نفت در روزنامه‌های امروز/ تحقق آرزوی ساخت دکل نفتی


🔻امروز چهارشنبه سی‌ام بهمن ماه روزنامه ایران به موضوعدساخت نخستین دکل ایرانی پرداخت و در گزارشی در این مورد نوشت: سفر شلوغ و پر کار وزیر نفت به خوزستان؛ سفری که از روز دوشنبه و بعد از بازدید از گردهمایی دانش بنیان‌ها شروع شد و از همان بدو ورود پرماجرا بود. به‌طوری که ابتدا نشستی یک ساعته با حضور بیژن زنگنه در اهواز برگزار شد که موضوعش بررسی روند احداث خط لوله گوره - جاسک و پایانه صادراتی نفت‌خام در بندر جاسک بود و در نهایت به تشکیل کارگروهی برای هماهنگی در تأمین لوله مورد نیاز پروژه گوره - جاسک ختم شد. گفته می‌شود که بخش زودهنگام این طرح پیشرفت ۵۰ درصدی دارد.

🔻 در ادامه این گزارش آمده: روز سه‌شنبه نیز این روند ادامه داشت و با حضور وزیر نفت از دکل ۷۲ فتح رونمایی شد. دکلی که ششمین دکل ساخته شده از سوی سازندگان داخلی است و قرار است در یکی از مناطق اکتشافی کشور مستقر می‌شود. سپس با حضور زنگنه، قرارداد واحد فرآورش سیار در میدان نفتی آزادگان جنوبی به‌روش BOO ساخت، تملک، بهره‌برداری (Build – Own – Operate) بین شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و جهاد دانشگاهی امضا شد؛ واحدی مهم برای بهره‌برداری هرچه سریع‌تر افزایش تولید در میادین مشترک و همچنین «مته حفاری دندانه‌ای» که یکی از اقلام مهم صنعت نفت است، رونمایی و وارد فاز تولید انبوه شد. در این میان وزیر نفت نکات و آمارهایی نیز از صنعت نفت به زبان آورد.

🔻 تعادل هم در گزارشی با همین مضمون نوشت:تحریم‌های امریکا علیه صنعت نفت ایران باعث شده است که واردات بسیاری تجهیزات نفتی دشوارتر شود و در نتیجه وزارت نفت برای رفع این کاستی‌ها دست به کار شده و تلاش دارد با استفاده از ظرفیت تولیدی داخل کشور، این تجهیزات را فراهم کند. نمونه‌ای از این موارد، مته‌های حفاری هستند که ابزاری مصرفی بوده و کاربرد زیادی در صنعت نفت دارند. این مته‌ها را غالبا شرکت بیکرهیوز به عنوان بزرگ‌ترین سازنده مته در جهان که با سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه توانسته بازار فروش مته‌های درجه یک دنیا را تصاحب کند، می‌سازد. با توجه به شرایط تحریمی ایران و سختی‌های دسترسی دست‌اندرکاران صنعت نفت به مته‌های ساخته شده توسط این شرکت که به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت حتی در شرایط غیرتحریمی نیز تهیه آنها کار دشواری است، چند سالی است که جهاد دانشگاهی دست به کار تأمین دانش فنی ساخت این قطعات شده است. دیروز هم که شرکت جهاد دانشگاهی خوزستان و شرکت متن با حضور وزیر نفت قراردادی را برای همکاری در واحد فراورش پیش‌ساخته در میدان نفتی مشترک آزادگان جنوبی امضا کردند، زنگنه به ساخت مته‌های حفاری توسط جهاد دانشگاهی به عنوان نمادی از رابطه خوب صنعت نفت با دانشگاه اشاره کرد.

🔻در ادامه این گزارش آمده:اما سوال اینجاست که شرایط تحریمی و به تبع، اتکا به تولید داخلی تجهیزات تا چه حد باعث به حاشیه رانده شدن مولفه‌هایی مثل صرفه اقتصادی داشتن ساخت تجهیزات و استفاده از تجهیزات روز دنیا در صنعت نفت می‌شود؟ رضا پدیدار، رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران در پاسخ به این پرسش «تعادل» بیان کرد که برخی تجهیزات نفتی استراتژیک هستند و از این منظر کسب دانش فنی و تولید داخلی آنها در دستور کار قرار گرفته است. با این وجود، این تجهیزات تماما همتراز با تکنولوژی روز دنیا ساخته می‌شوند و ملاک صرفه اقتصادی داشتن نیز برای ساخت این قطعات مد نظر قرار می‌گیرد.
۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ۰۹:۰۶
تعداد بازدید : ۲۹۸