نفت در روزنامه های امروز/ چرا پالایشگاه سازی ممکن نیست؟


🔻 امروز سه شنبه ۲۹ بهمن ماه «تعادل» در مصاحبه‌ای که با محمود خاقانی، تحلیلگر حوزه نفت انجام داد، دیدگاه او درباره آینده نفتی ایران را جویا شد و خاقانی ضمن بیان اینکه تسلط بر بازار نفت جهان به دست امریکا افتاده و دوران نفت به سر آمده است، اظهار کرد که ساخت پالایشگاه‌های نو در شرایط فعلی که مشکلاتی مثل عدم تصویب اف‌ای‌تی‌اف وجود دارد تقریبا غیرممکن است، زیرا هر بخش از پالایشگاه‌ها نیازمند کسب لیسانس یک شرکت معتبر بین‌المللی است. او همچنین راه‌های مختلفی را برای سیاست نفتی میان‌مدت و بلندمدت ایران عنوان کرد که هرکدام از این راه‌ها در دوره‌ای مطرح شدند، اما به دلیل نبود بینش جامع‌نگرانه در حوزه نفت و سیاست‌های متعارض دولت‌ها دنبال نشدند.

🔻در ادامه این گزارش می خوانیم:ساخت پالایشگاه نو در حال حاضر نزدیک به غیرممکن است و تا وقتی که اف‌ای‌تی‌اف تصویب نشود نمی‌توانیم پالایشگاه بسازیم. زیرا هر بخش از پالایشگاه‌ها باید تحت لیسانس شرکت‌های معتبری در جهان باشد که در آلمان، ایتالیا، امریکا و... مستقر هستند. از طرف دیگر، کفگیر نفت خام سبک ایران به ته دیگ خورده است و تمام میادین جدید نفتی که کشف می‌شود، نفت فوق‌سنگین با درصد گوگرد بالا دارند که تکنولوژی پیشرفت‌های برای پالایش آنها مورد نیاز است

🔻دنیای اقتصاد در گزارشی درباره بازار نفت نوشت:نفت که بیشترین بازدهی را از سپتامبر تا هفته گذشته تجربه کرده بود، این هفته را بدون تغییر محسوس آغاز کرد. هفته گذشته، خوش‌بینی همراه با احتیاط درباره میزان تاثیرگذاری ویروس کرونا منجر به این شد که بهای طلای سیاه پس از آنکه به کف ۱۳ ماهه خود در سطح ۵۳ دلار رسید، روندی صعودی به خود بگیرد.

🔻 در بخشی از این گزارش آمده: یکی از معدود عواملی که در چند هفته گذشته منجر به صعودی شدن قیمت نفت می‌شد، احتمال برگزاری نشست زودهنگام اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت بود. بر این اساس، کمیته فنی این گروه پس از سه روز بررسی، پیشنهاد کاهش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای نفت در هر روز را داد اما تاکنون روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده غیرعضو اوپک در این گروه، نظری در این مورد ارائه نداده است. در روزهای گذشته اخباری متناقض از این کشور در مورد واکنش احتمالی روسیه به کاهش تولید درز کرد. برای مثال هفته گذشته گمانه‌هایی درباره اینکه روسیه با این پیشنهاد اوپک‌پلاس موافقت خواهد کرد، مطرح شد اما بلافاصله سخنگوی کرملین در اظهارنظری اعلام کرد ولادیمیر پوتین هنوز برای کاهش تولید نفت تصمیمی نگرفته و در زمان مناسب این تصمیم اتخاذ خواهد شد.
۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ۰۹:۴۸
تعداد بازدید : ۲۸۶