نفت در روزنامه های امروز/ نفت زیر سایه کرونا


🔻 امروز سه شنبه ۸ بهمن ماه روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان ویروس کرونا در بازار نفت نوشت: چین و امریکا را باید بزرگ‌ترین وارد‌کنندگان نفت در جهان دانست، پس از این دو کشور هند مقام سوم واردات نفت را در جهان از آن خود کرده است و پس از هند کشور ژاپن در مقام چهارم قرار دارد.
نکته جالب آنجاست که در سال 2013 کشور امریکا روزانه حدود 8 میلیون و 500 هزار بشکه و چین روزانه حدود 4 میلیون و 700 هزار بشکه وارد می‌کردند اما با توسعه نفت شیل و استفاده از انرژی‌های نو در امریکا در کنار توسعه صنعت در چین باعث شد تا موازنه در صدر جدول به‌هم خورده و به گزارش پایگاه خبری «فایننشال تایمز»، واردات نفت خام به چین از امریکا پیشی بگیرد و این کشور را به عنوان بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت خام جهان معرفی کند. براساس گزارشات منتشر شده توسط اداره گمرک چین، واردات نفت خام این کشور در ماه آوریل 2019 روزانه ۷.۴ میلیون بشکه گزارش شده است. همچنین امریکا با واردات ۷.۲ میلیون بشکه در روز به عنوان دومین وارد‌کننده بزرگ نفت خام معرفی شد.

🔻 اعتماد در ادامه نوشت: واردات نفت در امریکا و چین یک تفاوت اساسی باهم دارد؛ امریکا ذخایری به نام ذخایر استراتژیک دارد و بزرگ‌ترین تولید‌کننده جهان نیز لقب گرفته است، همچنین در کنار واردات، امریکا جزو صادر‌کنندگان نفت در جهان نیز به شمار می‌رود. همه اینها یعنی بازار امریکا توان کنترل بسیاری از بحران‌ها را خواهد داشت و اتفاقات سیاسی و اجتماعی در امریکا برای تاثیر بر اقتصاد یا بازار نفت این کشور باید از یک سپر اقتصادی تعدیل‌کننده عبور کند. اما اقتصاد چین چنین نیست، مانند قارچ رشد کرده است و پیش از این به نظر می‌رسید که به زودی یوآن دلار را در خود ببلعد. اما این اقتصاد قارچی قوام اقتصاد امریکا را ندارد، چین به نیروی کار ارزان و سیاست‌های منفعت‌طلبانه برای رشد متکی بوده و همواره دانش و تکنولوژی و مواد خام موردنیاز را از بیرون وارد کرده است.کشور چین چتر سیاسی نئو‌لیبرالی، مانند آنچه دولت امریکا در اطراف اقتصاد آن پهن کرده است دراختیار ندارد و...

🔻 دنیای اقتصاد در گزارشی با همین موضوع نوشت: اضطراب شیوع ویروس کرونا و اثرگذاری آن بر تقاضای نفت که هفته گذشته حدود ۸درصد قیمت نفت را در بازارهای جهانی کاهش داده بود، با شروع هفته جاری با شدت بیشتری درحال فراری دادن سرمایه‌گذاران از بازار طلای سیاه است. برنت به‌عنوان نفت شاخص در بازار اروپا در معاملات روز گذشته افت نزدیک به ۳درصد را به ثبت رساند و با شکستن کف حمایتی ۶۰ دلاری خود به قعر سه ماهه رسید.

🔻 در بخش دیگری از این گزارش آمده: بر این اساس میزان افت قیمت نفت به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا تا کنون به ۱۰ درصد رسیده است. آنچه موجب نگرانی از انتشار این ویروس در بازار نفت شده است، کاهش تقاضا آن هم در بازاری است که مملو از بشکه‌های نفت است. در واقع در شرایطی که بازار با مازاد عرضه مواجه است هر بشکه نفتی که از سمت تقاضای بازار کاسته شود با واکنش تند بازار نفت مواجه خواهد شد. در این شرایط موسساتی چون گلدمن‌ساکس پیش‌بینی کرده‌اند که کرونا به تضعیف ۲۶۰ هزار بشکه‌ای سمت تقاضای بازار نفت منجر شود. کارشناسان بر این باورند که عدم تعادل در بازار نفت تا ظهور کوچک‌ترین نشانه‌ها از کنترل ویروس کرونا یا کشف واکسن آن ادامه خواهد داشت. با این حال به‌نظر می‌رسد تلاش‌های بی‌وقفه چین و جامعه جهانی در کنترل این ویروس مرگبار هنوز به نتیجه محسوسی نرسیده و به همین دلیل معامله‌گران بازار نفت ناامید از بهبود در وضعیت، درحال خروج سرمایه خود از بازار نفت هستند. به گفته منابع معتبر تلفات کرونا به ۸۰ نفر رسیده و در همین حال بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر فقط در چین به این بیماری کمتر شناخته شده مبتلا شده‌اند. دولت چین نیز در این میان اعلام کرده در اقدامی جدید تعطیلات سال نو چینی که قرار بود ۳۰ ژانویه به پایان برسد تا دوم ماه بعد تمدید کرده و به این ترتیب از گسترش بیشتر این ویروس به‌وسیله مسافران به دیگر نقاط جلوگیری می‌کند.
۸ بهمن ۱۳۹۸ ۰۹:۰۴
تعداد بازدید : ۵۰۰