اثبات کارآمدی بورس برای فروش فرآورده/ راه‌هایی برای افزایش سهم ایران در بازار نفت وجود دارد

اثبات کارآمدی بورس برای فروش فرآورده/ راه‌هایی برای افزایش سهم ایران در بازار نفت وجود دارد
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی گفت: معاملات 3 یا4 ماه گذشته نشان می‌دهد فروش فرآورده از طریق بورس کارآمدی لازم را دارد و به همین دلیل لزومی ندارد زیرساخت قانونی در حوزه عرضه نفت در بورس از بین برود و باید آن را حفظ کرد.
سید حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره عملکرد عرضه نفت و فرآورده نفتی در بورس انرژی در یک سال گذشته گفت: بورس انرژی در حوزه فروش نفت نتوانست کاری انجام دهد اما در 3-4 ماه گذشته که فرآورده صادراتی در بورس عرضه شد، شاهد عملکرد قابل قبولی در این زمینه بودیم و مشخص شد فروش فرآورده از طریق بورس کارآمدی لازم را دارد.

وی تصریح کرد: در حوزه فرآورده هر میزان که در بورس عرضه کردند معامله شد و روش قبلی که هر پالایشگاهی به قیمت متفاوت و به صورت جداگانه محصولاتش را می‌­فروخت، خاتمه یافت.

وی افزود: در شرایطی که عرضه فرآورده­‌ها با استفاده از مکانیسم بورس شفاف شد، خریدارانی از کشورهای همسایه توانستند آنچه نیاز دارند را خریداری کنند. اما نکته‌­ای که در این بحث وجود دارد، عرضه ریالی محصولات است چراکه با توجه به شرایط ارزی کشور، به نظر نمی‌­آید عرضه ریالی برای بهترین محصول ما که می‌­تواند ارزآوری داشته باشد، کار عاقلانه­‌ای باشد.

حسینی تصریح کرد: این مساله از طریق زنگنه پیگیری شد و وزیر نفت گفت به بورس توصیه می­‌کنم که با وجود مجوز قانون برای عرضه ریالی، اگر راه حلی برای فروش ارزی فرآورده­‌ها وجود دارد از آن استفاده کند تا ارز حاصله به صورت اسکناس یا حواله به حساب­‌های ارزی کشور واریز شود. انجام این کار می­‌تواند ضعف بورس در عرضه ریالی را مرتفع سازد.

*برای فروش نفت در بورس مشکلاتی در حمل، بیمه و اسناد و انتقال پول وجود دارد

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی درباره دلیل عدم ورود بخش خصوصی به خرید نفت از بورس انرژی بیان کرد: وقتی محموله نفتی خریداری می­‌شود معمولا به کشورهای جنوب شرق آسیا صادر می‌­شود. در این میان مشکلاتی در بحث حمل محموله، بیمه، اسناد و نقل و انتقال پول آن وجود دارد. ولی در حوزه فرآورده نه تنها این مشکلات نیست بلکه حجم معامله کمتر است و با توجه به خریداران متعدد، مشکلی هم در زمینه دریافت اسکناس فیزیکی وجود ندارد.

وی افزود: در دنیا 30-40 پالایشگاه هستند که ممکن است بتوانند نفت ایران را مصرف کنند. در نتیجه تحریم‌­های اخیر هر مدیری که نفت ایران را بخرد، اگر شناسایی شود به 25 سال زندان محکوم خواهد شد. در حال حاضر 4-5 نفر ایرانی در آمریکا بازداشت شده‌­اند که به جرم خرید نفت ایران و فروشش به چین، هر کدام به 25 سال زندان محکوم می‌­شوند. لذا این مساله کار ورود بخش خصوصی به حوزه صادرات نفت را سخت­‌تر کرده است.

* شرکت ملی نفت، نفتی که در کشورهای مقصد ذخیره کرده را در بورس عرضه کند

حسینی خاطرنشان کرد: از طرفی بخش خصوصی هم این توان را ندارد که کار بازاریابی و خرید نفت را انجام دهد. در این شرایط، پیشنهاد شد شرکت ملی نفت محموله­‌هایی که در کشورهای مقصد ذخیره کرده است را در بورس عرضه کند، زیرا احتمال اینکه این محموله­‌ها مشتری داشته باشند، وجود دارد. زیرا احتمال فروش این محموله­‌ها به مراتب بیشتر از آن است که فردی بخواهد نفت را از اسکله­‌های ایران بارگیری کند. ولی ظاهرا این کار صورت نگرفت.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی ادامه داد: از سویی حجم گردش مالی خرید نفت بسیار بزرگ است و بخش خصوصی توانایی سرمایه‌­گذاری در این زمینه را ندارد که محموله­‌ای را بخرد. بنابراین شرایط موجود نشان داد حضور بخش خصوصی در این زمینه امکان پذیر نیست. با این حال لزومی ندارد زیرساخت قانونی ایجاد شده در حوزه عرضه نفت در بورس از بین برود و باید آن را حفظ کرد تا هر زمان مشتری و متقاضی پیدا شد این معامله صورت بگیرد.

وی در پایان اظهار داشت: اخیرا هم شرکت تانکرترکر که شرکت معتبر بین‌­المللی است و بر کار کشتی­‌ها نظارت می‌­کند اعلام کرد صادرات نفت ایران به روزانه یک میلیون بشکه رسیده است. همچنین در هفته‌­های گذشته مقامات چین به صراحت گفتند که این کشور به خرید نفت از ایران ادامه می‌­دهد. این در حالی است که در یک سال گذشته چینی­‌ها چنین اظهارنظرهای رسمی نداشتند. لذا به نظر می‌­آید علی­رغم فشارهای تحریم، راهی وجود دارد که ما بتوانیم سهمان را در بازار جهانی افزایش دهیم.
۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ۱۴:۴۱
تعداد بازدید : ۳۱۴