سه چالش پیش روی صنایع پایین دستی

سه چالش پیش روی صنایع پایین دستی


علی شهوازیان مدیرعامل شرکت پتروپالایش نیک یزد، ضمن مثبت ارزیابی کردن برگزاری نخستین نمایشگاه صنایع پایین دستی نفت، از وجود سه چالش «رفع تعهد ارزی، پروسه طولانی استاندارد سازی محصولات صادراتی و تهیه خوراک» که پیش روی صنایع پایین دستی نفت قرار دارد، سخن گفت.
وی در حاشیه نخستین نمایشگاه صنایع پایین دستی نفت در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اوپکس ضمن گلایه از عملکرد ضعیف رسانه ملی در تبلیغ و اطلاع رسانی درباره نخستین نمایشگاه صنایع پایین دستی از بی مهری دولت طی شش ماه اخیر نسبت به پالایشگاه های پایین دستی سخن گفت.
شهوازیان در گفت وگوی خود به تشریح برخی چالش های پیش روی پتروپالایشگاه ها پرداخت و در این باره عنوان کرد: تا چند ماه پیش، پالایشگاه های پایین دستی اصلا مورد توجه دولت و وزارت نفت نبوده است؛ چراکه اموربین الملل وزارت نفت مستقیماً میعانات و نفت خام را در بازارهای جهانی به فروش می رساند، اما تحریم های جدی اخیر فرصتی شد تا وزارت نفت نیم نگاهی نیز به پالایشگاه های کوچک بیندازد.
شهوازیان در همین حال ابراز امیدواری کرد: در صورتیکه وزارت نفت از امروز با نگاه تازه ای به صنایع پایین دستی نفت و پالایشگاه های كوچک بنگرد و در کنار آن تقویت بخش خصوصی را در دستور کار خود قرار دهد، می تواند از این طریق یک ارزش افزوده دایمی را در صنایع پایین دستی ایجاد کند.
او براین باور است که با پیگیری این هدف مهم، می توان ضمن دور زدن تحریم ها، با مشارکت بخش خصوصی توانمند، از خام فروشی نفت و میعانات نیز در راستای توصیه رهبر معظم انقلاب جلوگیری کرد.
این فعال اقتصادی عنوان کرد با پیگیری این اصل مهم این امکان فراهم می شود که از طریق پالایشگاه ها محصولات متنوع با ارزش افزوده بالا تولید و به جای نفت خام صادر گردد.
او در همین رابطه توصیه کرد که وزیر نفت در یک اقدام متفاوت، بخش خصوصی صنایع پایین دستی را مورد ارزیابی قرار داده و ضمن شناسایی توانمندی هریک به آنها خوراک اختصاص دهد تا بستر شکوفایی توان بالقوه این صنایع فرآهم شود.
بنابه اظهارات شهوازیان، با دنبال کردن این شیوه از یکطرف می توان به توسعه صنایع پایین دستی و زمینه سازی رشد آنها پرداخت و از سوی دیگر، امکان دسترسی به تولیدات باکیفیت با استفاده از تکنولوژی های جدید فرآهم می شود که در این صورت محصولات نهایی قابلیت رقابت در بازارهای بزرگ جهانی را خواهند داشت.
چالش نخست
شهوازیان در ادامه گریزی به چالش های صادرات صنایع پایین دستی زد و در این رابطه گفت: نخستین تنگنا در حوزه صادرات صنایع پایین دستی، شیوه بازگرداندن ارز صادراتی است.
رقبای ما تفاوت نرخ «ارز نیمایی و آزاد» را در قیمت گذاری های خود لحاظ نمی کنند و محصولاتشان را با قیمتی به فروش می رسانند که به رقابت ناسالم دامن می زند.
به گفته او، با توجه به این چالش ضروری است که دولت در این باره از فعالیت کسانی که محصول را صادر می کنند و ارز را برنمی گردانند، متوقف یا از صادرات محصولات آنها جلوگیری کند تا ما از فرصت رقابت محروم نشویم.
چالش دوم
دومین چالش دیگر از منظر او، شیوه صادرات پتروپالایشگاه ها است که سبب بروز مشکلاتی در زمینه صادرات صنایع پایین دستی شده است؛ چراکه مطابق دستورالعمل ها، با توجه به اینکه آنالیز مواد ورودی پالایشگاه های مختلف طی زمان تغییر پیدا میکند، نیاز است که روند استاندارد سازی تغییر کند.
شهوازیان عنوان کرد: نتیجه بررسی ها از سوی کارگروه استانداردسازی متشکل از «وزارت نفت، سازمان استاندارد و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز» در یک بازه زمانی ۴۵ روزه اعلام می شود که در این میان شایسته است حداکثر ظرف 20 تا 30 روز جواب و تایید اعلام گردد. این درحالی است حتی در پروسه ای زمانبر 7 تا 8 ماه نیز در نوبت جواب استانداردسازی می مانیم و این انتظار طولانی باعث می شود که به هنگام دریافت نتیجه تایید نمونه، آن آنالیزها تغییر کرده باشد یا آن فرمول دیگر کارایی نداشته باشد.
او تاکید کرد: این روند طولانی موجب از دست دادن مشتری شود. برهمین اساس، ضروری است که کارگروه استاندارد سازی در حداقل زمان ممکن نمونه ها را بررسی کرده و نتیجه را جهت تایید صادرات اعلام کند تا مانع از بروز مشکلات بعدی شود.
