اوپک منتظر رسیدن موعد قرارداد کاهش تولید نمی ماند

اوپک منتظر رسیدن موعد قرارداد کاهش تولید نمی ماند
عربستان سعودی و سایر اعضای گروه اوپک قصد دارند تولید نفت خود را هر چه زودتر پایین بیاورند و منتظر ماه آینده و آغاز قرارداد اخیر کاهش تولید با آمریکا و روسیه نمانند.
 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از وال استریت ژورنال، عربستان سعودی و سایر اعضای گروه اوپک قصد دارند تولید نفت خود را هر چه زودتر پایین بیاورند و منتظر ماه آینده و آغاز قرارداد اخیر کاهش تولید با آمریکا و روسیه نمانند.
 
 این تصمیم پس از آن گرفته شد که قیمت نفت آمریکا در روز دوشنبه برای اولین بار در تاریخ به محدوده منفی رسید.
 
  عربستان سعودی طبق یک قرارداد چند ملیتی که بیش از یک هفته گذشته بسته شد، توافق کرد تولید خود را در تلاش برای تقویت قیمت در حال سقوط نفت کاهش دهد. شرکت آرامکوی عربستان اعلام کرد از اول ماه مه 8.5 میلیون بشکه در روز به بازار می فرستاد که بسیار پایین‌تر از 12.3 میلیون بشکه نفتی است که در اوایل آوریل تولید می کرد.
 
 عربستان سعودی احتمالاً این کاهش تولید را فوراً آغاز خواهد کرد. ولی گرفتن چنین تصمیمی بستگی به الزامات قانونی عربستان و قراردادهایی دارد که با خریداران بسته شده است. پیشنهاد کاهش زودتر از موعد تولید احتمالاً برای کل اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت اعمال خواهد شد.
 
 پس از سقوط قیمت نفت به خاطر کاهش تقاضا در اثر شیوع ویروس کرونا و جنگ قیمت بین عربستان و روسیه، عربستان سعودی، روسیه و آمریکا توافق کردند تولید نفت را تا حد زیادی کاهش دهند. طبق این قرارداد، 23 کشور متعهد شده‌اند 9.7 میلیون بشکه در روز عرضه جهانی نفت را از اول ماه مه پایین بیاورند.
 
علیرغم تلاش های بی سابقه برای ثبات قیمت نفت، قراردادهای آینده نفت آمریکا که شاخص تجارت نفت خام است، کل ارزش خود را از دست داد و در روز دوشنبه به محدوده منفی سقوط کرد.
 
 هر بشکه از نفت خام وست تگزاس اینترمدیت  آمریکا برای تحویل در ماه مه که در روز جمعه 18.27 دلار قیمت گذاری شده بود، در روز دوشنبه به 37.63 دلار رسید. این بدان معناست که فروشندگان باید به خریداران پولی برای تحویل بشکه هایشان بدهند.
 
این قیمت پایین نشان می دهد سرمایه گذاران نمی‌دانند در کوتاه مدت با بشکه‌های نفت چه کنند. در دنیایی که به خاطر شیوع ویروس کرونا ساکن مانده، مقدار زیادی نفت وجود دارد و فضای کافی برای ذخیره آنها نیست.
 
پالایشگاهها، تاسیسات ذخیره سازی، خط لوله ها و حتی نفتکش های روی اقیانوس به سرعت پر شده‌اند چون میلیاردها نفر در سراسر جهان برای کند کردن روند شیوع ویروس کرونا در خانه نشسته اند.
 
۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۱:۲۴
تعداد بازدید : ۳۳۱