چنین باید کرد

پیام نوروزی فرزان گلچین نائب رئیس هیئت مدیره اوپکس

پیام نوروزی فرزان گلچین نائب رئیس هیئت مدیره اوپکس

سال نود و هشت اگر چه با پیامدهای ناگوار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و بحران اپیدمی کرونا توام بوده و هر یک از این جریانات به وضعیت تولید، صادرات، تجارت و معیشت جامعه تاثیری منفی گذاشته است اما به نظر می رسد شرایط بسیار نامساعد کنونی باید دولتمردان را نسبت به استحاله ای در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ترغیب نماید چرا که ادامه روند کنونی در سال آینده نیز، اقتصاد کشور را به مسیری نامنتهی خواهد کشاند. در این میان اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران اگر چه با دشواری های مختلف و متفاوتی در تولید و صادرات فعالیت های خود مواجه بوده اند اما چند رویداد مهم توانست در میان فضای ناامید کننده و یاس آلود اقتصادی، بارقه هایی از امید به آینده ای درخشان را پیش رو به نمایش گذارد.

چهاردهمین همایش سالانه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در حالی برگزار شد که در ماهیت و ساختار هر ساله خود تغییراتی انجام داده بود. شورای سیاستگذاری این همایش در جلسات متعدد با تغییر در عنوان و فحوای کلام سخنرانان و شیوه سخنرانی همایش های قبلی، همچنین مدیریت زمان همایش، توانست همایشی مقبول و با خروجی بسیار مناسب برگزار نماید. سخنرانان همایش چهاردهم نیز منطبق با موضوعات درگیر فعالان اقتصادی در حوزه نفت و انرژی سخن به میان آورده و به اذعان اکثریت مدعوین، همایش چهاردهم تفاوتی درخور و مثبت با دوره های قبلی داشت. رویداد دوم، برگزاری اولین نمایشگاه پایین دستی نفت در بهمن ماه بود که مرهون تلاش هیئت مدیره قبلی در اخذ مجوز و همت هیئت مدیره کنونی و شورای سیاست گذاری نمایشگاه بود که در طی چهار ماه جلسات فشرده توانست برگزاری مطلوبی را از این نمایشگاه راهبری نماید.

اگر چه برگزاری این نمایشگاه با شرایط بحرانی سیاسی و اقتصادی کشور روبرو شد و فضای نمایشگاهی از چهار سالن به دو سالن تقلیل یافت اما حضور چندین معاون وزیر، روسا و معاونین اتاق بازرگانی ایران و تهران و ... و بازدید چند ساعته از غرفه ها و شنیدن رودرروی مشکلات اعضاء، توانست اهمیت این رخداد نمایشگاهی را بسیار مضاعف نماید. در این خصوص حضور تشکل ها و انجمن های خصوصی صنعت نفت از استصنا، اپک، ستصا، شرکت ملی پالایش و پخش و انجمن کارفرمایان پالایشگاهی توانست آرای واحده ای در تثبیت و احقاق موجودیت صنایع پایین دست نفت را به منصه ظهور برساند. اولین نمایشگاه صنایع پایین دستی نفت با همه کاستی ها و مشکلاتی که در برگزاری بهینه داشت و در اولین تجربه خود نیز کاملاً طبیعی بود اما آغازگر و طلایه دار مسیری روشن و توانمند برای بخش خصوصی صنایع نفتی خواهد بود و نهال کنونی با درایت، اندیشمندی، هم اندیشی و هم افزایی انجمن ها و تشکل های خصوصی حوزه تجهیزات، مهندسی، تولید و صادرات نفت و فرآورده های نفتی به درخت تنومند و پربار مبدل خواهد شد.

اما یکی از رویدادهای مهم که در زمان برگزاری نمایشگاه پایین دستی نفت انجام شد نشست هیئت رئیسه اتحادیه با وزیر محترم نفت و معاونان بود که نشان از توجه و رصد فعالیت های این اتحادیه توسط بدنه وزارت نفت است. به نظر می رسد این خاستگاه، مرهون برگزاری منظم همایش ها، نمایشگاه صنایع پایین دستی نفت و تولید و صادرات مقبول اعضای اتحادیه در حوزه فرآورده های نفتی است که توانست منجر به هم اندیشی با عالی مقامان وزارت نفت گردد. این نشست شامل مصوبات بسیار مفید برای اعضای اتحادیه خواهد بود و امید است روند برگزاری چنین نشستهایی در سال های آینده نیز مقدور گردد و اتحادیه اوپکس بتواند با نظرات، پیشنهادها و راه حل های خود در مسیر توسعه صادرات و تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های وزارت نفت سهمی را ایفا نماید. امیدواریم سال جدید، سال اصلاحات اساسی در افکار سیاسی، اقتصادی و بین المللی کشور گردد و پس از سالها مسیر شکوفایی اقتصادی هموارتر گردیده و سال در پیش رو، سالی سرشار از سلامتی و بهروزی برای اعضای محترم اتحادیه اوپکس باشد .

۲۹ اسفند ۱۳۹۸ ۰۳:۳۲
تعداد بازدید : ۹۶۵