گشایش اعتبار 10 میلیارد دلاری برای توسعه پتروشیمی‌ها

گشایش اعتبار 10 میلیارد دلاری برای توسعه پتروشیمی‌ها
عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی از توافق با وزارت نفت برای بازگشایی یک خط اعتباری 10 میلیارد دلاری به منظور تامین منابع طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی در کشور خبر داد.
محمود دودانگه در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت اختصاص تسهیلات ارزی به طرحهای جدید پتروشیمی کشور، گفت: تفاهم نامه ای بین صندوق توسعه ملی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منظور اختصاص تسهیلات ارزی و ریالی به تعدادی از طرحهای پتروشیمی امضا شده است.
این عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی با اعلام اینکه پیش بینی می شود به زودی یک خط اعتباری 10 میلیارد دلاری برای تامین منابع مالی صنایع پتروشیمی گشایش یابد، تصریح کرد: بازگشت سرمایه در صنایع پتروشیمی کوتاه مدت بوده و از این رو اختصاص منابع مالی به این صنعت دارای توجیه اقتصادی است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تاکنون بالغ بر 20 درصد منابع صندوق توسعه ملی به صنایع پتروشیمی اختصاص یافته است، اظهار داشت: در مجموع تاکنون نزدیک به سه میلیارد دلار منابع مالی برای ساخت و توسعه صنایع پتروشیمی اختصا یافته است.
محمدرضا فرزین سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت هم اخیرا اعلام کرده است: تاکنون طرحهای بزرگ نفتی شامل 5 فاز پارس جنوبی، 28 طرح بزرگ پتروشیمی و 13 نیروگاه از طریق صندوق توسعه ملی تامین مالی شده است.

بهروز علیشیری معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی هم با بیان اینکه از سال 1386 تاکنون بیش از یک میلیارد و 380 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در صنایع پتروشیمی انجام شده است، به مهر گفته است: میزان جذب سرمایه گذار خارجی در پتروشیمی حدود 5 درصد از کل سرمایه گذاری‌های خارجی کشور را تشکیل می دهد.
رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با اشاره به آمادگی دولت برای صدور پروانه و مجوز تولید و مشارکت برای سرمایه گذاران خصوصی و خارجی در صنایع پتروشیمی، افزود: بخش خصوصی باید تحرکات خود در صنایع پتروشیمی را افزایش دهد.

به گزارش مهر، در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران به بیش از 55 میلیون تن در سال رسیده است که پیش بینی می شود با بهره برداری از چندین طرح جدید این ظرفیت تا پایان برنامه پنجم توسعه به مرز 70 میلیون تن افزایش یابد. بر اساس اهداف چشم انداز ظرفیت تولید پتروشیمی باید به 126 میلیون تن افزایش یابد.
۱۷ آذر ۱۳۹۱ ۱۷:۰۰
تعداد بازدید : ۱,۰۶۴