بررسی بازار جهانی نفت

☑️ با توجه به شیوع بالای ویروس کرونا در جهان و کاهش تقاضای کشورهای مصرف کننده منجمله چین صادرات به این بازار بزرگ دچار چالش شده است بگونه ای که در حال حاضر که در برخی شهرهای آن هنوز صنایع به روال سابق بازنگشته اند. 
 
☑️ بر این اساس می توان گفت چالش اصلی حال حاضر بازار نفت گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان و همچنین غیرقابل پیش بینی بودن زمان غلبه و کنترل این بیماری است که به نظر می رسد تا پایان نیمه اول سال 2020 این روند ادامه داشته باشد.
 
☑️ با توجه به شکست مذاکرات کشورهای عضو اوپک پلاس در وین که به دنبال افزایش قیمت نفت به دلیل کاهش تقاضا در اثر شیوع ویروس کرونا بودند. کاهش بیشتر تولید برای سه ماهه دوم سال محقق نشد و از سویی توافق کاهش تولید تا ماه مارس نیز تمدید نگردید.
 
☑️ عربستان بودجه سال 2020 خود را با فروش 9.8 میلیون بشکه نفت 64 دلاری بسته است که هم اکنون با کسری 50 میلیارددلاری روبروست بر این اساس اعلام کرده که قصد دارد میزان صادرات خود را به 10 میلیون بشکه در روز برساند و به مشتریان خود تخفیفات ویژه‌ای از 3 تا 10 دلار دهد.
 
☑️ این درحالی است که بازارها بعلت شیوع کرونا از نظر تقاضا وضع خوبی ندارند و با مازاد عرضه مواجه اند و عربستان با اضافه کردن بشکه های نفتی به بازار باعث فشار شدیدتر بر  کاهش قیمت نفت می شود. 
 
☑️ در طرف مقابل روسیه بودجه خود را نفت 48 دلاری بسته است پس روسیه نسبت به قیمت های پایین تر در مقایسه با اعضای اوپک ایمن تر است. هر چند در سیاست‌های خاورمیانه این دو کشور تا حدودی روبروی هم هستند.
 
☑️ اما بازنده اصلی نبرد نفتی یا جنگ قیمتی نفت کیست؟ به نوعی می توان بازی حساب شده ای نیز پیش بینی نمود که توسط روسیه و عربستان شکل گرفته تا رقیب بالقوه خود یعنی نفت شیل آمریکا را برای همیشه از صحنه خارج کنند. 
 
☑️ روسیه و عربستان جزو بزرگترین تولید کنندگان نفت جهان هستند و با توجه به مازاد تولیدی که دارند و  همچنین به پشتوانه ذخایر استراتژیک خود می توانند با تمهیدات لازم سقوط ۳۲% در قیمت تحویل WTI برای ماه آوریل را پشت سر بگذارند.
 
☑️ بر این اساس حتی تا شش ماه دیگر هم چنانچه قیمت نفت در محدوده ۳۰ تا ۳۵ دلاری نوسان کند می توانند این قیمت را تحمل نمایند. لیکن ضربه اصلی به رقیب بالقوه یعنی نفت شیل وارد شده و موجب اعلام ورشکستگی بسیاری از شرکت های فعال در منطقه شمال آمریکا  خواهد شد.
۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ۰۹:۵۳
تعداد بازدید : ۴۵۱