مدیرعامل کارخانه پارافین مزینی عنوان کرد

محاصره صادرکنندگان در تنگه خودتحریمی

محاصره صادرکنندگان در تنگه خودتحریمی
مدیرعامل کارخانه پارافین مزینی معتقد است که صادرکنندگان یا سرداران خط مقدم جبهه جنگ اقتصادی کشور در تنگه خودتحریمی محاصره شده اند.

علیرضا مزینی عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز وپتروشیمی و عضو انجمن تولید کنندگان پارافین و مشتقات آن، در حاشیه نمایشگاه صنایع پایین دستی نفت در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی اوپکس گفت: نزدیک به 23 سال است که در زمینه تولید پارافین فعالیت داریم، اما در راه تولید و صادرات با چالش های متعددی دست به گریبان هستیم، اما آنچه که امروزه مشاهده می کنیم این است که خودتحریمی ها بیشتر از تحریم های بیرونی در راه صادرات مشکل آفرینی می کنند؛ به طوریکه در کنار تحریم های بیرونی، آثار خودتحریمی را در قالب مشکلات ایجاده شده داخلی بیشتر شاهد هستیم.
او افزود: مشکلات دیگری نیز در این حوزه قابل شناسایی است که در این رابطه می توان به مباحث قیمت گذاری مواد اولیه و همچنین رگولاتوری اشاره کرد که البته توافقات اولیه درباره این موضوع حاصل شده، اما تا ابلاغ و اجرا فاصله دارد؛ چرا که فرمول نهایی اجرای این توافقات با توافق پالایشگاه ها به عنوان فروشندگان مواد اولیه با صنایع پایین دستی بر سر قیمت به دست خواهد آمد.
به اعتقاد مزینی اما مشکل مهمتری، که سد راه فعالیت صنایع دستی شده، نحوه عرضه خوراک از سوی پالایشگاه ها است.
براساس توضیحات این فعال اقتصادی، سالها است که نحوه عرضه خوراک با رقابت آفرینی کاذب، بخش خصوصی را بازی گرفته است. به طوریکه شرکت های تامین خوراک نظیر سپاهان از طریق نوسانات عرضه خوراک به بورس زمینه را برای افزایش قیمت و رقابت کاذب فراهم می کند. در همین رابطه شرکت های تامین خوراک به طور نمونه در یکماه هزارتن خوراک عرضه می کنند، اما یک هفته دیگر عرضه ای صورت نمی گیرد، اما مجددا 500 تن عرضه می شود و در ادامه با کاهش مجدد عرضه، بازار را تشنه می کنند تا قیمت خوراک روز به روز افزایش پیدا کند.
این عضو انجمن تولید کنندگان پارافین و مشتقات آن، با بیان این مطلب افزود: در این بازی خریداران خوراک به دلیل تعهدی که به مشتریان و قرادادهای فروش که با خریداران خود دارند، از ترس عدم عرضه خوراک در بورس ناچار می شوند که به هر قیمتی حتی در صورت متضرر شدن، خوراک مورد نیاز خود را تامین کنند. این شرایط ضمن افزایش قیمت، مشکل افزایش تقاضا و رقابت کاذب را نیز رقم می زند.
مزینی با بیان اینکه مشکلات در راه صادرات تمامی ندارد، اظهار کرد: یکی از دیگر این مشکلات، این است که فعالان اقتصادی هر روز در معرض بخش نامه های خلق الساعه و بعضا متناقض هستند. بخش نامه هایی که روند تولید و صادرات را دشوار و صاحبان بنگاه ها و فعالان صنایع پایین دستی را به دلیل دشواری های ایجاد شده، منصرف می کند.
به گفته او، اگر دولت صادرکنندگان را سرداران خط مقدم جبهه جنگ اقتصادی می داند، پس ضروری است که شرایط پایدار و آرامی را برای فعالیت آنان فرآهم کند. این در حالی است که شرایط ناپایدار فعلی متاثر از نوسانات نرخ ارز و بخشنامه‌های خلق الساعه، راه بر فعالیت فعالان اقتصادی می بندد.
عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز وپتروشیمی با بیان اینکه پروسه صادرات حداقل سه ماه طول می کشد ودر این میان نرخ دلار نیز تحت تاثیر نوسانات لحظه ای، افت و خیز ناگهانی را تجربه می کند، گفت: در چنین شرایط ناپایداری چگونه می توان به راحتی فعالیت کرد و تولیدات صادرات محور داشت؟
او ادامه داد: در کنار مشکلات بازگشت ارز، با توجه به مطرح بودن مسئله قاچاق، گمرک سخت گیری هایی را در مورد همه محصولات صادراتی و وارداتی اعمال می کند و این امر موجب می شود که تر و خشک با هم بسوزند. به طور نمونه با وجود اینکه محصولات ما که پارافین و فوتسویل هستند وتاکنون هیچ گونه مورد قاچاقی را نداشته اند، اما برای تایید نمونه و تایید آنها، زمان طولانی بعضا تا 45 روز در گمرک صرف می شود. این در حالی است که پروسه تایید نمونه در سایر کشورها بسیار کوتاه است. بنابراین انتظار می رود که دولت ایجاد تسهیلاتی را در روند تایید نمونه و تسهیل صادرات در دستور کار قرار دهد.
مزینی در ادامه با بیان اینکه در تمام کشورهای جهان، با کاهش ارزش پول ملی بر صادرات متمرکز می شوند، گفت: اما در ایران در این شرایط با انواع اهرم های فشار، بر سر راه صادرات و رونق تجارت خارجی سنگ اندازی می کنند.
او در ادامه توضیح داد: به دلیل شرایط تحریمی و در نتیجه عدم فروش نفت کاهش درآمدهای ارز از این طریق، دولت خواهان بازگردانی ارز صادراتی به سامانه های طراحی شده برای این منظور است؛ این در حالی است که بسیاری از شرکتها نظیر شرکت ما، برخلاف برخی از شرکت های دیگر، ارز یارانه ای برای مواد اولیه وتولید دریافت نکرده ایم که اکنون آن ارز را به سامانه بازگردانیم.
مزینی، در ادامه مقاصد صادرات ی محصولات خود را «آسیا، اروپای شرقی، آفریقا و بعضی از کشورهای آمریکای جنوبی» عنوان کرد و رقم صادراتشان را یک میلیون دلار در سال اعلام کرد.
مدیرعامل کارخانه پارافین مزینی، در نهایت برگزاری نخستین نمایشگاه صنایع پایین دستی نفت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: براساس مشاهدات و بازدیدی که از غرفه¬ها داشتم، متوجه شدم که بیشتر بازدیدکنندگان، خریدار، فروشنده یا متخصصین بودند نه بازدیدکننده عمومی.
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ۱۶:۴۵
تعداد بازدید : ۷۴۰