صادرکنندگان ارز را توافقی به واردکنندگان می‌فروشند

صادرکنندگان ارز را توافقی به واردکنندگان می‌فروشند
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به راه اندازی مرکز مبادلات ارزی در کشور گفت: علاوه بر اینکه صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات را به این مرکز ارایه کنند، می‌توانند آن را با قیمت توافقی به واردکنندگان بفروشند.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدرضی میری در همایش سالانه نساجی و پوشاک ایران، اقدام دولت در مممنوعیت واردات پوشاک را اقدامی مناسب دانست و گفت: البته این امر نباید به سوءاستفاده برخی در بازار بیانجامد، این در شرایطی است که تولید نباید در هر شرایطی صورت گیرد و با هر قیمتی تولید کرد، از سوی دیگر مصرف‌کننده داخلی نیز نباید از سر ناچاری به خرید محصولات داخلی روی آورد و جنس غیرکیفی بخرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: بر اساس اولویت‌بندی 10گانه واردات، پوشاک در آخرین اولویت قرار گرفته و جزء کالاهای غیرضرور و لوکس محسوب می‌شود و بنابراین، ثبت سفارش واردات آنها ممنوع است. البته به نظر می‌رسد که هدف دولت از این کار، حمایت از تولید داخلی است.

وی تصریح کرد: هدف اصلی در این میان باید پوشش بازار مصرف داخلی و گذر از آن و حرکت به سمت صادرات باشد، بنابراین باید اهداف صادراتی را ترسیم کرد.

میری تحریم را فرصتی برای اقتصاد ایران دانست و البته به این موضوع اشاره کرد که تحریم چالش‌های بی‌شماری برای اقتصاد ایران داشته است، ولی باید آنها را به فرصت تبدیل کرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران به امضای موافقتنامه شش ماده‌ای صادرکنندگان با سازمان توسعه تجارت درباره نحوه بکارگیری ارز حاصل از صادرات در مرکز مبادلات ارزی اشاره و تصریح کرد: این توافق پس از چندین جلسه حاصل شد و سرانجام آن پذیرش نظرات ما توسط مسئولان دولتی بود؛ این در حالی است که درباره نحوه استفاده از ارز حاصل از صادرات در این مرکز به نحوی با دولت به توافق رسیدیم که اجباری نباشد.

میری ادامه داد: در زمان حاضر، صادرکنندگان می توانند بدون در نظر گرفتن مرکز مبادلات ارزی و توافق با واردکنندگان ارز خود را توافقی به فروش برسانند.
۱۷ آذر ۱۳۹۱ ۱۷:۰۲
تعداد بازدید : ۹۸۴