نفت در روزنامه‌های امروز/ پشت پرده توافق تاریخی نفت

نفت در روزنامه‌های امروز/ پشت پرده توافق تاریخی نفت
🔻امروز چهارشنبه ۲۷ فروردین ماه روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان پشت پرده توافق تاریخی نفت نوشت: توافق تاریخی اوپک‌پلاس برای کاهش عرضه نفت، در بازار حاصلی نداشته است. با این حال غالب تحلیل‌ها حکایت از این دارد که احتمالا توافقی که بین بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت انجام شد، از بعد سیاسی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
 
🔻 در ادامه این گزارش آمده: تحلیل‌ها بر سه محور اصلی سوار است. اما آنچه بیش از دیگر موارد بر آن تاکید می‎شد، استفاده پوتین از این توافق نفتی در راستای تقویت روابط سیاسی خود با ترامپ است. در واقع توافق نفتی در کنار مزایای اقتصادی که احتمالا برای دولت پوتین دارد، فرصت خوبی به او داده که روابط روسیه و آمریکا را که در سال‌های اخیر بارها تیره و تار شده، بهبود بخشد. اما تغییر مواضع ترامپ در مقابل اوپک یکی دیگر از برداشت‌های سیاسی از توافق اوپک‌پلاس است، ترامپ به‌عنوان کسی که بارها در توییتر اوپک را خطاب قرارداده و این سازمان را مسوول قیمت‌های بالای نفت معرفی کرده بین روسای‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا نمونه است. با این حال او در چرخشی آشکار در هفته‌های اخیر بارها از اوپک و متحدانش در اوپک‌پلاس خواست که تولیدات خود را کاهش دهند. اقدامات او همچنین به این معنا بود که برای اولین بار رئیس‌جمهور آمریکا کشوری که مانند گذشته از قیمت‌های پایین نفت سود نمی‌برد، رشد تولید نفت و استقلال انرژی آمریکا را به جایی رسانده که در کنار کشورهایی چون عربستان، روسیه، عراق، کویت و ... مدافع قیمت‎های بالای نفت است. این تغییر مواضع تنها در نتیجه یک هدف بود؛ جلب رضایت ایالت‌های نفت‌خیز که در انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا نقش مهمی دارند.
 
🔻 دنیای اقتصاد در ادامه نوشت:  اما محور سوم گمانه‌زنی‌ها حول انگیزه‌ سعودی‌ها از توافق کاهش تولید می‌گردد. عربستان در اولین روز بعد از توافق با اوپک‌پلاس قیمت رسمی فروش خود را کاهش داد که به گمان برخی نشان می‌دهد چندان مایل به پایان دادن جنگ قیمتی نیست. به‌نظر می‎رسد در کنار فشارهای اقتصادی ناشی از نفت ارزان، فشارهای سیاسی آمریکا نقش مهمی در آوردن سعودی‌ها پای میز مذاکره داشته است.
۲۷ فروردین ۱۳۹۹ ۱۱:۰۹
تعداد بازدید : ۳۰۸