نفت در روزنامه‌های امروز/ تولید نفت در منگنه


🔻امروز یکشنبه اول اردیبهشت ماه روزنامه شرق در مطلبی با عنوان تولید نفت در منگنه نوشت: شرایط بحرانی بازار نفت در سطح جهان و افت قیمت‌ها که در 18 سال اخیر بی‌سابقه بوده، در کنار پر‌شدن ظرفیت انبارها و مخازن کشتی‌ها، چاره‌ای جز کاهش تولید برای کشورهای تولیدکننده نفت باقی نگذاشته است. بیم قیمت نفت زیر صفر در پی این حوادث در بین تولیدکنندگان نفت آمریکا بسیار بالاست؛ تا جایی که پیشنهاد قیمت نفت دو‌دلاری برای نفت شیل آمریکا در بورس تگزاس به ثبت رسیده است. در همین میان، تولیدکنندگان دست به کار شده‌اند. بر اساس اعلام بیکر‌هیوز (شرکت نفت ‌و گاز آمریکایی و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خدمات نفتی جهان) دکل‌های حفاری فعال آمریکا از ۵۰۴ عدد در هفته گذشته، با کاهش 66 دکل فعال به ۴۳۸ مورد کاهش یافته است که کاهش ۱۳‌درصدی را تجربه می‌کند. این در حالی است که تعداد دکل‌های نفتی آمریکا در هفته منتهی به ۱۳ مارس (۲۳ اسفند ۹۸)، ۶۳۸ عدد بوده که تعداد این دکل‌ها تاکنون ۲۴۵ عدد یا ۳۵ درصد کاهش یافته است.

🔻همچنین رویترز گزارش داده بسیاری از شرکت‌های نفتی ایالات متحده و کانادا اعلام کرده‌اند در سال ۲۰۲۰ تولید نفت را کاهش می‌دهند، اما بررسی اطلاعیه‌های منتشر‌شده تاکنون نشان می‌دهد بخش عمده کاهش تولید تنها از سوی سه شرکت شورون، کونوکوفیلیپس و اکسیدنتال پترولیوم بوده است. بر همین اساس نیز جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، اعلام کرد این کشور ۲.۵ میلیارد دلار کانادا (۱.۸ میلیارد دلار آمریکا) برای کمک به بخش آسیب‌دیده نفت و گاز در بحبوحه شیوع ویروس کرونا کمک خواهد کرد. علاوه بر این موارد، بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت نیز خود را برای کاهش تولید مهیا کرده‌اند. چندی پیش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی کرده بود که تقاضای نفت جهان در این ماه به کمترین میزان خود در ۲۵ سال گذشته خواهد رسید و در ماه آوریل، ۲۹ میلیون بشکه نسبت به سال گذشته کاهش دارد؛ سطح تقاضایی که از سال ۱۹۹۵ به این سو بی‌سابقه است.

🔻 دنیای اقتصاد هم در گزارشی با همین مضمون نوشت: موسسات معتبر بین‌المللی تا دو ماه پیش با وجود شیوع کرونا پیش‌بینی می‌کردند تقاضای نفت در سال‌جاری میلادی حدود یک میلیون بشکه در روز رشد کند، اما سه نهاد اوپک، آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش اخیرشان برآورد تقاضا برای نفت را هرچه بیشتر کاهش دادند تا فعالان نفت نگرانی بیشتری در مورد تضعیف بازار و کاهش قیمت این کامودیتی داشته باشند. درحالی‌که در بدترین حالت این نهادها ماه قبل (مارس) پیش‌بینی می‌کردند تقاضای سالانه ۹۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد، در گزارش جدیدشان تخمین زده‌اند تقاضا در سال ۲۰۲۰ بین ۵ تا ۹ میلیون بشکه در روز به‌طور متوسط کاسته خواهد شد.

🔻 در ادامه این مطلب آمده: تا اینجای کار، پیش‌بینی‌ها به‌نظر بد می‌آیند اما برآورد این سه نهاد از تقاضای فصل دوم امسال که در اولین ماه آن (آوریل) هستیم به مراتب بدبینانه‌تر است که نشان از عمق بحران اقتصادی ناشی از شیوع جهانی کرونا دارد. آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است تقاضا در این فصل ۲۳ میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد که آوریل بدترین ماه آن با ۲۹ میلیون بشکه افت خواهد بود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا و اوپک به این اندازه چشم‌انداز تقاضای فصلی را تیره نمی‌بینند اما میزان تبخیر تقاضا از نظر آنان نیز به بزرگی مجموع تقاضای فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، انگلیس و ژاپن است.
۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۹:۳۳
تعداد بازدید : ۶۸۵