هفته ای که گذشت ; اقتصاد ایران در "مه"

هفته ای که گذشت ; اقتصاد ایران در "مه"
در هفته ای که گذشت شاهد سه اتفاق مهم در اقتصاد و سیاست کشور بودیم . اتفاقاتی که در عین اینکه به نظر از هم جدا می آیند اما ارتباط درونی و پیوستگی عجیبی با هم دارند .
 انتصاب مشایی و برکناری تقی پور از وزارت ارتباطات همانقدر با اقتصاد و سیاست پیوند دارد که اصلاح قانون انتخابات . هر چند که برخی به گمان این هستند که همه چیز را از زاویه و عینک سیاست ببینند اما اگر تحولات سیاسی ایران از عینک اقتصاد نگه کرده شود ، رنگ ها تغییر می کند و سیاست جلوه دیگری می یابد .
شاید هفته ای که گذشت انتصاب مشایی به دبیرخانه اجلاس غیرمتعهدها و برکناری وزیر ارتباطات را بتوان مهم ترین اخبار سیاسی کشور خواند. واکنش هایی که به این انتصابات شد می تواند اثرگذاری این حرکت سیاسی را نشان دهد . اما می توان مهم تر از این اخبار را نفرستادن لایحه بودجه 92 به مجلس دانست . لایجه ای که گمان آن می رود بررسی آن دوباره به سال دیگر کشیده شود و کشور در این شرایط بحرانی بدون حساب و کتاب اداره شود . نکته ای که احمد توکلی اشاره ظریفی به آن داشت .
همه این اتفاقات در حالی رخ می داد که آلودگی هوا هم مزید بر این رویدادها شده بود و دولت برای حل آن چاره ای جز تعطیلی تهران و پس از آن استان البرز را نداشت . تعطیلی که بنا بر گفته یکی از نمایندگان مجلس خسارت روزانه آن 800 میلیارد تومان است . اما آلودگی هوای تهران که علل آن می تواند همه چیز باشد ، از کارخانجات غرب تهران گرفته تا خودروهای داخل تهران ، در حالی موضوع مردم و رسانه ها شده بود که ناگهان رییس سازمان محیط زیست قبل از آنکه انگشت اتهام به سمت سوخت های غیر استاندارد برود از تولید سوخت های استاندارد یورو 4 و 5 سخن گفت . رویداد مهمی که پیش از این از آن خبری نبود!
اما نمی توان از رویدادهای مهم هفته سخن گفت ولی از تحولات بازار ارز خبری نداد آن هم در هفته ای که تهران تقریبا نیمی از هفته را تعطیل بود .ولی تعطیلی تهران مانع از آن نشد که قیمت دلار آمریکا در بازار ارز بالاتر نرود و رکورد 3000 تومان را به رغم آنکه بانک مرکزی پیش بینی کرده بود که قیمت بازار ازاد با مرکز مبادلات ارزی یکسان شود ، نشکند . این افزایش قیمت در حالی رخ داد که بانک مرکزی در اواخر هفته اقدام به صدور مجوز برای بازگشایی مهم ترین بخش تامین نقدینگی بخش خصوصی یعنی ال سی ریالی کرده بود.
هفته به پایان خود نزدیک می شد که اقتصاد ایران با دو خبر تقریبا مهم روبرو شد اما رسانه های داخلی به آن توجه چندانی نکردند . اول درخواست خرید پالایشگاه ورشکسته فرانسوی از سوی یک شرکت ایرانی و دوم انتشار گزارش سازمان شفافیت بین الملل از فساد پذیری در کشورهای جهان از جمله ایران .
خبر اول را که رویترز به نقل از روزنامه فیگارو اعلام کرده بود ، بازتاب های گسترده ای در میان فعالان انرژی و همچنین سیاستگذاران داشت اما خبر دوم نشان می داد که اوضاع فسادپذیری ایران مقداری به سمت بهبود حرکت کرده است . شاید این خبر مقام دولتی که کاهش ۵۳ درصدی رشوه و ۷۱درصدی پارتی‌بازی در ادارات در اداره های دولتی رخ داده تا اندازه ای درست باشد . کسی چه می داند !
۱۷ آذر ۱۳۹۱ ۱۶:۵۷
تعداد بازدید : ۱,۰۷۵