۱۰ چیز که حرفه‌ای‌ها باید درباره‌ تصمیم توقف تولید نفت و گاز بدانند

چرا حتی وقتی قیمت نفت منفی می‌شود تولیدکنندگان چاه را خاموش نمی‌کنند؟
۱۰ چیز که حرفه‌ای‌ها باید درباره‌ تصمیم توقف تولید نفت و گاز بدانند

 

نادی صبوری:

چطور ممکن است وقتی قیمت نفت به سطوح بسیار پایین تاریخی می‌رسد باز هم خیلی از تولیدکننده‌ها، به ویژه آن‌هایی که نفت از ذخایر نامتعارف با هزینه‌های بالاتر تولید استخراج می‌کنند، دست از این کار نکشیده و به کار دیگری روی نمی‌آورند. باید گفت بخشی از مسئله به هزینه‌هایی برمی‌گردد که توقف کامل تولید به دنبال دارد. فریسر مک‌کی رئیس بخش تحقیقات بالادست وودمکنزی سعی کرده در مطلبی که ۲۳ آوریل در وب‌سایت این نهاد منتشر شده به این پرسش پاسخ بدهد.  نکته جالب توجه اینکه وقتی به دنبال شناخت بیشتر از نویسنده‌ مطلب اسم او را جست و جو کنید متوجه می‌شوید که سال ۲۰۱۶ هم وقتی قیمت‌ها در سطح پایینی قرار داشتند آقای مک‌کی درباره اثر این سطوح بر فعالیت بخشی از تولیدکنندگان نفت شیل در امریکا تحلیل‌های جالب توجهی که از عمق نگاهش حکایت دارد ارائه کرده بود. به هر حال مک‌کی مطلبش را این طور آغاز می‌کند: «عرضه‌ جهانی نفت و گاز به خاطر افت شدید قیمت‌ها و به تبع آن افت سرمایه‌گذاری‌ها در مخاطره است.» تولید همچنین از سیاست‌ها و اقدامات دولت‌ها و شرکت‌ها برای کنترل شیوع ویروس کرونا نیز متاثر شده است. اختلال‌ها در زنجیره‌ عرضه و محدودیت در تردد افراد در تصادم با استراتژی‌های اقتصادی هستند. هر چند عمق نهایی این کاهش به اینکه وضعیت فعلی چقدر طول خواهد کشید بستگی دارد، ما این بار نسبت به سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶ انتظار توقف‌های تولید و بسته شدن چاه‌های بیشتری را داریم. باید منتظر عددهایی که رو به پایین تجدید نظر می‌شوند باشیم.

ما اثر ویروس کرونا بر سرمایه‌گذاری‌ها در بخش بالادست را با دقت تحت نظر داریم.

تولیدکنندگان نفت و گاز طی چه مراحلی به این نتیجه می‌رسند که تولید را متوقف کنند؟

این درست است که اقتصادی بودن یک دارایی ضروری است اما تنها فاکتوری محسوب نمی‌شوند که تصمیم توقف تولید را رقم بزنند.  گرفتن این تصمیم‌ها دشوار بوده و گاهی زمان‌بر است. باید فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته شود، از جمله مذاکره با عرضه‌کننده‌ها و پایین آوردن هزینه‌های تولید. به خاطر پیچیدگی‌هایی که ممکن است پیش بیاید، اتفاقا ممکن است محصولی که کمترین توجیه اقتصادی را در سبد یک تولیدکننده دارد دقیقا همانی نباشد که در این موقعیت تصمیم بر توقف تولید آن گرفته می‌شود.

۱۰ فاکتوری که در بالا دست نفت و گاز بر تصمیم توقف تولید اثر می‌گذارند :

روی زمین :

1-  اثرات سطح بنگاه خیلی کلیدی هستند.  این شامل پتانسیل صندوق‌های فایننس، تعهدات عرضه و خط لوله، وام رهنی تامین مالی از طریق وثیقه گذاشتن دارایی‌ها، قراردادهای خدماتی، مشارکت با هزینه‌های سربار، جایگاه نقدینگی بنگاه، تعهدات  بازپرداخت بدهی‌ها و تصمیم‌های تعادل پورتفولیو می‌شود.

2-  تصمیم برای توقف تولید ممکن است هزینه خیلی بالایی داشته باشد. هزینه اجرای تجهیزات، و هزینه‌ از قبل رزرو کردن تجهیزات ممکن است تولیدکننده را از توقف تولید بازبدارد. در خشکی جایی که تصمیم‌ها باید چاه به چاه گرفته شود تصمیم‌ها عموما در سطح میدان گرفته می‌شود تا از انتقال هزینه‌های ثابت اوپک به گروه‌های کوچک‌تر چاه‌ها جلوگیری شود.

3-  اگر ظرفیت مخازن  نتواند عرضه اضافی را جذب کند، محدودیت‌های ذخیره‌سازی فیزیکی ممکن است تولیدکننده را مجبور به تصمیم توقف تولید بکند که این تصمیم تفاوت بیان شاخص‌های مختلف قیمتی را بسیار گسترده می‌کند (مثل اتفاقی که برای تفاوت دبلیو تی آی و برنت در هفته آخر آوریل افتاد)

4-    در مناطقی که تامین‌کنندگان محلی و منطقه‌ای بخش مهمی از تولید هستند، اپراتور ممکن است انتخاب کند که به عملیات تولید ادامه بدهد.

5-  دغدغه‌های غیر فعال کردن تجهیزات برای استفاده‌ دوباره در آینده یا برای فروش، در مورد خط لوله‌ها و زیرساخت‌ها می‌تواند به بی‌شمار مشکلات عملیاتی برای از سرگیری تولید، شامل خوردگی، انسداد و نشتی ختم شود.  

6-  تعهدات قانونی و قراردادی، از جمله نوع پرداخت بهره‌ مالکانه‌ ثابت،  تعهدهای ملزم‌کننده به تولید، قراردادهای ظرفیتی بیرون‌بر و از این جمله موارد، همه در تصمیم برای توقف تولید اثر دارند.

7-  ممکن است برای دولت‌ها و شرکت‌های نفت ملی، امنیت عرضه باشد که در اولویت قرار دارد. برای آن‌ها اینکه بدون آسیب رساندن به مصرف‌کننده تصمیم به توقف تولید بگیرند دشوار است.

8-  در خیلی از کنسرسیوم‌های پروژه‌ها به رضایت شریک احتیاج است. گاهی حتی حمایت متفق‌القول  هم احتیاج است.

زیر زمین

9-  هزینه‌های از سرگیری تولید: در چاه‌هایی که نسبت مایع به کل ماده استخراج شده بالا است و اصطلاحا water cut بالایی بدون حمایت گاز وجود دارد به مداخله‌ بیشتری برای آب‌زدایی و از سرگرفتن تولید احتیاج است. در چاه‌هایی که سن بیشتری دارند توقف تولید ممکن است به بهای کل سرمایه و شتاب گرفتن بدهی‌های اعراض منجر بشود.

10          عملکرد مخزن : بعضی از چاه‌ها، بسته به مدت زمان، در واقع از توقف تولید و یک فشار دوباره منتفع هم می‌شوند اما قابلیت‌زیست‌پذیری چاه‌های دیگر در دراز مدت ممکن است به مخاطره بیافتد.

۱۲ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۳۴
تعداد بازدید : ۵۰۲