نفت در روزنامه‌های امروز/ برگ برنده جدید ایران در پارس جنوبی


🔻 امروز شنبه سوم اسفندماه روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان کرونا نمی گذارد نفت نفس بکشد نوشت: بیش از دو هفته از جلسه کمیته فنی اوپک و غیراوپک می‌گذرد. خروجی این جلسه کاهش بیشتر تولید حدود 600 هزار بشکه در روز است. بر اساس یافته‌های این گروه با افزایش شمار مبتلایان در کشورهای دیگر احتمال مازاد عرضه‌ای به اندازه 800 هزار بشکه در روز دور از ذهن نخواهد بود. بنابراین اوپک برای افزایش قیمت‌ها باید گزینه کاهش بیشتر تولید را در دستور کار خود قرار داده و به عنوان مهم‌ترین گزینه بررسی کند. هر چند در روزهای ابتدایی طرح این مساله توسط عربستان، روسیه در خصوص کاهش بیشتر تولید اظهارنظر نکرد و به نظر می‌رسید روسای شرکت‌های تولید‌کننده نفت با آن به ‌شدت مخالف هستند. تعلل روس‌ها در اتخاذ تصمیم برای کاهش بیشتر تولید تا به امروز نیز ادامه داشت. روز پنجشنبه بیژن زنگنه، وزیر نفت در گفت‌وگوی تلفنی با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در خصوص همکاری دو کشور در چارچوب اوپک پلاس تاکید کردند. روز گذشته نیز نواک با عبدالعزیز، وزیر نفت عربستان گفت‌وگوی تلفنی داشت. به نظر می‌رسد کشورهای مهم اوپک سعی در ترغیب روسیه برای کاهش بیشتر تولید دارند. با وجود گفت‌وگوی نواک با همتایان ایرانی و عربستانی خود‌، موضع روسیه در قبال عدم تغییر میزان تولید تغییری نکرده است. نواک معتقد است این فهم مشترک در میان تولیدکنندگان جهانی نفت شکل گرفته که دیگر توجیهی ندارد که اوپک و تولیدکنندگان غیراوپکی قبل از موعد تعیین شده در اوایل ماه مارس با هم دیدار کنند. عدم تغییر در نشست اوپک باعث شد قیمت نفت تا لحظه نگارش این گزارش (ساعت 17 روز دوم اسفند) با 0.4 درصد کاهش به 59 دلار برسد. هر چند اقدامات چین برای مهار این بیماری شدت بیشتری گرفته و توانسته از اپیدمی گسترده آن جلوگیری کند، اما تحلیلگران معتقدند یکی از ریسک‌هایی که همچنان وجود دارد، بازگشت افراد به سرکار پس از تعطیلات طولانی است. این امر می‌تواند شیوع کرونا را تسریع کند. اگر احتمال رخ دهد‌، از سر‌گیری فعالیت‌ها در چین با وقفه‌ای دیگر همراه خواهد شد، زیرا چین مقابله با بیماری را نسبت به رشد اقتصادی در اولویت بالاتری قرار داده است.

🔻 دنیای اقتصاد هم در گزارشی با همین موضوع نوشت: عملکرد پالایشگاهی چین به کمترین میزان خود از سال ۲۰۱۴ رسیده است. به گزارش بلومبرگ، این پالایشگاه‌ها تولید فرآورده‌های نفتی را بیش از پیش کاهش داده‌اند که نشانه‌ای از افزایش بدبینی‌ در انتظارات از طول دوره تاثیر ویروس کرونا در صنعت پالایشی است. پیش از این با گسترش خوش‌بینی مبتنی بر عبور از اوج وخامت اوضاع، نفت جانی دوباره یافته و به بالاترین سطح در ماه جاری میلادی رسیده بود. به گفته این منبع خبری، عملکرد پالایشگاه‌ها در پر‌جمعیت‌ترین کشور جهان از ۴/ ۱۱ میلیون بشکه در روز در ابتدای فوریه به ۱۰ میلیون بشکه رسیده است. صنعت پالایشی چین در سال گذشته هر روز به‌طور متوسط ۱۳ میلیون بشکه نفت را پالایش می‌کرد که ۲۵درصد بیش از میزان کنونی بود. به گفته منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، سطح پایین تولید در پالایشگاه‌ها احتمالا دست‌کم تا پایان فوریه ادامه می‌یابد و تغییر یا ادامه این روند بستگی به میزان مهار ویروس چینی دارد. یک تحلیلگر در ICIS-China به بلومبرگ گفته است که سخت‌ترین زمان برای پالایشگران چینی دو هفته آینده خواهد بود. به گفته لی «در این دوره، افزایش موجودی این پالایشگاه‌ها و کاهش فروش انواع سوخت هرگونه تولید اضافی را دردناک خواهد کرد.»

🔻 تعادل در گزارشی با عنوان برگ برنده جدید ایران در پارس جنوبی نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد اعمال تحریم‌های غیرقانونی بر وضعیت افزایش تولید گاز ایران در پارس جنوبی نه تنها بی‌تأثیر بوده که حتی زمینه کاهش مصرف سوخت مایع در صنایع و نیروگاه‌ها و به تبع آن صادرات فرآورده‌های نفتی را فراهم کرده، اما در بخش نفتی این میدان مشترک وضعیت کاملاً متفاوت است.اعمال تحریم‌های غیرقانونی و به دنبال آن کاهش فروش و صادرات نفت خام منجر به اعمال سیاست‌های کاهش تکلیفی تولید در اکثر میادین نفتی کشور شده و قطعا لایه نفتی پارس جنوبی از این کاهش تولید بی‌نصیب نمانده اما اجرای یک طرح فنی و عملیاتی این روزها برگ جدیدی را برای کشور این‌بار در لایه نفتی پارس جنوبی به ارمغان آورده است.بر این اساس، اعمال یکسری تغییرات فنی و عملیاتی در تأسیسات کشتی پالایشگر مستقر در لایه نفتی پارس جنوبی (اف.پی.اس.او) منجر به کاهش هزینه و بهبود کیفیت نفت خام تولیدی این میدان مشترک با قطر شده که باید از آن به عنوان یک برگ برنده در شرایط تحریم نام برد.
۳ اسفند ۱۳۹۸ ۰۹:۲۸
تعداد بازدید : ۳۱۶