عقب نشینی تولیدکنندگان روسیه در آستانه اجرای توافق اوپک پلاس

عقب نشینی تولیدکنندگان روسیه در آستانه اجرای توافق اوپک پلاس
تولید نفت خام و میعانات روسیه از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون ثابت بوده زیرا این کشور آماده می‌شود بزرگترین کاهش تولید خود تاکنون را به همراه سایر تولیدکنندگان جهان انجام دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از ایسنا، آمار وزارت انرژی روسیه نشان می‌دهد که تولیدکنندگان این کشور از اول تا ۲۳ آوریل ۳۵.۴۲۲ میلیون تن معادل ۱۱.۲۸۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده‌اند در حالی که این کشور در ماه میلادی گذشته ۱۱.۲۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اوایل ماه جاری اظهار کرده بود که روسیه از اول آوریل پس از انحلال پیمان قبلی اوپک پلاس آزاد بود هر میزانی که بخواهد، نفت تولید کند اما با توجه به اشباع عرضه جهانی، افزایش تولید را منطقی ندید.

بر اساس گزارش بلومبرگ، گروه اوپک پلاس شامل روسیه به منظور مقابل با اشباع عرضه و افت تقاضا در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، با کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز در دو ماه آینده توافق کرده‌اند و این توافق از اول ماه مه آغاز خواهد شد. سهم روسیه از این کاهش ۲.۵ میلیون بشکه در روز است اما میعانات شامل آن نمی شود.

در این بین رویترز خبر داد که برنامه صادرات نفت روسیه از بنادر دریای بالتیک و دریای سیاه در ماه میلادی آینده به ۱.۳ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که نصف ۲.۲ میلیون بشکه در روز در آوریل است.

طبق آمار بارگیری، عمده نفتی که از مسیرهای دریایی غربی روسیه در ماه مه صادر خواهند شد، نفت اورال بوده و تنها ۱۶۰ هزار تن نفت سبک سیبری قرار است صادر شود.

بنا بر آمار رفینیتیو آیکان، صادرات نفت اورال به پایینترین حد از اوایل دهه ۲۰۰۰ سقوط خواهد کرد و این کاهش چشمگیر باعث شده است قیمت این گرید نفتی روسی به بالاترین حد در پنج ماه گذشته صعود کند.

یک بازرگان اروپایی در این باره گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم آیا واقعا روسیه تولیدش را مطابق با سطح توافق شده در پیمان اوپک پلاس کاهش می‌دهد یا خیر اما آن طور که برنامه صادرات نشان می‌دهد، اوضاع برای فروش نفت روسیه خوب است.

نفت برنت هفته گذشته به پایینترین حد در ۲۰ سال اخیر سقوط کرد که با توجه به قیمت پایینتر نفت اورال نسبت به این شاخص جهانی، به معنی ضرردهی صادرات روسیه است اما روز پنج شنبه محموله‌های نفت اورال برای بارگیری در ماه مه افزایش قیمت داشتند و تنها یک دلار در هر بشکه پایینتر از قیمت نفت برنت در شمال غربی اروپا و مدیترانه بودند.
۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۱:۵۷
تعداد بازدید : ۳۷۲