نفت در روزنامه‌های امروز/ جبهه جدید کرونا علیه نفت



🔻 امروز سه‌شنبه ۶ اسفندماه روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان هراس نفت از جبهه جدید کرونا نوشت: با جهش موارد ابتلا به کرونا در مناطق دور از چین مانند ایران در خاورمیانه و ایتالیا در اروپا، نگرانی‌ها از شیوع جهانی این ویروس وارد مرحله جدیدی شده است؛ موضوعی که باعث شد نفت در ادامه روند روز جمعه، دیروز با شدت بیشتری به سمت سطوح پایین‌تر حرکت کند.شاخص‌های جهانی نفت روز گذشته حدود ۴ درصد افت کردند که نشان از خروج بخشی از سرمایه‌گذاران از بازار طلای سیاه و پناه بردن به بازار‌های امن است. در هفته گذشته با گسترش خوش‌بینی نسبت به مهار کرونا در چین، اعلام اعطای مشوق‌های مالی در کشورهای آسیای شرقی و همین‌طور نگرانی از اختلال عرضه در لیبی و ونزوئلا، نفت توانست علاوه بر تثبیت قیمت، حدود یک دلار نیز افزایش یابد. اما نگرانی در گسترش وسعت جغرافیای شیوع ویروس کرونا، تمام دستاورد یک‌هفته‌ای نفت را از بین برد و این کامودیتی به سطوح پایین‌تر سقوط کرد. در معاملات روز دوشنبه و تا لحظه نگارش این گزارش (ساعت ۱۸ به وقت تهران) نفت شاخص برنت با ۲ دلار و ۶۱ سنت کاهش معادل ۵/ ۴ درصد در قیمت ۸۹/ ۵۵ دلار بر بشکه معامله شد.

🔻 در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم: ویروس کووید-۱۹ با سفر به خارج از مرزهای چین نگرانی از کاهش تقاضای این کشور را به نگرانی از سقوط تقاضای جهانی نفت تبدیل کرده است. تا زمانی که کرونا در چین و منطقه شرق آسیا درحال شیوع بود، امیدهایی برای کنترل آن در آینده نزدیک وجود داشت، اما با جهش ناگهانی تعداد مبتلایان در کره‌جنوبی، سنگاپور، ایران و ایتالیا، حالا دیگر خطر کل جهان را به طرز جدی‌تری تهدید می‌کند. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA به خبرگزاری رویترز گفته است که قیمت نفت آسیب‌پذیر باقی خواهد ماند؛ چراکه تاجران طلای سیاه تاکنون جهانی شدن کرونا را در قیمت لحاظ نمی‌کردند. به گفته او «درحالی‌که برخی آمارها درخصوص سرعت شیوع این ویروس در بخش‌هایی از چین درحال بهبود است، بازارها تا زمانی که وضعیت ویروس کرونا در ایران، ایتالیا، کره‌جنوبی و ژاپن بهبود نیابد، در خطر سقوط قرار خواهند داشت.»

🔻 روزنامه تعادل در گزارشی با موضوع ظرفیت ایران در بانکرینگ نوشت: مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با اشاره به ظرفیت‌های مطلوب ایران در صنعت بانکرینگ (سوخت‌رسانی) گفت: سوخت مرغوب و با کیفیت، امنیت مرزها و جزایر کشور، عمق مناسب برای لنگرگاه کشتی‌ها و فاصله نزدیک بنادر ایران به آب‌های بین‌المللی را می‌توان در شمار ظرفیت‌های ایران برای توسعه این بخش دانست. عباس اسدورز با اشاره به رشد روزافزون بازار بانکرینگ همچنین فناوری‌های سوخت‌رسانی و نیز استانداردهای محیط زیست، نیاز به توسعه، بهبود و به‌روزرسانی این صنعت در کشور در حال افزایش است. مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران اضافه کرد: این شرکت سازمانی عملیاتی است و در عین حال تخصصی که همه امور دریافت، ذخیره‌سازی، عملیات صادرات و واردات نفت خام، مواد نفتی و میعانات گازی، خدمات دریایی همچنین ارایه خدمات اندازه‌گیری و آزمایشگاهی را برعهده دارد.
اسدورز با بیان اینکه ماموریت‌های مهم با هدف پشتیبانی و کمک به تداوم پایدار تولید نفت و گاز کشور توسط این شرکت انجام می‌شود، تصریح کرد: اکنون در چهار منطقه عملیاتی خارک، شمال (نکا)، پارس جنوبی و ماهشهر فرآیندهای دریافت، ذخیره‌سازی، امتزاج، اندازه‌گیری و سنجش کمی و کیفی، بارگیری و تخلیه (صادرات و واردات) نفت خام و مواد نفتی تولیدی و مبادله‌ای و عملیات پهلودهی و جداسازی کشتی‌های نفتکش در حال اجراست.
۶ اسفند ۱۳۹۸ ۱۰:۲۳
تعداد بازدید : ۳۰۹