نرسی قربان: نورداستریم اجرایی خواهد شد

نرسی قربان: نورداستریم اجرایی خواهد شد
یک کارشناس انرژی با بیان اینکه پروژه نورد استریم ۲ بدون توجه به تحریم‌های آمریکا اجرایی خواهد شد، گفت: دونالد ترامپ اروپایی ضعیف می‌خواهد و تمایلی به همکاری با اروپای متحد ندارد. او ترجیح می دهد با کشورهای این قاره به صورت جدا جدا وارد تعامل ‌شود.
«نرسی قربان» درباره لایحه‌ گسترش تحریم‌های آمریکا علیه خط لوله گاز طبیعی «نورد استریم ۲» روسیه به آلمان گفت: ترامپ همیشه به طور رسمی می‌گفت این خط لوله اتکاء آلمان به عنوان عضو ناتو را به روسیه بیشتر می‌کند. به زعم ترامپ، این عضو ناتو اگر به گاز روسیه متکی شود قدرت روسیه در اروپا افزایش پیدا می‌کند، اما این ظاهر مسئله است.



وی افزود: باطن این موضوع به گاز آمریکا مربوط است. آمریکایی‌ها خواسته شان این بود قسمتی از انرژی اروپا از ایالات متحده آمریکا تامین شود، این موضوع علاوه بر مقابله با خطر نفوذ روسیه در اروپا از دو منظر اقتصادی و استراتژیک هم برای ترامپ حائز اهمیت است.



این کارشناس انرژی در پاسخ به این پرسش که سکوت اروپا در مقابل تحریم‌های امریکا علیه ایران چه تاثیری بر اقدامات این کشور در مواجهه با اروپا و روسیه و چنین طرحهایی داشته، گفت: آمریکا مبادلات بین ایران و اروپا را تحریم کرد و آنها تمکین کردند، چون کاری از دستشان ساخته نبود زیرا شرکت‌های خصوصی اروپایی که با ایران کار می‌کردند و با توجه به اینکه بخش زیادی از مبادلاتشان با ایالات متحده بود از بیم جریمه و از دست دادن بازار آمریکا، همکاری با ایران را کنار گذاشتند، در این رهگذر دولت‌های اروپایی نمی‌توانستند کاری کنند.



نرسی قربان در پاسخ به این سوال که در صورت عملی شدن تحریم‌های آمریکا علیه پروژه نورد استریم ۲، اروپا و بخصوص آلمان از چه طریق انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند، گفت: مقدار گازی که به اروپا عرضه می شود و تقاضای اروپا حتی تا سال‌های آینده مشکلی ندارد و اروپا از راه هایی مانند دریافت گاز آذربایجان از طریق ترکیه، به انرژی ارزان دسترسی دارد.



این کارشناس انرژی اضافه کرد: علاوه بر این اروپا گاز طبیعی مایع (LNG) را از کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند قطر وارد می‌کند. الجزایر هم از طریق لوله به اروپا گاز صادر می‌کند و در نهایت در دریای شمال هم مقدار زیادی گاز طبیعی وجود دارد. به همین دلیل اروپا به آن معنا کمبود گاز ندارد.



قربان با اشاره به اینکه روسیه تلاش می‌کند از طریق خطوط متعدد لوله گاز، تمام بازار اروپا را در اختیار بگیرد، اظهار کرد: روسیه در تامین گاز اروپا حرف اول را می‌زند و تلاش می‌کند این شرایط را به عنوان یک برگ برنده حفظ کند.



وی در پاسخ به این پرسش که چه اروپایی برای ایالات متحده آمریکا ایده‌آل است، پاسخ داد: آمریکا مخصوصا آقای ترامپ و دولت او، اعتقاد دارند طرفشان اتحادیه‌ها نباشند بلکه ارتباط و معامله آمریکا با دولت‌ها به صورت جداگانه برقرار باشد و رییس جمهور آمریکا اروپا را ضعیف می‌خواهد، به همین دلیل در موضوع برگزیت و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ابراز خوشحالی می‌کرد.



وی یادآور شد: دونالد ترامپ اصلا تمایلی به همکاری با اروپای متحد ندارد بلکه با کشورهای این قاره جدا جدا وارد تعامل می‌شود.



این اقتصاددان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد پروژه «نورد استریم ۲» بین دو کشور قوی، یعنی روسیه و آلمان بدون توجه به تحریم ایالات متحده آمریکا اجرا می شود و تهدیدهای تحریمی آمریکا علیه این پروژه هم عملی نخواهد شد.

۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۳۱
انرژی امروز |
تعداد بازدید : ۸۸۴