خداحافظى صادرکنندگان برتر و نمونه با جوایز صادراتى نقدى

خداحافظى صادرکنندگان برتر و نمونه با جوایز صادراتى نقدى
از سال ۹۱ به بعد جوایر غیر مستقیم و غیر نقدى جاى جوایز ریالى را گرفت.

مونا روشندل: جوایز و مشوق هاى صادراتى از سال ۹۱ به بعد دیگر به صورت نقدى و مستقیم نخواهد بود بلکه حمایت از صادرات به صورت غیر مستقیم انجام خواهد شد.

گیتى توانا، مدیر کل دفتر امور بنگاه هاى سازمان توسعه تجارت در گفتگوى اختصاصى با خبرنگار ابراراقتصادى درخصوص فعالیت هاى سازمان توسعه تجارت درباره امور بنگاه ها خاطرنشان کرد: رسالت اصلى این دفتر در سازمان توسعه تجارت صادراتى کردن بنگاه ها و تشکل ها است که در همین راستا ۴ حوزه کارى مختلف براى ما تعریف مى شود که عبارت است از بسته بندى، کنسرسیوم ها و خوشه هاى صادراتى، تشکل ها و در نهایت پرداخت جوایز و مشوق هاى صادراتى.

توانا در پاسخ به سوالى مبنى بر اینکه جوایز و مشوق هاى صادراتى سال ۹۱ به بعد به چه صورت پرداخت مى شود، اعلام کرد: در سال هاى گذشته یک پکیج کامل براى تشویق صادرکنندگان در اختیار داشتیم که قسمتى از آن به صورت نقدى و ریالى به آنها پرداخت مى شود و قسمتى دیگر مشوق هاى غیر مستقیم بود که در قالب پرداخت سوبسید به صادرکننده و درنظر گرفتن تسهیلات و پشتیبانى هاى دیگر از آن بود اما از سال ۹۱ به بعد آنچه در نظر داریم این است که جوایز و مشوق هاى صادراتى دیگر به صورت نقدى و مستقیم نخواهد بود اما حمایت از صادرات به صورت غیر مستقیم انجام خواهد شد.

وى در ادامه یادآور شد: بنابراین جوایز صادراتى حذف نمى شود بلکه به جاى اینکه در ۲ دسته نقدى و غیر نقدى تقسیم بندى شود فقط به صورت غیر نقدى تخصیص مى یابد.مدیر کل دفتر امور بنگاه هاى سازمان توسعه تجارت گفت: بر این اساس بنگاه ها مى توانند در راستاى مباحثى همچون بسته بندى، برندینگ و صادرات محصولات «هاى تک» از پشتیبانى سازمان توسعه تجارت برخوردار شوند.

توانا با اشاره به برنامه هایى که در راستاى توسعه و توانمندى بنگاه ها و تشکل هاى صادراتى انجام شده است، اظهار داشت: اولین اقدام این سازمان در اینباره برگزارى همایش هاى توانمند سازى بنگاه ها است که ۴ همایش براى نیمه اول و دوم امسال و سال آینده در نظر گرفته شده است که سعى کردیم در این همایش ها به مسائل درون بنگاهى بپردازیم زیرا مشکلات برون بنگاهى مربوط به مسائل سیاسى و اقتصادى مختلفى مى شود که مربوط به بنگاه نمى شود.این مقام آگاه در سازمان توسعه تجارت افزود: با برگزارى این همایش ها بنگاه ها به مسائل مهم حساس شده و به سمت رفع آنها حرکت مى کنند.

وى به دیگر اقدام سازمان توسعه تجارت براى توانمند سازى بنگاه ها اشاره کرد و گفت: چاپ نشریه الکترونیکى «پیام بنگاه» به صورت ماهانه و ارسال آن به ۸ هزار بنگاه، دیگر تلاش ما براى تشکل ها بود که این نشریه مى تواند پل ارتباطى بنگاه هاى کوچک با یکدیگر باشد.

توانا به جشنواره بسته بندى در حوزه صنایع غذایى اشاره و خاظر نشان کرد: این جشنواره به بررسى هزار مدل بسته بندى پرداخت که از بین آنها ۴۵۰ مدل بسته بندى درنمایشگاهى دایمى به نمایش درآمد و از ۱۰ مدل برتر آن با اهداى تندیس قدردانى شد.

مدیر کل دفتر امور بنگاه هاى سازمان توسعه تجارت اقدام دیگر این دفتر را امضاى تفاهم نامه با اتاق بازرگانى اعلام کردو گفت: بر اساس آن تشکل هاى صادراتى رتبه بندى مى شوند و در ادامه آن تشکیل شرکت هاى مدیریت صادرات مورد بررسى قرار خواهد گرفت.وى در پاسخ به سوال دیگر ابرار اقتصادى مبنى بر تاثیر ارائه بخشنامه هاى مختلف در طول ۳ ماه بر صادرات کشور افزود: قطعا تلاطم هاى مختلف براى کسب و کار به نفع تجارت نیست زیرا فضایى که براى اقتصاد و تجارت کشور لازم است فضایى امن و با ثبات است و در فضایى با ثبات و امن مى توان عملکردى خوب داشت و این تصمیمات متنوع براى تجارت در راستاى محیط باثبات کسب وکار نیست.

توانا در پایان خاطرنشان کرد: البته باید در نظر داشت که ما در یک مجموعه بزرگ و وسیعى قرار داریم که اقتصاد ملى نام دارد و این تصمیماتى که در این اقتصاد گرفته مى شود امکان دارد براى بعضى واحد ها خوشایند نباشد اما در نهایت براى کل اقتصاد انتفاع دارد.

۱۷ آذر ۱۳۹۱ ۱۷:۲۹
تعداد بازدید : ۱,۵۷۷