نفت در روزنامه‌های امروز/ عبور پتروشیمی از تحریم‌ها



🔻 امروز یکشنبه ۴ اسفندماه روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان کاهش وابستگی به نفت نوشت: برای صحبت کردن در خصوص دستاوردهای چهار دهه اخیر بر بازار نفت نیاز به یک بحث مفصل است، چراکه در بخش‌های مختلف اعم از استخراج‌، تولید و صادرات نفت با مشکلات متعددی روبه‌رو بودیم. زمانی که انقلاب شد، مستشاران خارجی کشور را ترک کردند. حتی نقل است که بسیاری از این مستشاران معتقد بودند که توان مدیران داخلی برای اداره این صنعت بسیار کم است. باید خاطرنشان کرد که سختی و تحریم جزیی جدا نشدنی از کشور پس از پیروزی انقلاب است، اما در همین دوران نیز ثابت شد که می‌توان با اتکا به توانمندی‌های داخلی از این شرایط عبور کرد. یکی از مثال‌هایی که اظهر من الشمس است، راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس است. با این کار توانستیم از دوران سخت تحریم بنزین و نگرانی در خصوص میزان واردات آن عبور کنیم. اما نکته‌ای که همواره پس از انقلاب مورد توجه گروه‌های مختلف و طیف‌های سیاسی و اقتصادی بود، عدم وابستگی بودجه و به صورت کلی اقتصاد کشور به نفت بود. قرار بود پس از انقلاب با برنامه‌های توسعه هر سال سه درصد از وابستگی نفت به بودجه کاهش یابد. اگر اهتمام لازم در دولت و مجلس برای این اقدام وجود داشت‌، در شرایط کنونی شاهد کاهش بیشتر وابستگی به نفت همچنین عدم آسیب‌پذیری اقتصاد در برابر تحریم و فشارهای خارجی بودیم. باید این را پذیرفت که در راستای کاهش وابستگی به نفت جدیت لازم را نداشته‌ایم که همین امر سبب ایجاد فشار توسط کشورهای دیگر می‌شود. در حقیقت نقطه ضعف بزرگ کشور در وابستگی بیش از 40 درصدی به درآمدهای نفتی است. این درآمدها از این جهت که ممکن است صرف توسعه زیرساخت‌ها و تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌ها شود‌، می‌تواند علاوه بر بهبود شرایط به ضرر کشور نیز تمام شود.

🔻 در ادامه این مطلب آمده: شاید مهم‌ترین اقدامی که در سال‌های پیش‌رو باید انجام شود، کاهش وابستگی به نفت است. نفت سرمایه مهم کشور است، اما در سال‌های اخیر از آن در جهت افزایش فشار به کشور استفاده شده است. به عنوان مثال سهم نفت در بودجه در بهترین حالت به حدود 35 درصد می‌رسد. این در حالی است که در برخی سال‌ها وابستگی بودجه به نفت حتی به مرز 50 درصد هم رسید. این در شرایطی که دولت اقتصاد کشور را هدف قرار داده، اصلا خوب نیست. به همین دلیل است که به راحتی می‌تواند بر کشور تاثیر بگذارد. باید به جای وابستگی به نفت بر سایر موارد تاکید کرد.به عنوان مثال منابع خالص از فروش آن را در بخش‌هایی هزینه کرد که برای کشور شغل و درآمد به دنبال دارد؛ به عنوان مثال برای توسعه زیرساخت‌ها در شهرهای کمتر توسعه‌یافته و محروم. در این شرایط است که می‌توان از نفت در بودجه استفاده بهینه‌ای کرد و جلوی سوءاستفاده دولت‌های متخاصم را نیز گرفت.

🔻 تعادل در گزارشی با عنوان عبور صنعت پتروشیمی از تحریم‌ها نوشت: تحریم‌های بین‌المللی باعث محدودیت فروش نفت خام ایران شده که این موضوع کاهش درآمد‌های نفتی ایران را در پی داشته است. محدودیت‌های بین‌المللی بر صنعت پتروشیمی تاثیر چندانی نداشته است و مواد تولیدی این صنعت می‌تواند با عبور از تحریم‌ها به فروش برسد. توسعه پتروشیمی‌ها در این میان می‌تواند نقش مهمی برای عبور از محدودیت‌های بین‌المللی و افزایش اشتغالزایی در کشور ایفا کند. خام فروشی نقطه ضعف بزرگی در اقتصاد کشور است محمدعلی خطیبی نماینده پیشین ایران در اوپک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان؛ با اشاره به تحریم‌های نفتی در کشور اظهار کرد: تحریم‌های بین‌المللی درس خوبی به اقتصاد کشور برای پایان خام فروشی داده است در این دوره تحریم و تحریم‌های گذشته مشکلی در خصوص فراورده‌های نفتی نداشتیم و مشکل اصلی به خام‌فروشی است.نماینده پیشین ایران در اوپک تصریح کرد: بر اساس اسناد بالادستی دولت مکلف است ضمن جلوگیری از خام فروشی شرایط را برای فروش محصولات با ارزش نفتی که قابل تحریم نیستد، فراهم کند.
۴ اسفند ۱۳۹۸ ۰۹:۵۳
تعداد بازدید : ۲۹۴