می‌شود برای تشویق کشتی‌های خارجی به سوخت‌گیری و تأمین سایر نیازهای خود در بنادر ایران از ابزارهای تشویقی و قیمت‌های ترجیحی نسبت به سایر رقبا در تأمین سوخت و سایر نیازها استفاده کنند.

با تقدیم احترام
سعید رفیعی فر
دبیرکل

۷ بهمن ۱۳۹۸ ۱۳:۱۴
تعداد بازدید : ۲۹۴