شکایت نفتی ایران از اتحادیه اروپا/ دلایل تحریم بزرگترین شرکت نفتی ایران

شکایت نفتی ایران از اتحادیه اروپا/ دلایل تحریم بزرگترین شرکت نفتی ایران
مدیرعامل حفاری شمال با تشریح دلایل قرار گرفتن نام این شرکت در لیست تحریم اتحادیه اروپا، دلایل تحریم شدن این مجموعه نفتی را تشریح کرد: با وجود تحریم‌ها، به‌زودی بزرگترین قرارداد ساخت و خرید حفاری کشور امضا می‌شود.
به گزارش مهر، اتحادیه اروپا در اقدامی خصمانه، نام شرکت حفاری شمال به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی ایران و تنها شرکت متخصص حفاری در آب‌های عمیق و نیمه عمیق منطقه خاورمیانه را در لیست تحریم قرار داده است.

در حال حاضر در ناوگان حفاری این مجموعه نفتی 12 دستگاه جک آپ دریایی و دکل حفاری خشکی و یک دستگاه نیمه شناور حفاری مشغول به کار هستند و این شرکت نفتی برای چندمین سال متوالی حفاری چاه‌های نفتی در آب‌های ساحلی ترکمنستان را در دستور کار قرار دارد.

هدایت الله خادمی امروز در گفتگو با مهر درباره دلایل تحریم شدن شرکت حفاری شمال، گفت: در نامه ارسالی اتحادیه اروپا به حفاری شمال دلایل قانع کننده‌ای در خصوص دلایل اعمال تحریم ارائه نشده است.

مدیرعامل حفاری شمال با اعلام اینکه در یکی از بندهای نامه اتحادیه اروپا تاکید شده که فعالیت نفتی حفاری شمال منجر به کمک به اقتصاد ایران می شود، تصریح کرد: بر این اساس پس از تحریم صادرات نفت ایران، حفاری شمال به عنوان یکی از بازوهای اجرایی توسعه صنعت نفت مورد تحریم قرار گرفته است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه اتحادیه اروپا اختلال در صنایع نفت و گاز ایران را در دستور کار قرار داده است، اظهار داشت: از این رو تمامی شرکت‌های خصوصی و دولتی که به نوعی به توسعه صنعت نفت و گاز کشور کمک می کنند در لیست تحریم این اتحادیه قرار می گیرند.

شکایت نفتی ایران از اتحادیه اروپا


وی به اعلام اینکه در شرایط فعلی یکسری اقدامات حقوقی نسبت به تحریم مغرضانه اتحادیه اروپا را آغاز کرده‌ایم، بیان کرد: اخیرا با چند کارشناس، موسسه و وکلای بین‌المللی برای احقاق حق خود قرار داد بسته ایم.

خادمی با بیان اینکه تاکنون تمامی مدارک و استعلامات مورد نیاز مبنی بر اینکه تمامی فعالیت‌های حفاری شمال مطابق با قوانین بین‌المللی بوده ارسال شده است، تبیین کرد: بر این اساس از اتحادیه اروپا به دلیل تحریمی غیر منطقی شکایت می کنیم.

به گفته این مقام مسئول حضور حفاری شمال در چند سال اخیر در پروژه اکتشاف نفتی در دریای خزر و حفاری در میادینی مشترک نفتی منطقه خلیج فارس منجر به افزایش نقش حاکمیتی ایران شده است.

وی با اعلام اینکه این فعالیت‌ها موجب شده که در تیررس تحریم‌های غرب قرار بگیریم، گفت: خرید دستگاه‌های جدید ملکی با وجود تحریم و افزایش مشارکت در طرح توسعه میایدن مشترک نفت و گاز کشور منجر به اعمال این تحریم‌ها شده است.

خادمی با بیان اینکه این تصور را دارد که حفاری شمال از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران بوده و با همین تصور تحریم مان کرده‌اند، تاکید کرد: در پاسخ به این اقدام مستندات خود را آماده کردیم، تا از طریق وکیل خود به این رای اعتراض کنیم.

مدیرعامل حفاری شمال، افزود: با این حال این راه را راهکار اصلی خود نمی دانیم، با این که پیگیر هستیم اما بــه دلـیــل زمــان بــر بــودن، تــدابـیــری اندیشیده‌ایم تا در فعالیت‌های خود و اجرای پروژه هایی که قرارداد آنها را با شرکت‌ها منعقد کرده ایم، دچار مشکل نشویم.

امضای بزرگترین قرارداد حفاری با وجود تحریم اروپا

مدیرعامل حفاری شمال در پاسخ به سوال مهر که آیا تحریم اخیر اتحادیه اروپا منجر به توقف فعالیت های این مجموعه نفتی خواهد شد؟ توضیح داد: با وجود اعمال این تحریم های جدید، به زودی یکی از بزرگترین قراردادهای ساخت و خری دکل های حفاری ایران امضا خواهد شد.

وی ارزش این قرارداد حفاری را چند صد میلیون دلار عنوان کرد و افزود: با امضای این قرارداد جدید توافقی به منظور خرید 14 دستگاه جک آپ دریایی و 10 دکل حفاری خشکی حاصل می شود.

خادمی همچنین با اشاره به ورود اولین دستگاه حفاری دریایی ملکی ایران، خاطرنشان کرد: به زودی دومین دستگاه جک آپ ملکی دریایی ایران وارد آب‌های خلیج فارس خواهند شد.

به گزارش مهر، پیش از این اتحادیه اروپا شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران به عنوان مجری راه اندازی اولین پروژه تولید ال.ان.جی ایران و شرکت ملی نفتکش را هم در لیست تحریم قرار داده بود.
۱۷ آذر ۱۳۹۱ ۱۶:۴۲
تعداد بازدید : ۹۴۴