مشارکت پتروشیمی‌ها برای تامین سوخت کم سولفور کشتی‌ها

مشارکت پتروشیمی‌ها برای تامین سوخت کم سولفور کشتی‌ها
بخش پتروشیمی شرکت سینوپک چین نخستین محموله سوخت کم سولفور را عرضه کرد.
به گزارش نیپنا به نقل از سی ترید ماریتایم،بخش پتروشیمی شرکت سینوپک چین نخستین محموله از سوخت کم سولفور کشتی‌ها را روانه پایانه مخصوص تخلیه و بارگیری محصولات شیمیایی مایع در بندر «لانگکو» واقع در شاندونگ کرد.
این شرکت چینی تحقیق و توسعه برای تولید سوخت کم سولفور کشتی‌ها را در سال 2017 میلادی آغاز کرد و نخستین مرحله تولید این سوخت در پایان سال 2019 میلادی کلید خورد.

کمیته حفظ محیط زیست دریایی در سازمان بین‎المللی دریانوردی چندی پیش میزان مجاز آلایندگی و گوگرد سوخت کشتی‎ها را محدودتر و اعلام کرد این مصوبه از سال 2020 میلادی اجرایی می‎شود.

این شرکت چینی اعلام کرد: تولید سوخت کم سولفو کمک شایانی به این شرکت برای کسب سهم در بازار تامین سوخت کم سولفور کشتی‌ها می‌کند.

شرکت سینوپک، بزرگترین پالایشگر چین، برنامه خود برای تولید سوخت کم‌سولفور را ژوئن سال 2019 میلادی اعلام کرد، این شرکت ظرفیت تولید 10 میلیون تن در سال 2020 و 15 میلیون تن در سال 2023 میلادی را خواهد داشت.

بر اساس مقررات جدید، میزان مجاز گوگرد سوخت کشتی‎ها از سطح کنونی 3.5 درصد به 0.5 درصد کاهش خواهد یافت.

صاحبان کشتی برای اجرای این قانون جدید راه‌های مختلفی دارند که راحت‌ترین آن استفاده از فرآورده‌های میان تقطیری است که سطح گوگرد آن کم‌تر از سوخت کوره است، اما بسیار گران‌تر از آن تمام می‌شود.

تحلیلگران تخمین می‌زنند که قانون جدید کشتیرانی ممکن است روزانه 700 هزار بشکه از تقاضای سوخت کوره را کاهش دهد و به فرآورده‌های میان تقطیری بیافزاید؛ اگرچه پیش‌بینی آژانس بین المللی انرژی از این میزان دو میلیون بشکه در روز است.

برخی کارشناسان بر این باورند که با توجه به سرمایه‎گذاری سنگین و زمان‎بر لازم برای تولید سوخت‎های کم گوگرد، ممکن است تا سال 2020 میلادی پالایشگران نتوانند سوخت کافی بر اساس استانداردهای جدید تولید کنند.

با این همه، گروه‎های حامی محیط زیست از این تصمیم سازمان بین‎المللی دریانوردی حمایت کردند.

۷ اسفند ۱۳۹۸ ۱۳:۴۸