حسین سلاح ورزی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد

از فرصت های صنایع پایین دستی غافل نشویم/ بخش خصوصی در خدمت توسعه صنایع پایین دستی است

از فرصت های صنایع پایین دستی غافل نشویم/ بخش خصوصی در خدمت توسعه صنایع پایین دستی است


حسین سلاح ورزی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران، با حضور در افتتاحیه اولین دوره نمایشگاه صنایع پایین دستی نفت گفت: مطابق با پژوهشی که موسسه مکنزی انجام داده است ظرفیت پالایشی جهان تا سال ۲۰۳۵ به دو دهم درصد کاهش خواهد یافت. این امر نشان می دهد، که با کاهش عرضه مواجه خواهیم شد و شرایط سختی برای صنایع پایین دستی نفت رقم خواهد زد، اما در همین حال در دل این تهدید، ممکن است فرصت هایی برای فعالان اقتصادی صنایع پایین دستی نهفته باشد.
چراکه به گفته نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران، دانش انباشته ویک اکوسیستم بالغ، علمی و فنی در سال های اخیر شکل گرفته است که در کنار نیروی جوان، تحصیل کرده ونسبتا ارزان می تواند نقش موثری را در این زمینه در منطقه خاورمیانه که طبق پژوهش یاد شده کمترین سهم کاهش رشد را خواهد داشت، ایفا کند. در نتیجه مسوولان باید به بسترسازی برای تحقق این فرصت توجه ویژه داشته باشند.
او در ادامه با بیان اینکه اگرچه ممکن است با توجه به شرایط فعلی، صنعت نفت ایران در عرصه بین المللی از رونق و توان کافی بهره مند نباشد، گفت: اما در این میان صنایع پایین دستی نفت ایران از نظر اتوماسیون، ابزار دقیق، مدارهای قدرت، مدیریت و کنترل پروژه، اتصالات فلزی، ماشین های دوار و ... برخوردار است و می تواند ضمن کمک به کاهش چشمگیر نرخ تشکیل سرمایه در ایران که به عنوان یک معضل اصلی در اقتصاد ایران وجود دارد، به بخش های دیگر به ویژه بخش نفتی تحت تحریم ایران کمک شایانی برای بقا وحیات آن کند.
سلاح ورزی در بخش دیگری از صحبت های خود، در مورد نقش اتاق و پارلمان بخش خصوصی در کمک به رشد و توسعه صنایع پایین دستی نیز در اظهاراتی عنوان کرد: همانطور که تجربه همکاری با اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در مورد مباحث رگولاتوری صنعت نفت نشان داد که می تواند کارکرد مثبتی را نشان دهد، اتاق به عنوان سخنگوی بخش خصوصی می تواند در زمینه بهبود فضای کسب و کار و تشکیل اپراتورهای زنجیره ارزشی صنعت با وحدت و همکاری، فعالیت های خوبی داشته باشند.
اما نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران بر این موضوع تاکید کرد که پیش از هر چیز نیاز است که فعالان اقتصادی، سیاستگذاران، و مسوولان به این باور برسند که سرمایه اصلی صنعت نفت، منابع و سخت افزارها نیست، بلکه دانش و تعهد است که همان دارایی های نامشروط و سرمایه های پایدار این صنعت به شمار رفته که می توانند باعث پیشرفت و شکوفایی این صنعت شوند. برهمین اساس به گفته سلاح ورزی، تا وصول به این درک و باور، هیچ تغییری در این زمینه رخ نخواهد داد.
۱۳ بهمن ۱۳۹۸ ۱۶:۲۶
تعداد بازدید : ۲۷۷