نفت در روزنامه‌های امروز/ پایان وابستگی به پایانه خارک


🔻 امروز یکشنبه ۲۷ بهمن ماه روزنامه تعادل در گزارشی در مورد جهش سوم صنعت پتروشیمی در کشورمان نوشت: به گفته بیژن زنگنه وزیر نفت طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پیش بینی می‌شود که تا سال ۱۴۰۰ میزان ظرفیت تولید پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن و درآمد این صنعت نیز به حدود ۳۷ میلیارد دلار برسد.برای دستیابی به این هدف باید تلاش شود که ۲۸ طرح اولویت‌دار با سرمایه‌گذاری ۱۷ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسند که این امر به معنی افزایش ۷۹ درصدی ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی کشور، افزایش ۲ برابری تولید محصول نهایی و افزایش بیش از ۶۰ درصدی درآمد این بخش از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۴۰۰ است.حسن مرادی کارشناس حوزه انرژی، با اشاره به توسعه صنعت پتروشیمی در کشور اظهار کرد: صنعت پتروشیمی در کشور پس از پیروزی انقلاب با نرخ رشد مناسب چند برابر شد، در حال حاضر علاوه بر مجتمع‌های سنتی و اولیه در سواحل خلیج فارس، خط اتلین غرب و شرق طرحی شده و بسیاری از پتروشیمی‌هایی از این خطوط تغذیه و باعث افزایش اشتغالزایی در کشور شده است. این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: به میزانی که مشتقات نفتی و گاز تبدیل به محصول عالی‌تر شود ارزش افزوده بیشتر ایجاد خواهد کرد و در زنجیره تولید کالای با ارزش، شرایط برای حضور در بازار‌های جهانی ایجاد خواهد شد.وی افزود: استفاده از پتروشیمی برای گریز از تحریم‌ها به اثبات رسیده و در بخش فنی به فناوری بالایی رسیده، به همین منظور ابتدا در چرخه ساخت محصولات ساده‌تر در ادامه محصولات اولیه با ارزش افزوده بالا تولید می‌شوند.مرادی ابراز کرد: توسعه صنایع پتروشیمی‌های در برنامه ششم توسعه دیده شده و پتروشیمی‌ها می‌توانند ضمن افزایش اشتغالزایی در کشور طرح‌های صنایع دیگر را به گردش درآوردند.

🔻 روزنامه ایران در گزارشی با عنوان پایان وابستگی به پایانه خارک نوشت: جاسک و پایانه صادراتی نفت خام بندر جاسک بهره‌برداری شود، فصل جدیدی در صادرات نفت خام کشور آغاز می‌شود و نفت خام از دریای عمان به بازارهای هدف می‌رود. به‌همین خاطر در اولویت‌ها قرار گرفته است اما برگ برنده اش، ایرانی بودن پروژه است. خط لوله‌ای است که کیلومتر به کیلومتر آن تماماً ایرانی است و موقعیت ویژه‌ای برای کشور ایجاد می‌کند.

🔻 در ادامه این مطلب می خوانیم: البته موضوع به‌سادگی اتصال چند لوله و پمپ به یکدیگر نیست. این طرح وسیع از سه استان بوشهر، فارس و هرمزگان عبور می‌کند تا نفت را از بندرعباس به جاسک برساند. کارخانه‌ها و کارگاه‌های متعددی درگیر پروژه‌اند تا «اولین ها» را در صنعت نفت ثبت کنند. از داخلی‌سازی لوله‌های سرویس ترش و شیرین بعد از 111 سال گرفته تا پایانه‌ای که قرار است بزودی پایگاه مهمی برای صادرات نفت ایران شود. اما یک اتفاق مهم دیگر نیز در دل خود دارد.سال‌ها نفت خام از پایانه خارک صادر می‌شد و در مورد محصولاتی مانند میعانات گازی هم شرایط پیچیده‌تر بود، تولیدات از عسلویه به خارک می‌رفت و از آنجا صادر می‌شد. چرا که عمق دریا در پایانه خارک مناسب بود. اما همه اینها در خلیج فارس قرار داشت و الان در دریای عمان با راه افتادن پایانه جاسک کار آسان‌تر می‌شود.جاسک ضمن داشتن عمق مناسب برای بارگیری کشتی، از موقعیت راهبردی و منحصربه‌فرد ژئوپلیتیکی برخوردار است. به آب‌های اقیانوسی و بین‌المللی دسترسی آسانی دارد. به کشورهای شبه‌قاره هند و بازارهای بزرگ هند و چین نزدیک‌تر است. این ویژگی‌ها امتیاز بزرگی را در اختیار ایران قرار می‌دهد. امتیازی که به ایران قدرت چانه‌زنی و نفوذ بیشتر در بازار را می‌دهد.
۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ۱۰:۲۷
تعداد بازدید : ۲۹۲