وزارت نفت از فعالیت بخش خصوصی در صنعت حفاری حمایت می کند

وزارت نفت از فعالیت بخش خصوصی در صنعت حفاری حمایت می کند
وزیر نفت بر ضرورت حضور فعال تر پیمانکاران خصوصی برای تامین دکل های حفاری چاه های نفت و گاز کشور و حمایت صنعت نفت از این بخش تاکید کرد.
 

به گزارش خبرنگار شانا، مهندس رستم قاسمی روز گذشته (یکشنبه 12 آذر) در نشست بررسی راهکارهای افزایش راندمان حفاری گفت: عملیات حفاری در بخش دریایی به تجهیزات و فناوری گران تری نیاز دارد و در این زمینه صنعت نفت موفق شده است اقدام های موثری انجام دهد.

وزیر نفت یکی از بخش های مهم در سبد هزینه های تولید نفت و گاز را بخش حفاری اعلام و تصریح کرد: با بالا رفتن عمر چاه، هزینه حفاری نیز افزایش خواهد یافت و در آینده به خدمات این بخش برای حفر چاه های جدید بیشتر نیاز داریم، ضمن آن که به کارگیری تجهیزات مدرن تر در زمینه حفاری، راندمان تولید را افزایش خواهد داد.

قاسمی نیاز کنونی صنعت نفت به دکل های حفاری خشکی را بیش از یکصد دستگاه اعلام و اظهار کرد: پیمانکاران برای ساخت یا وارد کردن دکل های حفاری باید فعال تر شوند تا بتوان بر اساس اهداف برنامه پنجم توسعه، ظرفیت تولید نفت کشور را به روزانه 5 میلیون و 200 هزار بشکه افزایش داد.

وی با تاکید بر ضرورت مشارکت بخش خصوصی در ساخت دکل های حفاری مورد نیاز کشور گفت: در گذشته شرکت های ایرانی برای ساخت دکل های حفاری دریایی اقدامی انجام نداده بودند و در بخش خشکی نیز با توجه به بالا بودن فشار چاه ها و میزان تولید، نیاز کمتری به تامین دکل در این بخش بود.

وزیر نفت یادآور شد: تا چند سال گذشته در بخش دکل های خشکی شرکت ملی حفاری ایران نیازهای صنعت نفت را تامین می کرد ولی هم اکنون فضای مناسبی برای حضور بخش خصوصی در زمینه توسعه و ساخت دکل های حفاری ایجاد شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با ورود شرکت های خصوصی برای ساخت دکل های حفاری، فضای رقابتی بیشتری بین بخش های مختلف ایجاد و نیازهای صنعت نفت برطرف شود.

قاسمی تاکید کرد: صنعت نفت نیز حمایت های لازم را در بخش ساخت دکل از سازندگان خواهد کرد و در صورتی که دکل های حفاری بیکار شوند، اجاره آنان را صنعت نفت پرداخت می کند.

وی با تاکید بر رعایت شاخص های مهم کیفیت، قیمت و سرعت برای اصلاح راندمان های حفاری در کشور گفت: هزینه روزانه اجاره هر دکل حفاری دریایی هم اکنون حدود 150 تا 160 هزار دلار و در بخش دکل های خشکی 40 هزار دلار است که با توجه به این هزینه ها باید راندمان حفاری در کشور اصلاح شود.

وزیر نفت گفت: هم اکنون راندمان حفاری چاه های نفتی کشور در بخش خشکی بالای 100 روز است و در بخش دریایی نیز بیشتر از این میزان برآورد می شود؛ این در حالی است که این عدد باید به 45 تا 60 روز در بخش دریایی کاهش یابد تا بتوانیم به راندمان های جهانی دست یابیم.

قاسمی یادآورشد: در صورتی که بهره برداری یک چاه را یک ماه زودتر انجام دهیم، علاوه بر افزایش راندمان چاه و کاهش زمان، هزینه بهره برداری نیز کاهش خواهد یافت.

وزیر نفت تامین نیروی انسانی ماهر و متخصص و آموزش آنها در زمینه حفاری را یکی از نیازمندی های مهم این بخش اعلام و تصریح کرد: ضروری است در کنار تربیت و آموزش نیروهای متخصص در زمینه حفاری از تجارب افراد متخصص خارج از صنعت نیز استفاده شود، ضمن آن که برای استفاده بهینه از توانمندی های این بخش باید از دانش موجود در دنیا نیز بهره گیری کنیم.

وجود 20 دکل مالکیتی در کشور

قاسمی با بیان این که هم اکنون بیش از 20 دستگاه دکل حفاری مالکیتی در کشور وجود دارد، گفت: یک تا دو سال گذشته تنها 1 یا 2 دستگاه دکل حفاری مالکیتی داشتیم ولی این میزان هم اکنون به بیش از 20 دستگاه افزایش یافته است.

به گفته وی، هم اکنون 110 تا 120 دکل حفاری خشکی و 35 تا 40 دستگاه دکل حفاری دریایی (اجاره ای و مالکیتی) در کشور موجود است.

وزیر نفت گفت: بر اساس پیش بینی ها، مصرف انرژی هیدروکربوری در دنیا در سال 2025 حداکثر به 111 تا 112 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

قاسمی با بیان این که هم اکنون روزانه 87 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در دنیا تولید می شود، افزود: تولید نفت و میعانات گازی در دنیا در شرایط حداکثری و بیشتر میدان های بزرگ نفتی کشف شده و به تولید رسیده است، ضمن آن که تعداد کمی میدان کشف نشده در دنیا وجود دارد.

وی گفت: با وجود این که بسیاری از کشورهای صنعتی مالیات های سنگین برای انرژی هیدروکربوری قرار داده اند ولی هنوز انرژی های هیدروکربوری ارزان ترین انرژی ها در دنیا است.

وزیر نفت با بیان این که ایران سهم عمده ای در بازار تولید نفت و گاز دارد، افزود: باید سرمایه گذاری های زیادی برای توسعه صنایع بالادستی انرژی های هیدروکربوری در کشور انجام شود.

قاسمی با تاکید بر ضرورت تلاش بیشتر برای ازدیاد برداشت از چاه های نفت و گاز گفت: برای ازدیاد برداشت ضروری است چاه های بیشتری حفاری شود و این مهم نیازمند به کارگیری فناوری های نوین در بخش حفاری است.

وی تصریح کرد: در بسیاری کشورها که تولید نفت و گاز آنها در حال افزایش است، در طول سال های گذشته هزاران چاه احداث شده است و ما نیز باید برای ازدیاد برداشت حفاری بیشتری را در بخش دریا و خشکی انجام دهیم.

وزیر نفت یکی از گلوگاه های توسعه و ازدیاد برداشت از میدان های نفتی را کمبود دکل حفاری اعلام و تصریح کرد: در دو سه سال گذشته شمار دکل های حفاری افزایش یافته ولی این میزان کافی نیست و ضروری است برای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه در زمینه توسعه میدان ها، نگهداشت تولید و ازدیاد برداشت دکل های بیشتری را به کار بریم.

۱۴ آذر ۱۳۹۱ ۱۷:۱۳
تعداد بازدید : ۹۹۸