نفت در روزنامه‌های امروز/ رمزگشایی از آمپر بنزین


🔻 امروز دوشنبه ۱۲ اسفندماه روزنامه ایران در گزارشی با عنوان رمز گشایی از آمپر بنزین نوشت: 30 بهمن بود که اعلام شد ویروس کرونا وارد ایران شده و در حال شیوع است. هشدارها از آن روز شدت گرفت. اگرچه ادارات و سازمان‌ها تعطیل نشدند اما بسیاری از مدارس و دانشگاه‌ها بسته شدند و برخی از افراد نیز شروع به دورکاری کردند.به‌طوری که در خانه ماندند و از همان جا کارهایشان را انجام دادند. انتظار می‌رفت، با این وضعیت مصرف بنزین کاهش قابل توجهی داشته باشد. چراکه کمتر کسی دیگر بدون داشتن کار مهم و ضروری از خانه بیرون می‌رود؛ سرویس مدارس هم تعطیل شده‌اند و به‌طور کلی ترددها کمتر شده است. اما آمارها موضوع دیگری را نشان می‌دهند.


🔻 ایران در ادامه نوشت: یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما از تازه‌ترین آمار مصرف بنزین می‌گوید. او که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش نداشت، میانگین مصرف بنزین در 9 روز ابتدایی اسفند ماه را 75.6 میلیون لیتر در هرروز عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: «بعد از سهمیه‌بندی بنزین، میانگین مصرف کشور حدود 75 تا 76 میلیون لیتر در هر روز شد و اکنون با وجود شیوع ویروس کرونا و کاهش ترددها بازهم مصرف در همین بازه است.

🔻 در ادامه این مطلب می خوانیم: این روزها نازل‌های بنزین می‌توانند یکی از ناقلان بیماری باشند. به‌همین خاطر دست به نازل‌ها نزنید یا آنکه از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید.در این رابطه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز اطلاعیه‌ای صادر کرده و در آن، دستورعمل مقابله با انتشار ویروس کرونا در جایگاه‌های عرضه سوخت را ابلاغ کرده است. این شرکت، یکی از راهکارهای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا راچنین تعریف کرده است: «ضروری است فرآیند سوخت‌گیری و پرداخت هزینه سوخت در همه جایگاه‌های عرضه سوخت، توسط اپراتورها انجام شود و دستکش یکبار مصرف‌ برای استفاده عموم در دسترس قرار گیرد. همچنین تأکید می‌شود فرآیند سوخت‌گیری و پرداخت هزینه بدون دستکش یکبار مصرف انجام نشود.»

🔻 روزنامه تعادل هم امروز در صفحه نفت و انرژی خود به سراغ بنزین نوروزی رفته و در این باره نوشت: گذشتن از دهه نخست اسفند و وجود ابهام در اختصاص سهمیه بنزین نوروزی موجب شد که قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی توضیح دهد: چنانچه این موضوع در مجلس تصویب شود، ۶۰ لیتر سهمیه بنزین نوروزی به خودروها اختصاص پیدا می‌کند.
بیش از سه ماه از سهمیه‌بندی بنزین می‌گذرد. در این زمان مصرف بنزین حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و در مقابل مصرف سایر سوخت‌ها مانند سی ان جی و ال پی جی با رشد همراه بوده است.اما با نزدیک شدن به نوروز و احتمال افزایش سفرها، نگرانی مردم نسبت به تامین بنزین مورد نیاز پیدا کرده است.بر همین اساس بود که بحث اختصاص سهمیه نوروزی در کشور مطرح شد و اگرچه تا امروز این موضوع به دلیل فشار بر منابع یارانه چندان جدی گرفته نمی‌شد اما حالا از دولت و مجلس خبر می‌رسد که رایزنی‌ها در این خصوص انجام شده و اختصاص سهمیه ۶۰ لیتری برای نوروز در گام‌های پایانی قرار دارد.
۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ۰۹:۱۳
تعداد بازدید : ۳۲۷