نفت در روزنامه‌های امروز/ چرا حق با زنگنه است؟


🔻امروز شنبه ۱۹ بهمن ماه روزنامه تعادل در گزارشی با عنوان پیش روی مشتری بالقوه گاز ایران به سمت خودکفایی نوشت: هفته گذشته اعلام شد که امارات متحده عربی موفق به کشف بزرگ‌ترین میدان گازی جهان از سال 2005 تاکنون شده است که تخمین زده می‌شود حدود 2 هزار و 265 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را در دل خود جای داده باشد. پیش‌بینی می‌شود که کشف میدان گازی «جبل علی» می‌تواند امارات متحده عربی را به استقلال گازی برساند، اما برای تبدیل شدن به صادرکننده خالص گاز طبیعی، این کشور نیاز به کشفیات بیشتری دارد. همزمانی این اکتشاف عظیم با سپری شدن سال‌های پایان قرارداد موسوم به کرسنت (البته اگر این قرارداد بر هم نمی‌خورد) جالب توجه است. به عبارت دیگر، چنانچه قرارداد کرسنت پابرجای باقی می‌ماند، اکنون پس از گذشت حدود 19 عمر قرارداد به مرحله‌های پایانی خود می‌رسید و ایران در این مدت بخش مهمی از نیاز گازی همسایه جنوبی خود را تأمین می‌کرد. معلوم نیست که اگر این قرارداد اجرا می‌شد، اکنون اکتشاف جدید گازی امارات چه تأثیری بر تمدید آن می‌گذاشت، اما احتمالأ کشف میدان گازی «جبل علی» به معنای سوختن هر گونه فرصتی برای صادرات گاز ایران به آن کشور است.امارات متحد عربی در حال حاضر نزدیک به 60 میلیارد متر مکعب در سال گاز طبیعی استخراج می‌کند، در حالی که تقاضای گاز این کشور حدود 75 میلیارد مترمکعب در سال یا حدود 205 میلیون متر مکعب در روز است؛ یعنی یک‌سوم تولید ایران از میدان مشترک پارس جنوبی. بنابراین امارات در سال 2019 حدود 15 میلیارد میلیارد متر مکعب یا 41 میلیون متر مکعب در روز که کمتر از تولید یک فاز از میدان مشترک پارس جنوبی است، گاز طبیعی وارد کرده است. عمده این گاز را قطر به امارات صادر می‌کند.

🔻 آفتاب یزد در گزارشی با عنوان چرا حق با زنگنه است نوشت : صادرات نفت ایران چقدر است؟ این پرسشی ساده است که جواب آن هم نباید با پیچیدگی خاصی همراه باشد، اما در یک شرایط نرمال! آنچه امروز در جریان است یک جنگ اقتصادی تمام عیار است. وزارت خزانه داری آمریکا با وزارت نفت ایران در خط مقدم این جنگ قرار دارند. «معاونت تروریسم و اطلاعات مالی» خزانهداری آمریکا را شاید بتوان قلب اتاق جنگ اقتصادیای دانست که ماههاست بر مقابله با ایران متمرکز شده است. این معاونت در سال2004 و به بهانه هماهنگی ابعاد اقتصادی «جنگ با تروریسم» در دولت «جورج بوش» پسر تأسیس شد و اکنون تقریبا تمام مسئولیت امور تحریمی را برعهده دارد. تعداد کارشناسانی که مستقیما روی پرونده ایران کار میکنند دست کم 400 نفر است.


🔻 در ادامه این مطلب آمده: به تازگی بیژن زنگنه در گفتگویی درباره میزان صادرات گفته: «همیشه گفتهام که درباره صادرات نفت عددی نمیگویم. درست است مردم محرم هستند، اما صدای مرا تنها مردم نمیشنوند؛ دشمنان هم میشنوند و در جریان یک جنگ، نباید مواضع خود را به دشمن آن هم دشمن بیرحمی مانند آمریکا بگوییم، توقع نداشته باشید در این باره اعداد یا اطلاعاتی اعلام کنم.» اوضاع فروش آنقدر پیچیده است که چندی پیش وزیر نفت گفته بود برخی از کسانی به اسم خرید نفت به ما مراجعه میکنند به قصد اینکه اطلاعاتی از چگونگی فروش نفتمان پیدا کنند و ما این را میدانیم. با این حال انتقادات از سوی مخالفان زنگنه در میانه این جنک اقتصادی هم کم نبوده! سعید جلیلی یکی از منتقدانی بود که توئیت کرده بود در دوره تحریم قبلی دولت احمدی نژاد ماهیانه یک تا یک و نیم میلیون بشکه نفت میفروختیم! زنگنه در آن تاریخ در نامهای به جلیلی پاسخ داد و نوشت:«اینکه مرقوم فرمودهاند دولت قبلی «با وجود تحریمها ماهانه یک تا یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت و میعانات به فروش میرسانده»
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ۱۰:۲۱
تعداد بازدید : ۴۴۷