او به این موضوع نیز اشاره کرد که در بحث خوداظهاری، امکانی فرآهم می شود تا طبق فاکتورهای خرید، بدون نیاز به استاندارد سازی صادرات انجام می شود. البته بررسی های اولیه این طرح صورت گرفته و موفق به کسب تایید اولیه نیز شده، اما هنوز تا ابلاغ و اجرا فاصله دارد.
چالش سوم
از نگاه شهوازیان، سومین چالش صنایع پایین دستی موضوع تهیه خوراک است. او دراین باره توضیح داد اگرچه ما در این زمینه مشکل نداریم و مجموعه ما به عنوان اولین مجموعه ای که خوراک میعانات پارس جنوبی را در فاز 6 و 7 با قرارداد بلندمدت از شرکت ملی نفت ایران تحویل می گیرد، اما در این میان مجموعه های همکار با مشکل خوراک مواجه هستند.
او افزود: آنها ناچار به تهیه خوراک مورد نیاز از طریق بازار بورس هستند که با انواع مشکلات در راه تهیه خوراک از مسیر بورس مواجه می شوند. این روش تهیه خوراک نه تنها مشکلاتی را در زمینه صادرات به بار می آورد، بلکه با محدودیت عرضه نیز روبرو هستند، که در این مورد با توجه به بالا بودن تقاضا در کنار عرضه محدود، زمینه ساز مواجهه با کمبود خوراک برای این صنایع است. به گفته او، در این مورد نیز ضروری است که دولت امکان دسترسی به خوراک ثابت را برای صنایع فرآهم کند.
او در محور بعدی صحبت های خود، گریزی به وضعیت فعلی وآینده صادرات زد وگفت: وضعیت صادرات با توجه به محدودیت دسترسی به دانش فنی وتکنولوژی های بالا و همچنین عدم در اختیار داشتن ابزار آلات و امکانات لازم، محصولاتی تولید می شوند که در بهترین حالت برای صادرات به بازار کشورهایی نظیر «افغانستان، عراق، پاکستان و هند » امکانپذیر است.
او تاکید کرد: در صورتی که خواهان حضور در بازارهای اروپا و اوراسیا هستیم، باید به عنوان یک پیش شرط اساسی به ارتقای کیفیت و استاندارد محصولات توجه ویژه صورت گیرد که تحقق این مهم نیز در گرو دسترسی به تکنولوژی و دانش لازم است تا بتوان توان رقابتی بالایی را برای محصولات تولیدی فرآهم کرد.
شهوازیان افزود: ظرفیت تولید این مجموعه پتروپالایش نیک یزد در حال حاضر 1800 بشکه در روز است و به همین مقدار صادرات به «افغانستان و پاکستان» صورت می گیرد، اما برای آینده صادرات نیز در حال حاضر، تیم آر اند دی مجموعه «پترو پالایش نیک یزد» به فرمولاسیون بنزین یورو 4 دست پیدا کرده و در حال استانداردسازی این نمونه ها هستند، تا بتوان به زودی در بازار بنزین عراق نیز نقش آفرینی کرد.
وی آماری هم از صادرات داد و گفت: ارزش صادرات سال گذشته این مجموعه، ۴.۵ میلیون دلار بوده،که امسال تاکنون رقم صادراتمان به ارزش ۵.۸ میلیون دلار رسیده است.
او مقاصد صادراتی این مجموعه را نیز کشورهایی چون « هند، عراق ، پاکستان و افغانستان برشمرد و این نکته را نیز یادآوری کرد که مجموعه پتروپالایش نیک یزد امسال هم به عنوان واحد نمونه صادرات استان یزد انتخاب شده و هم موفق شده که واحد نمونه صنعتی سال 97 باشد.
شهوازیان در محور بعدی صحبت های خود با اشاره به کیفیت برگزاری نمایشگاه و بسترسازی آن برای بروز توانمندی های صنایع پایین دست، بیان کرد: برگزاری نخستین دوره از نمایشگاه صنایع پایین دستی با یکسری ناهماهنگی ها و ضعف ها روبرو است که دلیل آن عدم اطلاع رسانی و تبلیغ ناکافی در این زمینه است. به طوریکه تبلیغات برگزاری نمایشگاه بیشتر از سوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی صورت گرفت و از سوی صنایع پایین دستی مورد استقبال گسترده قرار نگرفت.
او ادامه داد: این در حالی است که در شرایط تحریمی فعلی، بخش خصوصی ظرفیت بسیار بالایی برای پر کردن جای صادرات نفت خام را دارد و حضور در این نمایشگاه می توانست در معرفی توانمندی و ظرفیت آنها مثبت و اثرگذار عمل کد و فرصت جذب بازارهای جدید را در اختیار آنها قرار دهد.
شهوازیان ضمن مثبت ارزیابی کردن برپایی این نمایشگاه ، گفت: برگزاری این نوع نمایشگاه ها می تواند زمینه ساز معرفی تولیدکنندگان به مشتریان جدید باشد. اما از آنجایی که اطلاع رسانی در مورد این نمایشگاه ضعیف بود، امکان حضور مشتریان جدید و بالقوه را از دست دادیم.
۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ۱۳:۰۵
تعداد بازدید : ۱,۲۳۳